Matlåda!

Ludde Ludde

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Yamaha rd 125
Yo.

Nu har jag tröttnat på mackor så jag tänkte bunkra upp med lite olika matlådor:)

Så nu vill jag ha förslag på lättlagad mat som är god och lätt att äta direkt från lådan,jag har tillgång till micro men till den är det oftast väldigt lång kö.

Dumpa recepten här :yoparty

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Har du värmeskåp så funkar ju Köttpiroger inslagna i Alufolie skitbra. Brukar kunna köpas i den lokala Saluhallen för en billig peng.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...tjaxa en kyckling eller kycklingdelar typ lår..

Köp lite rotfrukter som potatis, morötter, palsternacka, rödbetor å vitlök..

Skala och skär upp rötterna i bitar

lägg allt i en långpanna och skicka in i ugnen..

Brassa i ugnen i 45minuter- en timme...

Färdigt...

Gott som fan.. Billigt som fan och enkelt som fan..

rostade rotsaker blir förbannat gott och lagar du dem tillsammans med kyklingen drar de åt sig smak och gojsgojs och blir ÄNNU godare.. :tummenupp
De tostade vitlöksklyftorna är pricken över i:et

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Kolla såna här färdig Knorr/Findus-kryddpåsar som du bara tillsätter kött och vatten eller mjölk till.

Ett exempel:
Chili con carne.
5-7 min - Bryn 500 g köttfärs.
7 min - tillsätt 4 dl vatten och en sån kryddpåse för chili con carne-mix.
3 min - tillsätt 1 burk vita bönor i tomatsås.

ca 20 min - under tiden som du fixar cihilin så kokar du förslagsvis ris.

Av detta får du minst 3 rejäla matlådor som du kan frysa ner eller äta på en gång. Blir kanongott att värma i mikro också.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
matlådor

ja du! matlådors vara eller inte vara,några specifika tips vet jag inte om jag har,men du kan ju alltid laga dubbelt upp när du gör något,och köp en tio pack med matlådor på ikea eller liknande så du har när det är mat över efter middagen. annars kyckling o ris chili con carne spagetti med köttfärs sås,all pasta och ris rätter funkar att frysa värre med potatis den blir inte så god tyvärr. Bra att ha om man har en ledig dag och hellre vill åka hoj än att stå och laga mat,kan bli nån matlåda hemma med i bland när man är lat....och det är man ju,kan laga mat men det är så tråkigt när man är själv då funkar det med en matlåda.:D

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Lasagne tycker jag är bra. Det är gott som fan och man kan göra jävligt mycket av det så det räcker flera dagar.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Som student är man såklart expert på matlådor :)

Brukar själv köra ett storkok varje vecka o så har man matlådor sen så man klarar sig.

# Pasta med köttfärssås - En klassiker som smakar kanon att käka ur matlåda Riktigt lättlagat :tummenupp

# Chili con Carne - I princip som ovanstående, dock med lite annan kryddning och bönor; käkas bäst med ris

# Korv stroganoff

# Olika typer av Wok - Bara att woka lite valfria grönsaker och kött t.ex. lövbiff eller kyckling (som med fördel kan marineras i soja) och så kokar man en jävla massa nudlar till

# Korvgryta - Släng ihop med stark korv typ chorizo, lite grönsaker, matlagningsgrädde, kryddor osv..

# Risotto - Finns massa olika varianter ex. med skinka, lök, majs

Alla dom här rätterna går fort att göra, är förhållandevis billiga och funkar kanon att värma i micron.

Sen har jag lite goa gubbar i klassen som bl.a. har gjort egen falafel nån gång.. Tog visst rätt lång tid men blev gott =)

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Matlådor?

Havregryn + vatten + salt + micro = Havegrynsgröt +mjölk +kanel

Det känns dödfött att satsa på enorma hopkok med en massa nyttigheter då dessa försvinner när de värms upp av microvågorna.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA