Matkostnader?

Hur mycket pengar lägger du på mat varje månad?

• Antal röstningar
    0

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
GSXR1100R skrev:
2500 då drar du idag dubbelt så mycket som jag gör, 6000 kalorier är 5 ggr mer än vad jag käkar i dagsläget, då får man vekligen jobba för att förbruka allt.
Men då vägde jag 118 kilo oxå,men du äter väldigt lite du,som en liten flicka,du kan inte va speciellt energikrävande :D normalintaget är väl runt 2500 kcal?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
ktmjacke skrev:
Men då vägde jag 118 kilo oxå,men du äter väldigt lite du,som en liten flicka,du kan inte va speciellt energikrävande :D normalintaget är väl runt 2500 kcal?
Kontorsråtta på 77 kilo behöver inte mer, jag borde röra på mig mera men då ökar ju matkontot :D

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Äter för alldeles för mycket pengar.

1 morgonmacka varje arbetsdag = 15kr x 20 arbetsdagar = 300:-
1 lunch varje arbetsdag = 70:- i snitt x 20 = 1400:-
1 middag varje arbetsdag = 50:- x 20 (har en pasta restaurung i kåken och umgås en del med ägaren, som ger mig specialpris inkl sallad, bröd och dryck) = 1000:-
Var och varannan helg så blir det en bra restaurang middag = ca 2000:- / månaden.
Frukostinköp hem = ca 300:- / månaden.

Summa = 5000:- ca

Behöver jag tillägga att min spis är oanvänd!

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
loser skrev:
Äter för alldeles för mycket pengar.

1 morgonmacka varje arbetsdag = 15kr x 20 arbetsdagar = 300:-
1 lunch varje arbetsdag = 70:- i snitt x 20 = 1400:-
1 middag varje arbetsdag = 50:- x 20 (har en pasta restaurung i kåken och umgås en del med ägaren, som ger mig specialpris inkl sallad, bröd och dryck) = 1000:-
Var och varannan helg så blir det en bra restaurang middag = ca 2000:- / månaden.
Frukostinköp hem = ca 300:- / månaden.

Summa = 5000:- ca

Behöver jag tillägga att min spis är oanvänd!
nej det behöver du inte.. vi ser ju oxå vad ditt nick är :D

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Hur fan kommer man under 1000 kr i månaden? Då är det väl bara gröt, billigaste pastan och riset som man kan leva på? Eller så betalar man inte själv, typ bor hos föräldrarna eller nåt.

Nu äter i och för sig jag minst det dubbla mot vad som räknas som normalt men jag äter väldigt lite ute. Lagar ordentlig mat varje dag och storhandlar storpack och fyller frys och skafferi. blir ändå lätt över 2000 kr i månaden och då är ingen utemat inräknad. Då är det lax, biff och fläskfilé varje vecka. Blir väl säkert en tusenlapp på restaurang/snabbmat/skräpmat med.

Jag håller med om att bra nyttig mat är dyr fast jag har även lite svårt att förstå hur Jacke kan komma upp i 150 kr om dagen om han lagar maten själv?? förklaring?

Jag äter oftast tre eller fyra mål riktig mat om dagen samt riktig frukost med gröt, bröd, juice och två mellanmål. Så är det proteindrink och två bananer direkt efter träningspasset. Har inte gjort nån riktig uträkning på antal kalorier men tippar 3500 iaf. Äter dock rätt lite fett, försöker begränsa det till olivolja, fet fisk och det lilla som är naturligt i maten.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Kreuger skrev:
Hur fan kommer man under 1000 kr i månaden? Då är det väl bara gröt, billigaste pastan och riset som man kan leva på? Eller så betalar man inte själv, typ bor hos föräldrarna eller nåt.

Nu äter i och för sig jag minst det dubbla mot vad som räknas som normalt men jag äter väldigt lite ute. Lagar ordentlig mat varje dag och storhandlar storpack och fyller frys och skafferi. blir ändå lätt över 2000 kr i månaden och då är ingen utemat inräknad. Då är det lax, biff och fläskfilé varje vecka. Blir väl säkert en tusenlapp på restaurang/snabbmat/skräpmat med.

Jag håller med om att bra nyttig mat är dyr fast jag har även lite svårt att förstå hur Jacke kan komma upp i 150 kr om dagen om han lagar maten själv?? förklaring?

Jag äter oftast tre eller fyra mål riktig mat om dagen samt riktig frukost med gröt, bröd, juice och två mellanmål. Så är det proteindrink och två bananer direkt efter träningspasset. Har inte gjort nån riktig uträkning på antal kalorier men tippar 3500 iaf. Äter dock rätt lite fett, försöker begränsa det till olivolja, fet fisk och det lilla som är naturligt i maten.
När jag som nu äter fettfri kost o ändå tränar så blir alternativen på föda ganska begränsade,dessutom blir det stora mängder,jag äter ett kilo kycklingfile per dag t.ex,uppdelat på 5 mål.Sen äter jag ganska mycket färsk frukt o grönsaker,aldrig konserver eller fryst.torskfile,tonfisk m.m kostnaden är ju naturligtvis inte den samma varje dag,men i snitt så stämmer den ganska bra.

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Mellan 4000 å 8000 ungefär ... beroende på om jag jobbar i Sverige eller utomlands.
Blir en hel del mat ute på luncher å helger, köper sällan storpack å gillar dessvärre mat som är förhållandevis dyr.
Utomlands blir det enbart mat ute ... då springer det iväg, speciellt om man uppskattar god mat.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
vafan........... e det bara jag som e Gormé ?? jag lägger säkert 3000:- i mån på mat... o då nästan aldrig färdigmat/pizza/Mc Donalds (1-2 ggr/mån)

nä, tacka vet jag riktigt fin mat.... mmmmums

så jag blir väl nästan tvungen att lämna ett mattips.
Detta är mitt eget recept.

500 g blandfärs
2 ägg
1 pkt Bacon
ströbröd
100 g Créme Bonjour - Färskost (gärna med taco smak)
1 gul lök eller charlotten lök
1 hel vitlök
6-8 stora potatisar
salt
svartpeppar
chili
3 dl grädde

Köttet
-----------
Blanda köttfärsen med äggen och tillsätt ströbröd tills du får en fast konsistens (glöm ej salt peppar och den mängd chili du vill ha)
dela upp i 5-6 lika stora bitar, platta till och lägg ca: 1-1,5 tsk färskost i mitten, rulla ihop så att osten inte syns (ska ligga mitt i)
linda 1-2 bacon bitar runt om hela paketet, stek på svag värme tills den e klar
ca: 3-4 min varje sida

Potatisen
----------
Borsta ren potatisen från smuts, klyfta den i lagoma stora bitar.
lägg i djup ugnsform, skala och skiva lök o lägg på.
krossa vitlöken under kniven OBS! ej skiva eller skala.
häll på lagom mängd med olivolja.
200-225 grader 1 20-25 min

Såsen
----------
när biffarna är färdiga. häll i grädden i stekpannan, sjud upp, (så att smaken från baconen och köttet kommer med i såsen) sedan sila det och häll det e en kastrull.(alt. smält smör med mjöl coh vatten eller mjölk)
tillsätt salt peppar & ev. kallfond om du har, samt lite soja för smak och färg
låt sjuda upp.

Nu är det klart att servera, glöm ej grönsaker, ett gott vin eller en kall pilsner

smaklig måltid :)

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Alldeles för mycket

Har inte räknat på det men det är säkert allt för mycket som går till ute mat.
Ett tag var man rätt så ordentlig o laga mat hemma men man tröttnar på det o stå med en disk hög som bara växer till sig.Handlar ofta utemat men blivit allt kräsen där oxå,nä dagens o köttbullar o sånt faller man inte så ofta för.
Lite tokigt beroende av thai mat o blir oftast sån mat,känns nyttig allafall o är rik på smakupplevelser men kostar 55 spän ink dricka.Sen brukar jag försöka välja fisk då och då helst engång i veckan om det finns på nån dagens meny.
Lagar man mat hemma så försöker man göra nåt sådär nyttig mat o så äts det endel frukt oxå om dagen.
Ser det så,har inga laster med snus,cigg o inte speciellt ofta jag dricker heller så då kan man unna sig god mat istället.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag o Zeb handlar väl för ca 3000 kr i månaden för oss två, all mat man käkar ute e inte inräknad.

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Tror inte de finns en chans att jag köper mat hem för mera än runt MAX 1000:-/mån.

Jag äter då Pasta, Ris, Pomme och Potatis,
Köttbullar, schnitzlar, korv, köttfärssås, hamburgare, oxpytt, fiskpinnar.
så klart något "finare" kött lite då o då.

Jaoo, tycker ändå att jag varierar mig rätt bra. Men göra någon rolig/"fin" mat blir det ju inte ofta, eftersom att det är så himla tråkigt när man sen ska sitta där själv o äta det, mycket lättare när man är 2.

Men som sagt jag köper inte mat för mera än MAX 1000:-/mån, de gånger man handlar så köper man ju på sig ordentligt, sedan brukar man ju klara sig hela månaden.

Sedan äter jag ju självklart på jobbet, o det kostar ju en del (ca.70:-x20) och nån enstaka gång ute på kvällen.

SÅ jag tror att om jag skulle få en sambo eller liknande så skulle säkert kostnaden öka eftersom man då kanske skulle göra mycket mera "fin" mat.

/Niklas

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
campar skrev:
Tror inte de finns en chans att jag köper mat hem för mera än runt MAX 1000:-/mån.

Jag äter då Pasta, Ris, Pomme och Potatis,
Köttbullar, schnitzlar, korv, köttfärssås, hamburgare, oxpytt, fiskpinnar.
så klart något "finare" kött lite då o då.

Jaoo, tycker ändå att jag varierar mig rätt bra. Men göra någon rolig/"fin" mat blir det ju inte ofta, eftersom att det är så himla tråkigt när man sen ska sitta där själv o äta det, mycket lättare när man är 2.

Men som sagt jag köper inte mat för mera än MAX 1000:-/mån, de gånger man handlar så köper man ju på sig ordentligt, sedan brukar man ju klara sig hela månaden.

Sedan äter jag ju självklart på jobbet, o det kostar ju en del (ca.70:-x20) och nån enstaka gång ute på kvällen.

SÅ jag tror att om jag skulle få en sambo eller liknande så skulle säkert kostnaden öka eftersom man då kanske skulle göra mycket mera "fin" mat.

/Niklas
He he,din verkliga matkostnad e ju alltså 2400 kr,måste väl ändå räkna lunchen som mat?

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
ktmjacke skrev:
He he,din verkliga matkostnad e ju alltså 2400 kr,måste väl ändå räkna lunchen som mat?

Hehe, joo kanske det kanske, fick för mig att de flesta mest berätta vad de köpte mat hem för, för pengar.

Man ska inte räkna på sånna här grejer....man kan få anorexia! :D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...