Mattehjälp

R5+1

Guest
Men jag känner mig urusel och korkad....

R1+5, Ja, och 226,8.

Du har fått bra förklaringar av Bentebent och Bearing här ovan. :tummenupp

Du är inte korkad. Du har bara inte fullt ut tagit till dig att matte-regler gäller ALLTID och utan undantag, vilket gör det MYCKET enklare än språk. Annars hade jag aldrig lärt mig durch, fûr, gegen, ohne, uhm (eller hur fan det nu stavades!) samt aus, auser, bei, gegenûber, mit, nach, zeit, von, zu. Och då är ändå tyska lätt jämfört med franska. Eller vilket asiatiskt språk som helst!

Regeln du behöver lära dig och verkligen förstå är att sinus = läs av y-axeln, och cosinus = läs av x-axeln.

Ta ett halvt glas vin, sov som en klubbad och ge dig på skiten i morgon igen så ska du se att det lättar så småningom. :)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Du har fått bra förklaringar av Bentebent och Bearing här ovan. :tummenupp

Du är inte korkad. Du har bara inte fullt ut tagit till dig att matte-regler gäller ALLTID och utan undantag, vilket gör det MYCKET enklare än språk. Annars hade jag aldrig lärt mig durch, fûr, gegen, ohne, uhm (eller hur fan det nu stavades!) samt aus, auser, bei, gegenûber, mit, nach, zeit, von, zu. Och då är ändå tyska lätt jämfört med franska. Eller vilket asiatiskt språk som helst!

Regeln du behöver lära dig och verkligen förstå är att sinus = läs av y-axeln, och cosinus = läs av x-axeln.

Ta ett halvt glas vin, sov som en klubbad och ge dig på skiten i morgon igen så ska du se att det lättar så småningom. :)

Det har jag fattat, men jag har ingen aning om hur jag ska hantera det med parentesen som dök upp, och jag känner mig ändå stendum. Ska dricka vin, det är iaf något jag kan... :död

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
ÅH! Matteskola! Kan behöva hjälp jag med!

Läser tekniskt basår efter en vurpa me hojen där jag bröt ryggen å behöver omskola mig från ett praktiskt yrke som inte funkar längre. Lite halvtufft att börja me matte C, kemi och fysik när man bara har 5 år gammal matte A i ryggen,
men är på termin två nu iaf å kämpar :)

Återkommer när jag sitter fast igen :hej

R5+1

Guest
Det har jag fattat, men jag har ingen aning om hur jag ska hantera det med parentesen som dök upp, och jag känner mig ändå stendum. Ska dricka vin, det är iaf något jag kan... :död

Hoppas du avnjuter ditt vin just nu och inte läser det här förrän i morgon!

Det som står inom parentesen är vinkeln. Den må vara nämnd som en ekvation, men såna har du ju läst tidigare om du är uppe på D, så (x-20) ska inte te sig särskilt svårt för dig.
Tänk dig att enhetscirkeln är en klocka med bara en minutvisare. Den är exakt 1 lång och dess utgångsläge är alltid 3.
Om vinkeln är 90 grader vrider du den rakt upp till 90 grader (till kl 12) och läser av siffran på y-axeln. Så sin (90) = 1.
Kl 2 råkar jag veta är sin (30) som är 0,5.
Vrider du visaren till kl 10 får du sin (150) vilket också är 0,5.
Däremot om du vrider visaren till efter kl 3 men innan kl 9 får du läsa av ett minusvärde, eftersom y-axeln alltid är minus under x-axeln.
Så vrid visaren till kl 8 och du får sin (210) = -0,5. Eller kl 4 -> sin (330) = -0,5.
Eller så gör man det enkelt för sig och vrider visaren direkt från utgångsläget "kl 3" ner till kl 4, vilket ger sin (-30) = -0,5.

Hoppas det här hjälper dig och inte bara rör till det för dig!

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag dricker vin nu, och ska läsa igenom detta i morgon igen! Återkommer då! :tummenupp

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Hit stämmer det

1) x - 20 = -26.8 + n x 180
2) x - 20 = 180 - (-26.8) + n x 180 = 206.8 + n x 180

1) x = -6.8 + n x 180
2) x = 226.8 + n x 180

Tackar! Misstänkte att det var där jag hamnade fel, var ju inte ens länge sen jag lästen analysen, borde skämmas :rofl

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Om det är något, förutom mattehjälp, denna tråden givit mig hitintills, så är det ju bevis på att det faktiskt finns smarta män! Jag vill ju ha en smart en, och här finns tydligen en hel hög! ;)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Men vi behöver ju inte skrota denna tråden, den kan ju bli en mattehjälps-tråd för allt och alla. :)

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Jag läste analys hösten 96 så jag är förvånad att jag fortfarande kommer ihåg det.

Imponerande! Har länge varit rätt svag i matte, särskilt analysen var ett helvete att ta sig igenom. Var först när jag insåg hur stor nytta jag hade av linjär algebra i 3D-programmering som det tog fart, då blev det plötsligt kul :tummenupp

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Imponerande! Har länge varit rätt svag i matte, särskilt analysen var ett helvete att ta sig igenom. Var först när jag insåg hur stor nytta jag hade av linjär algebra i 3D-programmering som det tog fart, då blev det plötsligt kul :tummenupp

För några år sedan så ville jag repetera lin algebran och det gjorde jag genom att slänga ihop ett simpelt program där man kunde rotera och och zooma i en kub som jag ritade upp i perspektiv. Jag använde inga färdiga funktioner utan jag gjorde alla funktioner med matriser utan att optimera på något sett så det var inte det snabbaste programmet i världen men det var ett kul sett att använda lin algebran.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Sen får man hålla reda på om miniräknaren är inställd på radianer(RAD) eller grader(GRAD). Ett klassiskt fel som är lätt att klanta bort sig med och som brukar ta en hel del tid innan man inser det. Jobbigt på tentor...

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Om det är något, förutom mattehjälp, denna tråden givit mig hitintills, så är det ju bevis på att det faktiskt finns smarta män! Jag vill ju ha en smart en, och här finns tydligen en hel hög! ;)

Trams, smarta män har inte tvättbrädor och stora biceps. :tungan

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sen får man hålla reda på om miniräknaren är inställd på radianer(RAD) eller grader(GRAD). Ett klassiskt fel som är lätt att klanta bort sig med och som brukar ta en hel del tid innan man inser det. Jobbigt på tentor...

Jag hade en till gradskala, så jag hade RAD, DEG, GRA, där GRA var farligt lik DEG, med RAD vs DEG så ser man iaf att talet är helt uppåt väggarna, det gjorde man inte mellan GRA och DEG. :dummer

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...