Matte problem

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Tja!

Behöver hjälp med att lösa en ekvation.. har fått hjärnsläpp :kocko :D

(x-2)(x-3)=0

Har kommit fram till:

x^2-5x+6=0

Sen tog det stopp.. Hur löser jag detta? :)

Mcbrud

Guest
Svaret är ju givet i första, x=2 eller x=3. Det behöver du inte ens "räkna" ut.

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gixxer 750 -98
Edholm skrev:
Tja!

(x-2)(x-3)=0

Har kommit fram till:

x^2-5x+6=0

Resultatet blir noll då antingen (x-2) eller (x-3) är noll, dvs, vid x=2 och x=3

frid

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
CBR 600F
Edholm skrev:
Tja!

(x-2)(x-3)=0

Har kommit fram till:

x^2-5x+6=0

3 och 2 ju bara o flytta om så du får x=2 och x=3

eller kan du köra x^2+px-q=0
x=-p/2-+(roten ur(p/2)^2-q)

gros coeurs

Medlem
Gick med
1 May 2003
Hoj
Ducati 996 2001, 110cc fiddy
du behöver inte lösa parenteserna...du hittar ju rötterna direkt i parenteserna!
x1: 2
x2: 3
för att hela vänsterledet skall bli noll så måste en av parenteserna bli noll och det blir de om x=2 eller x=3!

aight!

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Damn, och jag sitter med IG i matte A kursen ifrån 1.a ring o skall snart göra en omtenta och kan i stort sett bara att 1+1 blir 2.. :tummenner :jisses :gråta

Gick med
20 Dec 2003
Hoj
1198 Vafanculo
(x-2)(x-3)=0
x(i kvadrat)-3x-2x+6=0
x(i kvadrat)-5x+6=0
x(i kvadrat)=5x+6

Man måste väl först gångra ihop paranterserna :va Sen räkna ut enligt en formel som jag inte kan skriva in här

Coola Ola

Guest
*urk* andragradsekvationer.... det har jag inte ägnat en tanke åt på 7 år o är mkt glad för det. som tur är finns det andra som kan räkna åt mig ifall det skulle behövas

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Fearless skrev:
(x-2)(x-3)=0
x(i kvadrat)-3x-2x+6=0
x(i kvadrat)-5x+6=0
x(i kvadrat)=5x+6

Man måste väl först gångra ihop paranterserna :va Sen räkna ut enligt en formel som jag inte kan skriva in här

inte om du ser att x=2 å x=3... :tungan

(x-2)(x-3)=0
för att det ska bli 0 så räcker det att den ena eller den andra parantesen blir noll... å hur blir dom det??

x-2=0 -> x=2 och...
x-3=0 -> x=3

fast ibland kan det ju vara lite knivigare... :va

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Inte bara matteproblem utan även problem med svenska språket.

Särskrivning. 'Matteproblem', ett ord.

Solid snake

Guest
Bikerbitch skrev:
Damn, och jag sitter med IG i matte A kursen ifrån 1.a ring o skall snart göra en omtenta och kan i stort sett bara att 1+1 blir 2.. :tummenner :jisses :gråta

Typ som mig då ju... :gråta

Det e ju inte det lättaste ämnet precis. :huvet :tummenner

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Solid snake skrev:
Typ som mig då ju... :gråta

Det e ju inte det lättaste ämnet precis. :huvet :tummenner

Ge er inte! Har själv inte gått i skolan sen mellanstadiet (ja, man har ju varit där men inte gjort ett jota) och var nu tvungen att läsa upp matte B, hemma utan lärare...
Det var ju LITE svettigt, men VILL man så är det iaf första förutsättningen för att klara det. :yoparty
Så nu har jag läst upp MaB & NaB, och ska börja läsa till syrra i höst! Känns bra nu!!

Som Carolina Kluft säger; Det blir som man tänker!!

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Coola Ola skrev:
*urk* andragradsekvationer.... det har jag inte ägnat en tanke åt på 7 år o är mkt glad för det. som tur är finns det andra som kan räkna åt mig ifall det skulle behövas

Sedan när man läst vidare upp till matte F så inser man att
andragradsakvationer är väldigt enkelt, det finns mycket i de svårare kurserna som får andra.ekv att framstå som lekskolan :D

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
burner skrev:
Sedan när man läst vidare upp till matte F så inser man att
andragradsakvationer är väldigt enkelt, det finns mycket i de svårare kurserna som får andra.ekv att framstå som lekskolan :D

Sen kommer den underbara analysen och diffekvationerna. In med lite algebra och statistik på det sen så börjar det bli riktigt kul..... :tungan

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Blackninja skrev:
Sen kommer den underbara analysen och diffekvationerna. In med lite algebra och statistik på det sen så börjar det bli riktigt kul..... :tungan
:fakta

Omtenta i matematisk statistik i veckan nu. Fan va sköj, tillsammans med mekanikomtenta....Lajbans...

:banana

chrtur

Ducati, Telisar, MTB och Stegjärn!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Ducati Monster
Till Edholm:

Lite tips att tänka på som kan underlätta det för dig (eller bara krånglar till det?) och en liten sammafattning av vad tidigare personer har sagt.

En andragradsekvation kan skrivas enligt: x^2 + ax + b = 0 där a,b är ett tal såsom -5 och 6 i ditt fall. Det som gäller för en andragradsekvation är att ekvationen har två lösningar som man brukar benämna x1 och x2. I detta fallet var det ju 2 och 3. Det kan vi skriva som x=x1 och x=x2 eller istället som x-x1 = 0 och x-x2 = 0.

För ekvationen gäller att om man sätter in det korrekta värdet av den okända variablen, i detta fall x, så måste man få 0=0. Sedan vet vi ju att 0 gånger 0 forfarande är noll. Därför kan vi skriva (x-x1)(x-x2) = 0 utan problem. Därför behöver du inte i detta fallet utveckal paranteserna som du gjorde utan kan direkt "se" vilka lösningar som finns, alltså x-x1=0 -> x=x1 och x-x2=0 -> x=x2.

Men man får ju inte alltid ett uttryck som du hade nu utan kan även få den som x^2 + ax + b = 0. Det vore ju bra om vi kunde skriva om detta till två paranteser som tidigare eftersom vi kan direkt se lösningarna. Detta är dock inte alltid den enklaste vägen att ta. Jämför utvecklingen av paranteserna (x-x1)(x-x2) = 0 -> x^2 - (x1+x2)x + x1x2 = 0. I ditt fall har du ju 5 = x1+x2 och 6=x1x2. Du måste alltså trixa runt igen litegrann. Istället för detta sättet så finns det en allmän formel som man brukar ta direkt.

För x^2 + ax + b = 0 är lösningarna givan enligt:

x1 = -(a/2) + [(-(a/2))^2 - b]^(1/2)
x2 = -(a/2) - [(-(a/2))^2 - b]^(1/2)

^(1/2) är detsamma som roten ur.

Skulle jag sätta in dessa uttryck i ekvatione som blir resultatet 0=0.

Lycka till.

Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
hållundan skrev:
:fakta

Omtenta i matematisk statistik i veckan nu. Fan va sköj, tillsammans med mekanikomtenta....Lajbans...

:banana

Jag har en statistiktenta i slutet på terminen, den är på 20poäng.
Tar 2 dagar att göra :gnissla , en tenta på 20poäng har jag inte haft förut.

Hela terminen hänger på 2 dagar :gnissla

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Andragradare är ju redan historia för min del... nu är det derivator, primitiva funktioner och integraler (som iof är lätt) som gäller. Jag kan inte förstå hur mycket matte jag trycker in i min hjärna! jag är redan på D och i höst kommer E... usch vad jag känner mig krånglig...

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
chrtur skrev:
Till Edholm:

Lite tips att tänka på som kan underlätta det för dig (eller bara krånglar till det?) och en liten sammafattning av vad tidigare personer har sagt.

En andragradsekvation kan skrivas enligt: x^2 + ax + b = 0 där a,b är ett tal såsom -5 och 6 i ditt fall. Det som gäller för en andragradsekvation är att ekvationen har två lösningar som man brukar benämna x1 och x2. I detta fallet var det ju 2 och 3. Det kan vi skriva som x=x1 och x=x2 eller istället som x-x1 = 0 och x-x2 = 0.

För ekvationen gäller att om man sätter in det korrekta värdet av den okända variablen, i detta fall x, så måste man få 0=0. Sedan vet vi ju att 0 gånger 0 forfarande är noll. Därför kan vi skriva (x-x1)(x-x2) = 0 utan problem. Därför behöver du inte i detta fallet utveckal paranteserna som du gjorde utan kan direkt "se" vilka lösningar som finns, alltså x-x1=0 -> x=x1 och x-x2=0 -> x=x2.

Men man får ju inte alltid ett uttryck som du hade nu utan kan även få den som x^2 + ax + b = 0. Det vore ju bra om vi kunde skriva om detta till två paranteser som tidigare eftersom vi kan direkt se lösningarna. Detta är dock inte alltid den enklaste vägen att ta. Jämför utvecklingen av paranteserna (x-x1)(x-x2) = 0 -> x^2 - (x1+x2)x + x1x2 = 0. I ditt fall har du ju 5 = x1+x2 och 6=x1x2. Du måste alltså trixa runt igen litegrann. Istället för detta sättet så finns det en allmän formel som man brukar ta direkt.

För x^2 + ax + b = 0 är lösningarna givan enligt:

x1 = -(a/2) + [(-(a/2))^2 - b]^(1/2)
x2 = -(a/2) - [(-(a/2))^2 - b]^(1/2)

^(1/2) är detsamma som roten ur.

Skulle jag sätta in dessa uttryck i ekvatione som blir resultatet 0=0.

Lycka till.

Tackar,:tummenupp :) klarnade lite nu.. ska sätta mig med matteboken senare.

Hade matte prov idag andragradsekvationer.. mitt i provet kommer en lärare in och säger att alla kan kasta proven i papperskorgen.. :( Provet hade kommit ut på nått sätt och det var inte så populärt.. :hihi

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln