Matte problem

Lithium

Guest
Edholm skrev:
Tja!

Behöver hjälp med att lösa en ekvation.. har fått hjärnsläpp :kocko :D

(x-2)(x-3)=0

Har kommit fram till:

x^2-5x+6=0

Sen tog det stopp.. Hur löser jag detta? :)


jag skulle kört på PQ formeln, vilket redan blivit förslaget och förklarat
 

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
När jag blir stor så..
cool_adde skrev:
Andragradare är ju redan historia för min del... nu är det derivator, primitiva funktioner och integraler (som iof är lätt) som gäller. Jag kan inte förstå hur mycket matte jag trycker in i min hjärna! jag är redan på D och i höst kommer E... usch vad jag känner mig krånglig...

Läser Matte E och Matte Diskret nu..
Matte E är inga problem, snarare den diskreta mattematiken vilken kräver att man tänker på ett annat plan.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Blackninja skrev:
Sen kommer den underbara analysen och diffekvationerna. In med lite algebra och statistik på det sen så börjar det bli riktigt kul..... :tungan

Äsch det är att skrämmas, så jävla svårt är det inte. Lätt att säga till en mellanklassare när man går på gymnasiet att "titta här vilka hemska tal vi har".

Vem som helst som är normalbegåvad fixar högskolematten plättlätt med lite jobb....
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
Matte E sägs ju vara lättare än D, så det är väl ingen jätte ångest. Dessutom så måste jag nästan läsa dn för att jag kommer läsa Fysik B samtidigt. Där behövs den för att fixa vissa uppg.
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Öhhhh.....Matte?!?!?!

Det där var ju en felstavning......fy fa.. vad jag börjar bli gammal.
Kommer inte ihåg ett skvatt av det där :va

Ni kan ju trösta er med att det gör inte ni heller om hmmm några år :tummenupp
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Chris Ash skrev:
Äsch det är att skrämmas, så jävla svårt är det inte. Lätt att säga till en mellanklassare när man går på gymnasiet att "titta här vilka hemska tal vi har".

Vem som helst som är normalbegåvad fixar högskolematten plättlätt med lite jobb....

Inte aldeles sant eller? Gymnasiematte aer en promenad i parken men flervariebelanalys kraever allt en viss insats. Skriva godkaennt brukar ga ganska laett men att verkligen ha koll pa det aer inte helt utan jobb. Jeje, skoent att man aer klar med all matte. Nu designar man kretsar i staellet :)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Don Quixote skrev:
Inte aldeles sant eller? Gymnasiematte aer en promenad i parken men flervariebelanalys kraever allt en viss insats. Skriva godkaennt brukar ga ganska laett men att verkligen ha koll pa det aer inte helt utan jobb. Jeje, skoent att man aer klar med all matte. Nu designar man kretsar i staellet :)

Ja skrev ju "med lite jobb". För övrigt var det skriva godkänt jag menade. Att verkligen ha koll på mattekurserna har jag aldrig brytt mig om.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
cool_adde skrev:
Andragradare är ju redan historia för min del... nu är det derivator, primitiva funktioner och integraler (som iof är lätt) som gäller. Jag kan inte förstå hur mycket matte jag trycker in i min hjärna! jag är redan på D och i höst kommer E... usch vad jag känner mig krånglig...
Du är inte ensam...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top