Hello!
Läser matte d på distans, och boken är världens sämsta på att förklara, och jag minns väldigt lite från matte c.
Talet jag hakat upp mig på är:
Lös ekvationerna och svara i grader, exakt eller med en decimal.
sin x = 0,738
Den enda hjälp jag fått är:
sin x = 0,505.
Räknaren ger vinkeln 30,3 grader.
Samtliga lösningar är
x = 30,3 grader + n X 360 grader eller
x = 149,7 grader + n X 360 grader.
Det enda jag minns av sinus är det här med sin x = hypotenusan/motstående katet, eller om det nu var tvärtom. Ja, ni fattar hur mycket jag minns. Detta exemplet säger mig absolut ingenting. Varför säger räknaren 30,3 grader? Vart kommer n ifrån? Och hur får man fram 149,7?
Känner mig så jävla dum som inte fattar, men det spelar ingen roll hur mycket jag tittar på det där exemplet, för det säger mig ingenting.
Läser matte d på distans, och boken är världens sämsta på att förklara, och jag minns väldigt lite från matte c.
Talet jag hakat upp mig på är:
Lös ekvationerna och svara i grader, exakt eller med en decimal.
sin x = 0,738
Den enda hjälp jag fått är:
sin x = 0,505.
Räknaren ger vinkeln 30,3 grader.
Samtliga lösningar är
x = 30,3 grader + n X 360 grader eller
x = 149,7 grader + n X 360 grader.
Det enda jag minns av sinus är det här med sin x = hypotenusan/motstående katet, eller om det nu var tvärtom. Ja, ni fattar hur mycket jag minns. Detta exemplet säger mig absolut ingenting. Varför säger räknaren 30,3 grader? Vart kommer n ifrån? Och hur får man fram 149,7?
Känner mig så jävla dum som inte fattar, men det spelar ingen roll hur mycket jag tittar på det där exemplet, för det säger mig ingenting.