Matfråga!

Dr.Bike

Guest
Jodå, det gick bra. Blev en enbärs och ört marinad. Stekte den runt om och skickade in den i ugnen. Och hasselbackspotatis och grönpepparsås till det, blev hur bra som helst. :tummenupp

Fan vad kul!
Är du stolt nu då? ;)
Det kan du gott vara, och nu är vägen öppen mot nya bravader i köket.

R6Sandra

Rögle för alltid
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
R6:a 99:a
Definiera finare mat är du snäll!

Bättre råvaror, och att man lägger ner mer tid på det..
Det receptet känns som det kommit från ingenstans, typ tagit vad man har hemma.
Enligt mig är det iaf ingen "bjud" mat.. Mer en gryta man slänger ihop en måndags kväll på rester eller nått...

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Bättre råvaror, och att man lägger ner mer tid på det..
Det receptet känns som det kommit från ingenstans, typ tagit vad man har hemma.Enligt mig är det iaf ingen "bjud" mat.. Mer en gryta man slänger ihop en måndags kväll på rester eller nått...

Snubben skrev kreolsk gryta.

Googla lite eller köp en kokbok ang. det kreolska köket.

Så kommer du få nya gastronomiska erfarenheter under 2009:)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Har jag inte sagt.... Men jag tycker det smakar & att receptet låter som att man har slängt i en massa rester & gjort en gryta... för vissa är det kanske bjud mat, men inte enligt mig!

Så du orkar fortfarande inte googla.

Men varsegod då:

ang kreolsk gryta

Det kreolska köket passar utmärkt till både vardag och fest!

Appropå din okunskap ang. kulinariska läckerheter, misstänker jag att du är inne på Bert Karlssons favvorätt när det gäller finrätter. (Pommes, lövbiff samt bearnaisesås)

Smaken är som sagt, alltid delad.:)

R6Sandra

Rögle för alltid
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
Så du orkar fortfarande inte googla.

Men varsegod då:

ang kreolsk gryta

Det kreolska köket passar utmärkt till både vardag och fest!

Appropå din okunskap ang. kulinariska läckerheter, misstänker jag att du är inne på Bert Karlssons favvorätt när det gäller finrätter. (Pommes, lövbiff samt bearnaisesås)

Smaken är som sagt, alltid delad.:)

Jo jag vet vad det är, men jag tycker ändå inte det är någon bjud mat & det är som sagt min åsikt!
Å nä inte pommes & bearnaisesås heller..

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Jo jag vet vad det är, men jag tycker ändå inte det är någon bjud mat & det är som sagt min åsikt!
Å nä inte pommes & bearnaisesås heller..

Då får väl fröken då vara vänlig och berätta, vad som anses lämpligt att bjuda gäster på!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
gnid in köttet i pressad vitlök och rulla därefter in det i bacon. stek i ugnen tills genomstekt (ca 65 grader i mitten, använd köttermometer) och avnjut tillsammans med ugnsgrillade rotfrukter i långpanna med honung ringlad över :tummenupp

R6Sandra

Rögle för alltid
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
Då får väl fröken då vara vänlig och berätta, vad som anses lämpligt att bjuda gäster på!

Haha...
På nyår bjöd jag på...
Förrätt: Hummersopa (gjord på färsk hummer) serverades med vitt
Huvudrätt: Oxfile & Fläskfile med ungsgratinerade rotfrukter & rödvinssås, serverades med rött från 89:e
Efterrätt: Varma päron med punch glasyr, punch sås & hemlagad glass, valfri dryck till det.

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Fan vad kul!
Är du stolt nu då? ;)
Det kan du gott vara, och nu är vägen öppen mot nya bravader i köket.

Nej nej, nu har jag bevisat att jag kan. Så nu kan man återgå till micromat, hämtpizza och spagetti med köttfärssås utan att skämmas! :rolleyes:

Dr.Bike

Guest
Nej nej, nu har jag bevisat att jag kan. Så nu kan man återgå till micromat, hämtpizza och spagetti med köttfärssås utan att skämmas! :rolleyes:

Nej nej nej! :skrämd

Livet är ALLDELES för kort för att du ska harva runt som ett hjon med sån skräpmat!
Det är ett brott mot mänskligheten (och sig själv) att inte i vuxen ålder kunna laga MINST sin egen livrätt*.
Och till dem räknas inte micromat! :mattias :D

*med kärlek tillagad** favoritmat***

** ej uppvärmda halvfabrikat

*** Kan förståss vara nästan vadsomhelst, men avses oftast som åtminstone nåt man finner i en A´la Cartemenys övre skikt, eller mammas kök! ;)

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är ett brott mot mänskligheten (och sig själv) att inte i vuxen ålder kunna laga MINST sin egen livrätt*.
:fakta :tummenupp

Är lyckligtvis sambo eftersom jag riskerar att falla in i snabb/färdigmats-träsket om jag skulle bo själv. Men när jag har någon att laga till tar jag mig gärna tid i köket.

Idag blev det helstekt rostbiff med provencalska örter, potatiskaka med västerbottenost och en rödvinsreduktion...

Tyvär var rostbiffen av tråkig kvalité men smaken blev iaf roligare än en Karins Lasagne eller två billys...

Nyårsbuffén var kanske lite overkill med tanke på att jag har lika mycket mat kvar. Å andra sidan är det skönt att bara värma igen om man behöver sig en lunch.

Last edited:
Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...