Edholm skrev:Tja!
Behöver hjälp med att lösa en ekvation.. har fått hjärnsläpp :kocko
(x-2)(x-3)=0
Har kommit fram till:
x^2-5x+6=0
Sen tog det stopp.. Hur löser jag detta?
Edholm skrev:Tja!
Behöver hjälp med att lösa en ekvation.. har fått hjärnsläpp :kocko
(x-2)(x-3)=0
Har kommit fram till:
x^2-5x+6=0
Sen tog det stopp.. Hur löser jag detta?
Fearless skrev:(x-2)(x-3)=0
x(i kvadrat)-3x-2x+6=0
x(i kvadrat)-5x+6=0
x(i kvadrat)=5x+6
Man måste väl först gångra ihop paranterserna Sen räkna ut enligt en formel som jag inte kan skriva in här
Bikerbitch skrev:Damn, och jag sitter med IG i matte A kursen ifrån 1.a ring o skall snart göra en omtenta och kan i stort sett bara att 1+1 blir 2..
Solid snake skrev:Typ som mig då ju...
Det e ju inte det lättaste ämnet precis.
Coola Ola skrev:*urk* andragradsekvationer.... det har jag inte ägnat en tanke åt på 7 år o är mkt glad för det. som tur är finns det andra som kan räkna åt mig ifall det skulle behövas
burner skrev:Sedan när man läst vidare upp till matte F så inser man att
andragradsakvationer är väldigt enkelt, det finns mycket i de svårare kurserna som får andra.ekv att framstå som lekskolan
Blackninja skrev:Sen kommer den underbara analysen och diffekvationerna. In med lite algebra och statistik på det sen så börjar det bli riktigt kul.....
hållundan skrev:
Omtenta i matematisk statistik i veckan nu. Fan va sköj, tillsammans med mekanikomtenta....Lajbans...
chrtur skrev:Till Edholm:
Lite tips att tänka på som kan underlätta det för dig (eller bara krånglar till det?) och en liten sammafattning av vad tidigare personer har sagt.
En andragradsekvation kan skrivas enligt: x^2 + ax + b = 0 där a,b är ett tal såsom -5 och 6 i ditt fall. Det som gäller för en andragradsekvation är att ekvationen har två lösningar som man brukar benämna x1 och x2. I detta fallet var det ju 2 och 3. Det kan vi skriva som x=x1 och x=x2 eller istället som x-x1 = 0 och x-x2 = 0.
För ekvationen gäller att om man sätter in det korrekta värdet av den okända variablen, i detta fall x, så måste man få 0=0. Sedan vet vi ju att 0 gånger 0 forfarande är noll. Därför kan vi skriva (x-x1)(x-x2) = 0 utan problem. Därför behöver du inte i detta fallet utveckal paranteserna som du gjorde utan kan direkt "se" vilka lösningar som finns, alltså x-x1=0 -> x=x1 och x-x2=0 -> x=x2.
Men man får ju inte alltid ett uttryck som du hade nu utan kan även få den som x^2 + ax + b = 0. Det vore ju bra om vi kunde skriva om detta till två paranteser som tidigare eftersom vi kan direkt se lösningarna. Detta är dock inte alltid den enklaste vägen att ta. Jämför utvecklingen av paranteserna (x-x1)(x-x2) = 0 -> x^2 - (x1+x2)x + x1x2 = 0. I ditt fall har du ju 5 = x1+x2 och 6=x1x2. Du måste alltså trixa runt igen litegrann. Istället för detta sättet så finns det en allmän formel som man brukar ta direkt.
För x^2 + ax + b = 0 är lösningarna givan enligt:
x1 = -(a/2) + [(-(a/2))^2 - b]^(1/2)
x2 = -(a/2) - [(-(a/2))^2 - b]^(1/2)
^(1/2) är detsamma som roten ur.
Skulle jag sätta in dessa uttryck i ekvatione som blir resultatet 0=0.
Lycka till.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |