Marushin hjälmar....??

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
mm provade en av deras rena kolfiberhjälmar häromdan, fy fan så sköna. Men som tidigare talare sagt, inte så tysta som kanske en av toppskiktshjälmarna från Arai eller Shoei!

MMmm men det är dubbla priset och så mycket tycker jag inte det är värt för att få ner ljudnivån. Jag gav 3150 ungefär för min med extra visir. Köpte visir till min Arai förra veckan. 855 spänn. :gnissla
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Köpte en sån igår. Det väsnas mer än i min Arai, men det uppvägs av att den är 350 gram lättare. Hittills är jag supernöjd. :yoparty
Bild finns i "Det köpte jag idag"-tråden.

OMG !! har du inte köpt det dyraste du kunde hitta ? ARAI RX-7 GP ? Du e död diReCkT då JU!
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Bumpar tråden lite.
Lurar på att köpa en marushin 999rs. Den verkar passa på min skalle, och klarar sig bra i "krashtesterna". Är det någon som kör med en sådan? Hur är den i högre farter? Vindbrus?
Den verkar ju rätt prisvärd tycker jag.

Köpte en sånn för en tid sedan. För typ 1500 svenska spänn, rea på fc-moto, så funkar det riktigt bra.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
jag kan berätta att marushin har dem lättaste glasfiber hjälmarna på marknaden. vilket är väldigt skönt. Visst brusar det lite extra i hjälmen men de får man tåla! själv har man en marushin 999rs - extremt skön
 

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Jakobstad
Hoj
Tillfälligt hojlös
Började gräva i tråden, men det blev snabbt för många utropstecken och "buhhuuu":n att jag svarar direkt istället. :tuttar

Nu handlar det inte direkt om hjälmen som nämndes i början av tråden, men..

Jag kom över ett exemplar av Marushins kolfiberhjälm, den är jag nöjd med. Den enda negativa saken jag har att komma med är att det brusar en aning vid stark vind och/eller hög hastighet, precis som redan nämnts.

Kommer man överrens med vindbruset så har man en hjälm som har en vettig ventilation och en vikt som passar de flesta. Dessutom gör den gott ifrån sig på diverse säkerhetstest. Passar just min skallform perfekt.

Har dock fingrat på en Marushin-hjälm nyligen som jag uppfattade som plastig och rätt lågbudget, så skillnader kan finnas..


Jag ger min klart godkänd, och det är bra hjälm för pengarna! :tummenupp

... Men få har råd med en Daytona 675! ;)

Få har råd med en FABRIKSNY. :(
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Någon som har erfarenhet av Marushin's X-Moto 2? Den är ju så våldsamt läcker men vanliga X-Moto fick ju inte direkt höjdaromdömen som jag förstått det.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Cralle hade Marushin så då är det bara å tjöpa!

Skämt åsido, märket har funnis länge i Sverige men kan inte blivit nån hit (det är inte ofta man ser nån).
Men det är klart, de är snygga och billiga, det kanske räcker...


Nu låter jag som en sån där som tycker att "dyrt är bäst".
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Cralle hade Marushin så då är det bara å tjöpa!

Skämt åsido, märket har funnis länge i Sverige men kan inte blivit nån hit (det är inte ofta man ser nån).
Men det är klart, de är snygga och billiga, det kanske räcker...


Nu låter jag som en sån där som tycker att "dyrt är bäst".

Det är lite konstigt egentligen eftersom Sharps tester visar att även deras billigare modeller står sig när det gäller säkerhet. Inte utan att man undrar :va
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Det är lite konstigt egentligen eftersom Sharps tester visar att även deras billigare modeller står sig när det gäller säkerhet. Inte utan att man undrar :va

Det är väl som vanligt. De som lägger högvis med pengar på marknadsföring blir de som säljer flest hjälmar.

Har "kört in" min 999rs nu och kan bara säga att jag är supernöjd. Lätt och bekväm och bruset är bara marginellt högre än i min arai p.g.a att jag kör med öronproppar. Det enda som kan vara irriterade är den sinnessjukt långa hakremmen.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
är inne på min andra RS2 (Den i hel-kolfiber) hjälm, så jävla nöjd ! (Första blev lite skrapad vid marksyning..)

Sitter klockrent (på min skalle), visst den är inte den tystaste hjälmen på marknaden, men den väger 1056 gr med visir monterat, det är inte mkt !

Har noterat skillnaderna mellan RS 1 & RS 2, på RS1 kan man inte stänga ventilationen vid hakan.... annars är dem identiska förutom färgen på ventilationen på ovansidan.

Tycker inte att min halsrem är speciellt för lång...

Har ett av deras specialvisir med, som jag köpte på test.
När det är ljust ute är det gult, sen när det skymmer så blir det vanligt "vitt", kanon ! även om det hade kunnat bli ännu gulare !
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
är inne på min andra RS2 (Den i hel-kolfiber) hjälm, så jävla nöjd ! (Första blev lite skrapad vid marksyning..)

Sitter klockrent (på min skalle), visst den är inte den tystaste hjälmen på marknaden, men den väger 1056 gr med visir monterat, det är inte mkt !

Har noterat skillnaderna mellan RS 1 & RS 2, på RS1 kan man inte stänga ventilationen vid hakan.... annars är dem identiska förutom färgen på ventilationen på ovansidan.

Tycker inte att min halsrem är speciellt för lång...

Har ett av deras specialvisir med, som jag köpte på test.
När det är ljust ute är det gult, sen när det skymmer så blir det vanligt "vitt", kanon ! även om det hade kunnat bli ännu gulare !
Fotokromatiskt visir heter det va? Var väl ganska dyrt? Fast kanske värt pengarna. Jag kör med glasögon så det hade varit fiffigt att inte behöva släpa med sig det klara visiret när man inte vet hur sent det hinner bli innan man e hemma. :)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
;) Funderar på en sån (Uvex GT500) som nästa hjälm. har börjat hata mina Arai. Skitskön inredning och passform, viner och bullrar som fan även med öronproppar. Visirmekanismen suger getpung också .. Höll på att knäcka sidokåpan i morse, den ramlade av, och den där armen man lyfter på för att frigöra visiret har blivit sned och funkar lite taskigt numera. efter typ 2-3 år .. jävligt kasst .. Vad finns det för hjälmar med bättre visirmekanism och passform liknande Arai ? Shark e väl lite smalare, för ägghuven?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top