Material likt plast som tål hög värme?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Söker ett material, gärna inte svindyrt eller att man behöver ringa NASA för att få tag på det, som är likt plast = lättbearbetat. Ska tåla hög värme och stå sig bra trots upprepade värmeattacker. Det jag ska använda det till är lödning, finns färdiga men inte hittat något riktigt vettigt den här sidan Atlanten.

Det här är målet:

http://www.youtube.com/watch?v=xA0L1HDW1b8

Jag har gjort ett eget med metall som värmeskydd men ibland vill man inte ha något som kan orsaka kortslutning.

lödbord1.jpg

lödbord2.jpg

lödbord3.jpg

lödbord4.jpg

lödbord5.jpg

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
I jobbet använder vi ett material som heter T2070. Det är ett högtemperatur glasfiberlaminat som används till t.ex. Lödpaletter för våglödning. Relativt lätt att bearbeta, men spånorna kliar som f-n :) och det är inte direkt gratis...
Finns i tjocklekar 6-12 mm på hyllan har jag för mig. Hur stor bit behöver du?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
I jobbet använder vi ett material som heter T2070. Det är ett högtemperatur glasfiberlaminat som används till t.ex. Lödpaletter för våglödning. Relativt lätt att bearbeta, men spånorna kliar som f-n :) och det är inte direkt gratis...
Finns i tjocklekar 6-12 mm på hyllan har jag för mig. Hur stor bit behöver du?

Intressant =0) Har inte gjort någon regelrätt ritning ännu but i know a guy som kanske kunde vara vass på det då han jobbar med CNC och massa andra häftiga leksaker. Ganska kul när man själv står o kliar sig i skallen över två grafer i en sändare man ska programmera och han som är van vid 5 grafer + kodning blippar igenom det jag klurar på som rinnande vatten.

HUR som helst, vad är ett ca pris på en 200x12x150mm bit alt. den mindre storlek de säljs i?

Materialet som produkten ovan är tillverkad i specificerar de inte mer än som "thermoplastic", avancerad sådan skriver dom även :tummenupp

Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Intressant =0) Har inte gjort någon regelrätt ritning ännu but i know a guy som kanske kunde vara vass på det då han jobbar med CNC och massa andra häftiga leksaker. Ganska kul när man själv står o kliar sig i skallen över två grafer i en sändare man ska programmera och han som är van vid 5 grafer + kodning blippar igenom det jag klurar på som rinnande vatten.

HUR som helst, vad är ett ca pris på en 200x12x150mm bit alt. den mindre storlek de säljs i?

Materialet som produkten ovan är tillverkad i specificerar de inte mer än som "thermoplastic", avancerad sådan skriver dom även :tummenupp

Är det så lite som 200x150, kan jag säkert hitta en spillbit om du vill ha... Har för mig att skivorna vi köper är 1200x2400 mm :) Ska bort till jobbet i e.m., så jag kan PM:a om jag hittar nåt.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lättbearbetat?
backelit?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag inte hör i syne så säger videon i förstainlägget att materialet är delrin.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Är det så lite som 200x150, kan jag säkert hitta en spillbit om du vill ha... Har för mig att skivorna vi köper är 1200x2400 mm :) Ska bort till jobbet i e.m., så jag kan PM:a om jag hittar nåt.

Kul, hoppas på det bästa =0) Flera bitar är dock ingen nackdel, utformning mindre intressant eftersom de ändå ska bearbetas.

lättbearbetat?
backelit?

Verkar inte klara mer än 120-250 grader beroende på sammansättning, en lödpenna ligger väl på ca 550-1300 grader =0)

Om jag inte hör i syne så säger han videon i förstainlägget att materialet är delrin.

Kanske finns olika men det jag fann verkar lite klent:

http://www.nordbergstekniska.se/SingleProductDetails.aspx?ID=1&PID=1

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter märkligt... Jobbar en del i Delrin också, och det tål definitivt inte värmen från en lödkolv.
Jag är okunnig gällande delrin och värme, men det tycks ju iaf sägas delrin från 0:24.
Det låter motsägesefullt i mina örön också, termoplaster är ju till sin natur sådana att de blir plastiska vid en tillräckligt hör temperatur.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fast jag har för mig att det finns specialanpassade former av delrin som ska tåla högre temperaturer... Finns även specifikt kemiskt tåliga varianter om jag inte tar fel. Kanske kan vara något sådant?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fattar inte vad de ska användas till men vi har plattor på jobbet som är spröda så om man tappar dom i golvet kan dom gå sönder.
går att kapa o borra i, tror dom är gjord i typ benmjöl fast sammansatt. ca 15mm tjcoka.
dom har vi i metall på 900 grader utan problem.
sen har vi dukar i glasfiber som ligger i metallen som inte försvinner så det materialet ska ju tåla lite.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Fast jag har för mig att det finns specialanpassade former av delrin som ska tåla högre temperaturer... Finns även specifikt kemiskt tåliga varianter om jag inte tar fel. Kanske kan vara något sådant?

Exakt, de säger ju sig ha fått jobba lite för att testa fram ett material som lirar men nu ska jag få tjöpa lite av denna här glasfibersorten =0) Ska bli intressant och se hur det blir, att det har en förmåga att klia är naturligtvis inte optimalt men borde finnas någon värmebeständig färg man skulle kunna behandla/måla det med.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping