Matteproblem, tangent och normal till en kurva

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Bestäm ekvationer för tangent och normal i en punkt (x0, y0) på kurvan y = f(x) om

y = ln (5x^3 + 3x + 7) och x0 = -1

En väldigt enkel uppgift att räkna ut. Räknar ut lutningen i punkten x0. y'(-1) blir -18.

Men när jag sedan ska skriva ut tangentens ekvation behöver jag hela punkten (x0, y0), dvs y(x0)=y0 men stoppar man in x = -1 i y får man:

ln -1 och detta är ju inte möjligt, man får inte ut något y-värde. Så med andra ord, min tangent som jag räknat ut i x = -1 skär inte kurvan i den punkten. Men ändå har dem valt i facit att skriva ut ekvationen till tangenten: 18x + y = -18. Lutningen som vi fick fram -18 används, och linjen går igenom (x0, 0). Varför har man valt att skriva ut detta i facit då det inte är en tangent i dess rätt bemärkelse, den skär ju inte kurvan utan den räta linjen som vi fått fram går bredvid ln (5x^3 + 3x + 7) eller är jag ute helt fel och cyklar?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Självklart är detta en oerhört onödig uppgift i verkliga livet, men inte när man ska göra tentor :)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07

Då har vi en imaginär punkt som är (-1, pi*i). Hjälp mig förstå varför tangentens ekvationen inte innehåller några imaginära enheter. Det borde den göra, enpunktsformeln:

y - pi*i = -18*(x + 1)

:va

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6
Jag gör ett litet försök med brasklappen att det var länge sen jag räknade matte.

En fråga:
På vilken nivå läser du? Gymnasium eller högskola?

När jag för länge sedan läste på högskola höll vi på med att bestämma definitions- och värdemängd för olika funktioner.

I detta fallet är inte funktionen definierad för x=-1.
Dvs x=-1 är inte ett tillåtet värde.

Jämför med funktionen:
g(x) = 1/(x-1) som inte är definierad för x=1
men man kan "leka" att funktionen är definierad genom att räkna ut funktionens gränsvärde i punkten (i fallet med g(x) är gränsvärdet oändligheten).

Dvs om limes x går mot 1 så går g(x) mot oändligheten.

Tyvärr så har jag inget hjälpmedel till att rita upp din funktion med, så jag kan inte se dess gränsvärde.

Men om du läser gymnasiematte så är detta MVG+++

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag gör ett litet försök med brasklappen att det var länge sen jag räknade matte.

En fråga:
På vilken nivå läser du? Gymnasium eller högskola?

När jag för länge sedan läste på högskola höll vi på med att bestämma definitions- och värdemängd för olika funktioner.

I detta fallet är inte funktionen definierad för x=-1.
Dvs x=-1 är inte ett tillåtet värde.

Jämför med funktionen:
g(x) = 1/(x-1) som inte är definierad för x=1
men man kan "leka" att funktionen är definierad genom att räkna ut funktionens gränsvärde i punkten (i fallet med g(x) är gränsvärdet oändligheten).

Dvs om limes x går mot 1 så går g(x) mot oändligheten.

Tyvärr så har jag inget hjälpmedel till att rita upp din funktion med, så jag kan inte se dess gränsvärde.

Men om du läser gymnasiematte så är detta MVG+++
Wolfram Alpha

Bra sida för matte. :)

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Som sagt ovan; vilken nivå läser du på? Det är relevant information.
Så länge det är på gymnasienivå eller början på högskolematten så är jag benägen att tro att något är fel i uppgiften eller i facit.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln