Mat som kan förberedas?

Jisses vilka slabbiga förslag. Är det inte trevligare med lite riktig mat som dessutom ser lite god ut? Om ni nu ska hasa er en massa mil bort kan ni väl lägga 30 min extra på matlagningen så at tni får de tlite festligt på kvällarna?

Dubbelmarinerad fläskfile (googla)
Till det en enkel sallad med couscous, tomat, rödlök och persilja. Eller varför inte en hemgjord fransk potatissallad. Grönsaker är underskattat.

Glöm inte vinet.

Det är sant. Vill ju inte äta "dålig" mat.
Bara det att jag brukar ligga på nivån: hälla upp en öl och en skål chips, innan jag somnar på soffan efter en dag i backen :tungan

Det där låter ju riktigt gott.
Men marinering nr2? Kan den stå över dagen? Har endast sett minst 2 timmar.
Skulle passa bättre om den kunde stå 7-8.

Vin vettefan. Öl och jäger blir det nog :öl

Potatisgratäng som kompletteras med grillat.
Fläskpannkaka.
Mustig soppa är kanon när man är frusen.
Kalaspuffar.
Mer kalaspuffar.

Ja, grillat och en gratäng lockar faktiskt. :)

"maten efter en dag i backen och afterski. :fyllisar :banana"

:) :fyllisar

Lite så kommer det vara ja :banana
Men laga mat på fyllan brukar oftast gå bra. :D

Om du har tänkt att göra en tårta så kan jag utan att skämmas rekommendera pannkakstårta (som jag skrev i mitt tidigare inlägg).

Min äldsta jänta hade sett Pettson och Findus strax innan sin 5-årsdag och sa att hon skulle ha det till frukost. Jovisst tänkte jag, det är säkert skitgott:rolleyes:

Gräddade pannkakor kvällen innan och varvade sedan vispad grädde, jordgubbsylt och socker. Toppade med vispad grädde och jordgubbar högst upp.

Smakade själv, sen dess är jag fast.

Lätt den godaste tårtan, mest otippad för delen också. Prova själv, men vräääk inte på grädde utan ta lite lagom och se för fan till att pannkakorna är kalla när du tillverkar tårtan, annars smälter grädden.

:BugarPetsson och Findus:Bugar

Mat som bara värms måste ju vara skiten asså.

Lasagne
Fryspizzor
Thaigryta med nudlar röd/grön/panengcurry
Sånt där ris med grönsaker och kanske räkor!?
Fiskgratäng
Piroger o dyl

Detta kom jag på i reklampausen...

Hehe, det måste vara trådens absolut sämsta förslag. Allvarligt talat: Gillar du fryzpizzor, Billy-piroger och färdiga fiskgratänger? Själv kan jag inte äta skräpet annat än under vapenhot.

Det är sant. Vill ju inte äta "dålig" mat.
Bara det att jag brukar ligga på nivån: hälla upp en öl och en skål chips, innan jag somnar på soffan efter en dag i backen :tungan

Det där låter ju riktigt gott.
Men marinering nr2? Kan den stå över dagen? Har endast sett minst 2 timmar.
Skulle passa bättre om den kunde stå 7-8.

Visst, du kan marinera den länge. Laga den hemma och lägg den i marinad tills det är dax att käka den.
Det är faktiskt "lättlagat". Vem som helst som är läskunnig fixar det där. Maten är klar när ni kommer hem från backen. Bara att duka fram. :tummenupp

Ibland är man bara för trött för att laga mat. Det är då man behöver 'nödmat'. Sånt som är näst intill bara att värma. Gourmetmat i all ära, men folk som är riktigt trötta och hungriga brukar inte riktigt kunna uppskatta det. De bara äter...

1. Thaigryta. Strimla skivor av skinkschnitzel, bryn i panna. Häll av ev. spad från en burk wokgrönsaker. Häll grönsakerna i pannan. Häll i en burk thai-sås, t.ex. från MrsCheng. Servera med äggnudlar. (Är man vegis tar man qournstrimlor, då går det ännu fortare.)

2. Pytt i panna. Finns åtskilliga frysta påsar som inte alls är dåliga. Räcker inte stekpannan till så skulle jag satsa på att köra långpanna i ungen. Stek ägg till, och glöm inte rödbeta/ketschup!

3. Entrecote med potatisgratäng. ICA's frysta potatisgratäng är inte tokig. Tar lite tid i ugnen. du hinner med 3 öl? Vispa ihop en bearnaisesås från pulverpåse. Stek köttet. Klart.

4. Chili con carne. Ett paket köttfärs, en burk krossade tomater, en burk vita böner i tomatsås. Obs! Lämplig burk kryddor! Koka ris. Bryn färsen, och häll sedan i resten och låt det bli varmt.

5. Flygande Jakob. Inte så bra om elvisp saknas. Kräver lite mer arbete, men det är lätt att göra till många. Koka riset. Under tiden rensar du en grillad kyckling, och vispar grädden (spara lite till irish coffee?) och ev. skivar en banan. Smaksätt grädden med chilisås och ev. italiensk salladskrydda. Varva i en ungsform ris, kycklingbitar, banan, grädden och strö över jornötter. In i 200' i ca 15 min.

Önskas mer tips på 'nödmat'????? :D

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S