Master Bike 2007

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Där går våra åsikter isär. Om vi håller oss till motorcyklar så utgår jag ifrån att testerna är till för folk som funderar på att köpa en ny motorcykel. För de flesta av dessa har priset en avgörande roll och då känns ett test mellan billiga och dyra hojar ganska ointressant.

Om jag fick välja skulle man dela in hojarna efter kubik, motortyp och pris och kåra flera vinnare, tex bästa radfyra på max 1000 kubik under 150.000:-, bästa radfyra på max 1000 kubik över 150.000:- osv.
Tror det skulle ge mer för läsarna än vad dagens MasterBike gör.

Men dem som struntar i "kubiken" och "motortyp" -- hur kan det ge mer för dessa läsare? Och tror du inte vi klarar väga priset mot produkten?

Jag tycker man borde laborera med olika kategoriseringar tills man kommer fram till att den mest rättvisa jämförelsen är mellan en GSX-R1000 K5 och en GSX-R1000 K5 -- eftersom då blir det inte orättvist.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950

- Jag kan modifiera min hoj att gå minst en sekund snabbare själv.
- Min inkompetensnivå som förare intrtäffar iaf långt innan ens den "sämsta" hojen i testet sätter gränserna, så sekunderna i toppstriden är inte ens akademiska...
Blabb blabb.... ;)

Din självinsikt är trevlig att se, speciellt som den är sanslöst ovanlig bland folk på SH :D
Risken är uppenbar att kombinationen "fler hk" och "brist på självinsikt" med tiden kommer att mana fram både restriktioner och förbud för hojåkarkollektivet.

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07
Ja, du har nog rätt.
Många tycker att det är ojuste mot de japanska hojarna att italienska får vara med i jämförelsen ...

Nu är det ju så att alla köper inte lika dyra eller billiga hojar ...
Låter väl kommunistiskt att utesluta hojar som inte uppfyller de kriterier som påförts massan :)

Om man nu har priset som prioritet ett, ja då är det väl bara att dra ett streck i listan där de hojar som man har råd med har hamnat och så jobbar man sig neråt och ser vad man vill göra avkall på ...

Jag som inte har € vill ha "bigger bang for your buck"
Du som har € kan betala lite extra för själen :tummenupp

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Om man nu har priset som prioritet ett, ja då är det väl bara att dra ett streck i listan där de hojar som man har råd med har hamnat och så jobbar man sig neråt och ser vad man vill göra avkall på ...

Men dom gränsdragningarna kan du väl göra själv när du läser faktatabellerna. Dvs stryka alla kandidater som faller bort p.g.a någon av dig utvald kriterie (pris t.ex)
Självfallet skall hojarna jämföras med varandra i de huvudsefgment de tillhör.
Sen får man (som alltid) se vad plånboken säger och hur mycket man verkligen är beredd att betala för den (oftast lilla lilla) skillnaden hojarna har.

Inte så förvånande att två kloka (och alldeles självklara) svar kommer från två ingenjörer. :)

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Inte så förvånande att två kloka (och alldeles självklara) svar kommer från två ingenjörer. :)

Klubben för inbördes beundran? :)

Själv är jag ekonom och VET att jag behöver så många hk som möjligt, så lite kg som möjligt och att hojen måste kosta så många kr som möjligt för att göra mig och min förartalang rättvisa. Ett annat stort plus i kanten är om Randy Mamola kan sätta den lägsta varvtiden av alla hojar runt en spansk RR-bana med just en sådan hoj som jag använder för att åka till och från jobbet och ibland till och med ta en sväng i makligt tempo runt en relativt kurvig väg i närheten av mitt hem.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Visst var det ironiskt menat men inte enbart. Ingenjörer vill normalt endast lägga till sin egen subjektivitet på slutet, inte uppskatta andras.

Jag trodde det gällde akademiker i allmänhet men det kanske är ingenjörer i synnerhet?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
MV:n brukar vara ruggigt snabb på bana, men det var väl förra året som det stod att flera förare i Masterbike inte alls trivdes med den? En sådan sak är nog viktigare att notera än en halv sekunds skillnad i varvtid.

Personligen hade jag hellre utrustat en japshoj med godis för 100'000kr. Det går att få ganska mycket fina prylar för den summan...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
MV:n brukar vara ruggigt snabb på bana, men det var väl förra året som det stod att flera förare i Masterbike inte alls trivdes med den? En sådan sak är nog viktigare att notera än en halv sekunds skillnad i varvtid.

Kan ha haft med fjädringen att göra. Jag läste ett test i en engelsk tidning mellan Mille Factory, 999S och en F4R på bana. De hade rätt stora problem att få till fjädringen och med originalinställningarna var den tydligen inte alls rolig att köra. Stötdämparen fick de till hyfsat men gaffeln hade de velat byta till mjukare fjädrar än original för att riktigt få till det.

Till saken hör att det var en f.d. GP-förare, som jag just nu inte kommer på namnet på, som testade hojarna så jag skulle knappast uppleva samma problem med fjädringen som han upplevde. Jag skulle ha fullt sjå att hålla ögonen på banan istället för på alla vackra detaljer om jag körde MV...

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Blve riktigt sugen på en (MV Agusta F4 R 312) stod i valet mellan Ducce och ngt annat kul men den här är helt klart råare!
Ni kan börja lägga bud på min Retta sålänge :)

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag trodde det gällde akademiker i allmänhet men det kanske är ingenjörer i synnerhet?

Nu är vi lite elaka här :tungan

Det jag sa var: Man får alltid leta det gyllene snittet i pris/prestanda.
Vad det sen är för var och en står skrivet i stjärnorna.
Och/eller så resonerar jag SÅ att alla hojar i denna kategori ändå är för dåliga på allt jag vill kunna göra med hojen så en s.k kompromiss avseende vissa egenskaper kommer ändå alltid få göras.

Skulle däremot den mest optimala hojen, som svarar mot de flestas verkliga behov utlysas, ja då satt vi alla och åkte Viffer...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu är vi lite elaka här :tungan

Det jag sa var: Man får alltid leta det gyllene snittet i pris/prestanda.
Vad det sen är för var och en står skrivet i stjärnorna.
Och/eller så resonerar jag SÅ att alla hojar i denna kategori ändå är för dåliga på allt jag vill kunna göra med hojen så en s.k kompromiss avseende vissa egenskaper kommer ändå alltid få göras.

Skulle däremot den mest optimala hojen, som svarar mot de flestas verkliga behov utlysas, ja då satt vi alla och åkte Viffer...

Min kommentar avsåg ingenjörers vilja önskan att studier ska vara så "objektiva" som möjligt och att man sedan får lägga på sina egna subjektiva värderingar som läsare i efterhand.

Merman

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Speed Triple R 2012, Jaguar S-Type R
Faktum är att även med dessa välrennomerade testförare i sadeln så skiljer varvtider så mycket att det är lätt att ifrågasätta vikten av de tiondelar som räknas fram i slutänden. Men jag brukar läsa detta test lika glatt för det och ta det som lite kuriosa. Dessutom tycker jag att det är intressant att se vilka åsikter olika förare har om olika hojar. (Skiljer vanligtvis lika mycket som varvtiderna). Kontentan blev väl nåt i stil med: Köp hoj på känsla, den som känns bäst för dig är nog bäst för dig.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024