Mat-ekonomisk

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Om man räknar in all el som går åt när man tinar maten i(micro)och när ugnen/plattorna är på... om vi gissar på ca 1tim om dagen och arbete som man kanske behöver till att umgås med ungarna och vila upp sig= tid är oxå pengar.. då kanske man inte tjänar så mkt på att laga maten själv

Jag tror det går nästan jämt ut i slutändan

Jämfört med att köpa utemat? Ok.... Då har du antagligen världens dyraste elleverantör och äter världens billigaste utemat.
Och ALL tid är inte pengar, för man har inte betalt 24h/dygn. Däremot om du tar av tid som du annars skulle ha använt för avlönat arbete, då håller kanske ditt resonemang.

Tex:
Frukost hemma, 2 personer, ca 20:-.
Frukost ute, 2 personer, ca 70-80:-.

Lunch hemma, 2 personer, ca 20:-. Går säkerligen att äta billigare.
Lunch ute, 2 personer, mellan 55-80:- beroende på vart man bor.

Middag hemma, 2 personer, ca 30:-.
Middag ute, 2 personer, ca 70-110:-.

Total mat hemma ca 70:-/dag, så säg mellan 60-100:-/dag för TVÅ personer.
Total mat ute ca 200-260:-/dag.

Även om den där timmen skulle omräknas i pengar så gör det att du har en genomsnittlig lön på 320:-/timme vilket anses vara en jävligt bra timlön, dubbla genomsnittliga svenssonlönen.
Och elen du gör av med kan inte vara så värst dyr, tveksamt om man gör av med mer än 10kW per dag för att laga mat=8:-

Men det är ju bara vad jag tror...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Om man räknar in all el som går åt när man tinar maten i(micro)och när ugnen/plattorna är på... om vi gissar på minst 1-1,5tim om dagen och arbete som man kanske behöver till att umgås med ungarna och vila upp sig= tid är oxå pengar.. då kanske man inte tjänar så mkt på att laga maten själv

Jag tror det går nästan jämt ut i slutändan

Eller så kan man lära sig att tina på ett bättre sätt... ta ut ur frysen och lägg i kylen på morgonen t.ex... eller om det är en köttbit så lägger du den på köksbänken så att den har rumstemperatur vid tillagning...

Men hur man än gör så måste man nog vara en väldig microförbrukare om man kör micron 1-1,5h per dag.
Vi snittar nog nånstans runt 5-10min i micron per dag... då räknar jag in lillens välling också.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Matlåda+microvågsungs-löshet=inga problem.

Gör sallad med potatis/pasta/bulgur/couscous/quinoa-bas och möga ner rostade/stekta/råa grönsaker efter smak och toppa med bönor/linser/kyckling/tonfisk/chark/kall eller varmrökt fisk för protein. Krydda och stänk på balsamvinäger. Lyxa till med stekt halloumi/fetaost/tzatziki/yoghurt. skitgott och funkar fint on the go. Nyttigt också så man ser fresh ut och får mer :krama

Kan du skriva ett endaste inlägg i något ämne utan att nämna ditt sex? Eftersom du har hoj antar jag att du är över 14.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Har försökt börja laga mat hemma men det går ju fan int. Allt på affärn är ju gjort för 3 eller fler = man får kasta en massa. Ska man ha råvaror hemma så visar det sig alltid att det blivit gammalt när man ska ha det = man får kasta en massa. Fryser man in nåt så visar det sig alltid att det blivit sunkigt när man ska ha det = man får kasta en massa.

Brukar storhandla ibland och då ser min inköpslista ut som följer:

1 pkt Havrefras
1 pkt Vaniljyoghurt
1 pkt Mjölk
1 pkt Ägg 6-p
1 pkt Knäckebröd
1 tub Kaviar
Bananer

Går precis ner i ryggsäcken när man cyklar hem från jobbet. Allt utom frukost avnjutes på restaurang.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Ekonomiskt vet jag inte om mitt tips kallas, men ........
Tillhörde de som spontanhandlade för dagen och slängde säkert hälften pga att man köpte för mycket. Nu kör vi fuskstuket med en tjänst där veckans meny med tillhörande ingredienser levereras till dörren varannan måndag.
5 rätter till 4 personer för 730:- hemkört är helt ok tycker jag. Iom att vi är 2 så räcker maten till matlådor och en bit in i efterföljande vecka. Billigare blir det givetvis om man handlar själv, men att få med recepten är bra för variationen. Största besparingen är nog att all skit man stod och plockade ner i korgen på väg till kassan inte finns mer. När veckan är över så är kylen soptom och inget har slängts då allt är använt.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Kan du skriva ett endaste inlägg i något ämne utan att nämna ditt sex? Eftersom du har hoj antar jag att du är över 14.

Hoppla, här tyckte jag att jag var riktigt stilfull som använde :krama i stället för :tuttar. Man kan ingenstans i mitt inlägg göra tolkningen att jag får något :krama det är en slutsats som du drar helt på egen hand utifrån mitt inlägg. Jag vädrar blott en uppfattning, måhända felaktig, att folk som äter sunt, är hälsosamma och tar hand om sin kropp har lättare att hooka.

Man kan kanske, lite långsökt, anta att jag (eftersom jag ju ger tipset om käket) följer en dylik diet som beskrivs, följdaktligen har den fördelaktiga fysik som det medför och därför av egen erfarenhet kan intyga att man får mer :krama. Men det slinker ner en hel del pizza och pilsner också...

Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vet inte om någon nämnt LIDL ,mycket som är helt helt ok :tummenupp i allafall i Övik, även Willys:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hoppla, här tyckte jag att jag var riktigt stilfull som använde :krama i stället för :tuttar. Man kan ingenstans i mitt inlägg göra tolkningen huvuvida jag får något :krama det är en slutsats som du drar helt på egen hand utifrån mitt inlägg. Jag vädrar blott en uppfattning, måhända felaktig, att folk som äter sunt, är hälsosamma och tar hand om sin kropp har lättare att hooka.

Lite ligga:
Genomsnittlig stripig, skinntorr, humorfri, helnykter gnet till maratonentusiast .

Mycket ligga:
Plastig, analblekt, partyknarkande, gaddad fd dokusåpemedlem.

Vet inte om någon nämnt LIDL ,mycket som är helt helt ok :tummenupp i allafall i Övik, även Willys:tummenupp

Ja jag brukar faktiskt handla på Lidl på Sveavägen här i stan ibland. De har en hel del. Men vissa saker, som tex bröd och grönt är på 7/11-nivå.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lite ligga:
Genomsnittlig stripig, skinntorr, humorfri, helnykter gnet till maratonentusiast .

Mycket ligga:
Plastig, analblekt, partyknarkande, gaddad fd dokusåpemedlem.

Ja jag brukar faktiskt handla på Lidl på Sveavägen här i stan ibland. De har en hel del. Men vissa saker, som tex bröd och grönt är på 7/11-nivå.
Frukt och grönt avdelningen är det enda som är bra på Lidl här.
Blatteghettoaffärer brukar vara noga med grönsakerna.
Jag handlar dock (nästan) aldrig på Lidl, ety jag tycker att utbudet är för skralt.
Jag vill kunna handla klart på ett ställe.
City Gross har eget bageri och "riktig" charkavdelning.
Det värdesätter jag.
Men bevisligen så går det inte ge allmäna råd om vilken kedja som är bäst.
Väldigt stora lokala variationer.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Hahahaha! :D
Sånt händer mig jämnt!

Det blev helt åt helsike....åt rätt håll.

Vi gick där i butiken med varsin iphone och la i varor efter våran gemensamma lista...pathfinder mummlade något om att det nog närmar sig 1500 och sedan la vi till mer saker, efter ett tag fick jag lite smått panik och ja la inte i mer i korgen med tanken att jäklar vad detta kommer att dra iväg. :nickar jag har en ekonomisk spärr och säger den stopp så säger den stopp..

Framme vid kassorna såg jag bandet med varor komma förbi och aldrig sluta och när jag började på fjärde kassen så hm :va...det kommer nog hamna på 2000...:gnissla

Pathfinder som älskar att spela practikal jokes med mig....gick med tyst min fram och sa vid utgången att det gick på 2600 vilket jag trodde stenhårt på då det köptes mycket ekologiskt och kundvagnen var full ..nästan. (butiken är inte den billigaste i stan men har bra utbud).
Jag fick nästan "ullaredskänsla" ...fast jag aldrig har varit där..

Väl hemma fick jag se kvittot ... jäkla karl....det hamnade bara på 1300.:D

:banana kul att handla, detta får vi göra om

Edit min ekonomiska spärr behöver nog en uppdatering :rolleyes:

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det blev helt åt helsike....åt rätt håll.

Vi gick där i butiken med varsin iphone och la i varor efter våran gemensamma lista...pathfinder mummlade något om att det nog närmar sig 1500 och sedan la vi till mer saker, efter ett tag fick jag lite smått panik och ja la inte i mer i korgen med tanken att jäklar vad detta kommer att dra iväg. :nickar jag har en ekonomisk spärr och säger den stopp så säger den stopp..

Framme vid kassorna såg jag bandet med varor komma förbi och aldrig sluta och när jag började på fjärde kassen så hm :va...det kommer nog hamna på 2000...:gnissla

Pathfinder som älskar att spela practikal jokes med mig....gick med tyst min fram och sa vid utgången att det gick på 2600 vilket jag trodde stenhårt på då det köptes mycket ekologiskt och kundvagnen var full ..nästan. (butiken är inte den billigaste i stan men har bra utbud).
Jag fick nästan "ullaredskänsla" ...fast jag aldrig har varit där..

Väl hemma fick jag se kvittot ... jäkla karl....det hamnade bara på 1300.:D

:banana kul att handla, detta får vi göra om

Edit min ekonomiska spärr behöver nog en uppdatering :rolleyes:

Hahahaha! :D
Sånt händer mig jämnt!

Edit: pathfinder verkar helt crazy, är han gjord av pengar LR?!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning