Matrial till "avgasbygge". Tips?

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Hellojs

Har kollat på div eftermarknads avgassystem och inser snabb att det går att bygga ett eget.. Har en polare som är GRYM på att svetsa och har mycket idéer..

Vart får jag tag i matrial å svetsa själv?
Har du byggt något eget avgassystem, bild?
Tipsa på grovlek, hur grovt är akras helsystem tex?
Hur får man till en vettig slipon/bygger om orginalet?

Ös på med tips tack.. Hojen det ska byggas på är en KTM 640(endast ombestyckad) :huvet :gnissla

Mvh Jonas - Har sökt, men hittar inte det jag letar efter!

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
köp ett slipon till en sporthoj o använd det. hör runt på mc firmor, dom brukar ha system som är lite lätt kraschade.. billigt å bra! sen är det bara att bygga en adapter. dka du btgga ett helt system är väl sk mejerirör det bästa.. rostfria tunnväggiga. Dock nästan olösliga att köpa över disk.

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Har förvisso endel mejerirör ligger ;) Vad har akra etc för dimension på sina rör?

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
För material så hör med nån Avgasfirma Typ Raka rör, Feritta eller nån annan liknande firma som bygger rostria avgassystem, fast det beror oxå på vilka dimensioner du är ute efter. annars funkar rostfria "Mejeri rör" bra. Tunna och finns i många dimensioner. Prata med en rörmokare så kan du säkert beställa genom dom.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
en snubbe som säljer ett orginalrör på soe.se för en 5 hundring..köp o modifiera :tummenupp

jag byggde eget..de enda som kostar va ett par krökar o lite ljuddämpande material

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Du har inte bild på ditt bygge det vore najs.. Hmm har inte sett orginalröret på soe.. Nick?

ozeo skrev:
en snubbe som säljer ett orginalrör på soe.se för en 5 hundring..köp o modifiera :tummenupp

jag byggde eget..de enda som kostar va ett par krökar o lite ljuddämpande material

Dimension någon?

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
ingen
mejerirör finns hos Sweflow i sollentuna, har handlat lite rör till avgasbygge där, inte helt gratis ska väl tilläggas, mejerirör ÄR dyrt just för att det är mycket bra kvalitet på materialet,, därav namnet mejeri, för användas i just mjölkproduktion..

kolla in www.sweflow.se

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Tackar å bockar ;) Jag har nog missat den pga att jag inte vill ha så gammalt, vill helst slippa "kaffeburken" :tummenupp När sluta dom med den, -03? :va

Mattan skrev:

Tnx!!

Tamtech skrev:
mejerirör finns hos Sweflow i sollentuna, har handlat lite rör till avgasbygge där, inte helt gratis ska väl tilläggas, mejerirör ÄR dyrt just för att det är mycket bra kvalitet på materialet,, därav namnet mejeri, för användas i just mjölkproduktion..

kolla in www.sweflow.se

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Har precis byggt färdigt min burk. Satt ett fult , knöligt , slipon på zx9:an jag köpte för några veckor sen.

Det enda som dög att använda var innerröret o bak-gaveln , resten gjorde jag nytt. Svarvade en framgavel o en anslutning till avgassystemet i rostfritt på jobbet härom natten.
Åkte ut till den lokala plåtslagaren o bad honom valsa en 0.8 mm rostfri plåt. Tog hem den till grannen som TIGade ihop den till ett rör , 350 mm X 100 mm. Svetsade fast framgaveln o innerröret , packade dämparen bakifrån o popnitade fast bakgaveln. O pricken över i blev när jag popnitade dit "Yoshi"märket... :D .
Polerade upp allt o det ser riktigt juste ut....Är duktigt nyfiken på att höra hur det låter nu , men orkar inte böka ut hojen ifrån vardagsrummet :tungan . Ska ordna bilder imorgon....

Morphed

ORGANDONATOR
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
KTM 450 SXF
Jonasson skrev:
Hellojs

Har kollat på div eftermarknads avgassystem och inser snabb att det går att bygga ett eget.. Har en polare som är GRYM på att svetsa och har mycket idéer..

Vart får jag tag i matrial å svetsa själv?
Har du byggt något eget avgassystem, bild?
Tipsa på grovlek, hur grovt är akras helsystem tex?
Hur får man till en vettig slipon/bygger om orginalet?

Ös på med tips tack.. Hojen det ska byggas på är en KTM 640(endast ombestyckad) :huvet :gnissla

Mvh Jonas - Har sökt, men hittar inte det jag letar efter!

En motor + bensin = bygger avgaser :huvet

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hemma från jobbet , så här kommer bilderna.....

Grannen är rätt hygglig på att svetsa...bara smälte ihop plåten utan att tillföra ngt material. Blev kanonbra o helt klart värt en :pannkyss

Bifogat

• IMG_1846.jpg
    IMG_1846.jpg
    127.8 KB · Visningar: 317
  • IMG_1847.jpg
    IMG_1847.jpg
    114.4 KB · Visningar: 290
  • IMG_1849.jpg
    IMG_1849.jpg
    124.9 KB · Visningar: 323

XR 650.

XR 650.
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
XR 650 -03
Avgasbygge

Köpte en slipon på www.locknersbilochmc.com (oval (2200kr) :tummenupp .
Mekonomen har flera olika rör böjar som jag bruckar annvända.
Mycket grymt ljud i Viper :tummenupp

Bifogat

• KTM 625 SM 2002. 013.jpg
    KTM 625 SM 2002. 013.jpg
    66.5 KB · Visningar: 256

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jonasson skrev:
Du har inte bild på ditt bygge det vore najs.. Hmm har inte sett orginalröret på soe.. Nick?

Dimension någon?

mitt e inte snyggt men gör sitt jobb..

finns ett annat alternativ om de inte gör nåt att äldre damer o tjejer med barnvagn kommer o jaga dig..
universal på touringbutiken

Bifogat

• Photo0115.jpg
    Photo0115.jpg
    114.4 KB · Visningar: 215

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
ozeo skrev:
mitt e inte snyggt men gör sitt jobb..

finns ett annat alternativ om de inte gör nåt att äldre damer o tjejer med barnvagn kommer o jaga dig..
universal på touringbutiken

Håller på och bygger om min hoj nu, har gjort precis som du med avgassystemet. Ville göra en annan lösning än den traditionella lösningen som alla motarder har, med ljuddämparen uppdragen i bak :)
Men jag använde mig av en GPR Ljudämpare, men touringbutikens fungerar nog lika bra :banana :yoparty

Tattered

Gucci,rosa piké, då blir det ligga av!!
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
Husaberg 501
Detta är min förra hojj, detta system gjorde jag av ett draget aluminiumrör 100 i diameter, var mycke bockning, svarvning, fräsning och vattenskärning, är värt o köpa nytt, MEN det blir ju en unikt bröt burk om man gör ett eget.

Bifogat

• IMG_0045.JPG
    IMG_0045.JPG
    134.6 KB · Visningar: 215
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024