Matlagningstråden

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har beställt en riktig lågbudgetspruta, 599 spänn med frakt:
https://www.vidaxl.se/korvspruta-rostfritt-stal-3-5l

Kommer säkert att vara rätt rapplig men om det går att få den att funka bra nog för att jag ska lära mig vad jag egentligen behöver så är jag nöjd.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hur blir resultatet jämfört med korvarna man kan köpa?

Blir allt lite nyfiken...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur blir resultatet jämfört med korvarna man kan köpa?

Blir allt lite nyfiken...

Det beror på vilka korvar du kan köpa i Götet.

"Vanlig" köpekorv från affären är nästan alltid emulsionskorv vilken har en jämn, kompakt smet och håller ihop mycket bra trots högt vatteninnehåll. Finns varierande kvalité på råvarorna men man använder så klart prisvärda bitar och ofta en hel del utfyllnad.

Hemma gör de flesta färskkorv som är lite grövre mald och har mer struktur och tuggmotstånd. Väljer man ingredienser själv blir det oftast dyrare, godare bitar vilket ger en riktigt djup köttkaraktär och kvalitetskänsla. Kryddningen behöver inte vara komplicerad för att vara god men man blir ju oftast sugen på att experimentera så resultatet kan variera. Jag har fått ett antal av Taylors&Jones recept och det är inget hokus pokus utan ett fåtal kryddor i varje sort.

Har man bra råvaror, håller allt kallt, får till kryddningen och inte slarvar så blir korven precis lika bra som färskkorven från Taylors&Jones som ALLA köttätare älskar. Prova den eller någon annan hantverksmässig färskkorv du kan hitta i Gbg så vet du hur bra hemgjord korv kan bli.

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Honda NC700X -2012
I Göteborg så kan du köpa Taylors and Jones korvar på Korv United på Magasinsgatan. http://korvunited.se/?page_id=82. Mycket trevlig herre som jobbar där som verkligen brinner för sitt jobb. Han får även bröd gjort av Da Mateo som ligger precis bredvid. Jag rekommenderar det starkt!

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, för Taylor & Jones är ju inte själva definitionen på hipster. :lol

Edit: typiskt dig att välja Domus bokaffär också. :mad:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ja, för Taylor & Jones är ju inte själva definitionen på hipster. :lol

Precis, så det passar "nya Markus". :fakta
Skall nog göra en "nyamoderaterna-inspirirerad" logga till dig, är ju ett par år sedan du fick din smiley som sur-swidi vägrade tillgängliggöra.... :mad:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sluta jiddra korvgubbe, du om någon borde kunnat bidra i denna tråd lite mer än med någon boklänk. :mad:

Nåväl, skall överväga Taylor & Jones, om än den verkar innehålla en hel del av matlagninstidningsrecept, dvs mycket bilder och lite text, jag vill ha kokböcker tvärtom :)

Den här har jag, tycker den är ganska bra, men jag har inte så mycket att jämföra med. Det är i alla fall han som är så otroligt anal med kryddmängderna:

https://www.adlibris.com/se/bok/kor...-sjalv---redskap-ravaror-teknik-9789174241433

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå böcker så står den här på önskelistan, lite för bildrik men skönt tema och all respekt åt författaren:

https://www.adlibris.com/se/bok/saser-9789127136014

Sås är en sådan där grej jag lätt snöar in på annars och får svårt med variationen. Som tur är har jag krögaren på lunchkrogen jag brukar äta på i min mobiltelefonapplikation "Facebook Messenger" så jag brukar störa honom med diverse frågor, främst om såserna.

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras