Max 5 elever att handleda, jag kan alltså tidigast handleda 2024.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, grattis till dispensen, men det visar ju tyvärr bara att det är en pengafråga.

Så länge eleverna på den svarta körskolan pröjsar dom 1500:- det kostar att få dispens så är det inga problem...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ja, grattis till dispensen, men det visar ju tyvärr bara att det är en pengafråga.

Så länge eleverna på den svarta körskolan pröjsar dom 1500:- det kostar att få dispens så är det inga problem...
Smc löser det enligt uppgift. Typ som alla tre underglidningsskydd som täcker hela landet. Tog bara 20 år att fixa

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Då kanske du inte skall ha åsikter om vad SMC bör göra och inte. ;)

Men du kanske inte ens kör hoj? Om du gör det så bör du dock vara med eftersom SMC arbete just med den här typen av frågor.
Du bestämmer inte vilka åsikter folk ska ha. Man kan naturligtvis ha åsikter om vad en organisation bör/bör inte göra utan att själv vara medlem.

Jag kör hoj och jag är inte medlem. Ser inte hur mitt eventuella medlemskap ska ge mig någonting, förutom tunnare plånbok.

Vi kan nog räkna med att galen dansk eller roffe hoppar in till försvar snart.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då kanske du inte skall ha åsikter om vad SMC bör göra och inte. ;)

Men du kanske inte ens kör hoj? Om du gör det så bör du dock vara med eftersom SMC arbete just med den här typen av frågor.
Om SMC springer runt och påstår att dom gör så mycket bra för motorcyklisterna kanske dom skulle ta och visa det också.

Varje gång SMC diskuteras så har dom gjort så många bra saker, men ingen kan peka på något konkret.
Det här är något konkret som dom skulle kunna göra, dessutom är det trafiksäkerhetsfrämjande.

Jag kommer att fortsätta att tycka att miljöpartiet, om dom påstår sig värna om miljön, måste bli kärnkraftsvänliga, annars värnar dom inte om miljön.

Jag har aldrig någonsin varit med i miljöpartiet heller.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Om SMC springer runt och påstår att dom gör så mycket bra för motorcyklisterna kanske dom skulle ta och visa det också.

Varje gång SMC diskuteras så har dom gjort så många bra saker, men ingen kan peka på något konkret.
Det här är något konkret som dom skulle kunna göra, dessutom är det trafiksäkerhetsfrämjande.

Jag kommer att fortsätta att tycka att miljöpartiet, om dom påstår sig värna om miljön, måste bli kärnkraftsvänliga, annars värnar dom inte om miljön.

Jag har aldrig någonsin varit med i miljöpartiet heller.
Frågar man smc-torskarna så skulle Sverige som ensamt land i världen förbjudit motorcyklar. Detta genom hemlig lobbying.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Frågar man smc-torskarna så skulle Sverige som ensamt land i världen förbjudit motorcyklar. Detta genom hemlig lobbying.
SMC är en organisation som hela tiden påpekar det som uppfattas som fel och försöker påverka de som fattar beslut att göra det som SMC tycker är rätt.
Att en intresseorganisation "kan fixa underglidningsskydd" kommer inte hända. Att de försöker påverka de som fattar beslut om räcken så att det händer däremot kommer hända. Om ingen försöker påverka för det så är sannolikheten klart mindre att det händer. Hur stark en lobbyorganisation är beror på hur stor den är. Kolla på NRA, de lyckas rätt bra med påverkan.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
SMC är en organisation som hela tiden påpekar det som uppfattas som fel och försöker påverka de som fattar beslut att göra det som SMC tycker är rätt.
Att en intresseorganisation "kan fixa underglidningsskydd" kommer inte hända. Att de försöker påverka de som fattar beslut om räcken så att det händer däremot kommer hända. Om ingen försöker påverka för det så är sannolikheten klart mindre att det händer. Hur stark en lobbyorganisation är beror på hur stor den är. Kolla på NRA, de lyckas rätt bra med påverkan.
Och kolla hur små smc är. De lyckas rätt dåligt med påverkan.

När de kan producera konkreta resultat överväger jag att gå med. I dagsläget är den enda lobbying the lyckats med att skrämma upp medlemmar att alla vill förbjuda motorcyklar och de enda som kan stoppa totalförbudet är smc.

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Jag har åkt på samma problem!
Har hjälpt några hoj bröder att ta A-kortet så nu får jag inte övningsköra med min egen son.

Gjorde handledarkursen för ett par veckor sedan och frågade då när jag bokade kursen hur det låg till.
"Det avreggas nog automatiskt" sa han på trafikskolan.
Men inser i efterhand att han bara ville tjäna in en femhundring på mig..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Smc har kontakt med andra mc-intresse organisationer utanför Sveriges gränser. Kör man motorcykel är man en liten nisch grupp. Som enskilda mc-åkare påverkar man knappast något i huvudtaget. Vi ska nog vara tacksamma att det finns några som försöker synas i bruset uppbackade av en organisation med förgreningar och expertis om hur det politiska spelet fungerar inte bara i Sverige utan utomlands också.

Har kört lite med några vänner och bekanta som handläggare som velat ta mc och bilkörkort och hade ingen aning om att det fanns ett tak. Utspritt över en del är så jag får väl kolla upp det om det blir aktuellt.

Samtliga har gått via körskola, men kört lite extra för att öva så det är inte så att jag har lärt någon från grunden fram till körkort. Det har aldrig varit aktuellt för min del. Har haft förbehåll att de går via körskola eftersom jag inte har lust att bli någon som de kan köra med utan att bruka allvar med att ta körkort. Det är lätt att de har diverse ursäkter med tid och så. Riktigt så kul är det inte att övningsköra med någon där man har ansvaret.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har åkt på samma problem!
Har hjälpt några hoj bröder att ta A-kortet så nu får jag inte övningsköra med min egen son.

Gjorde handledarkursen för ett par veckor sedan och frågade då när jag bokade kursen hur det låg till.
"Det avreggas nog automatiskt" sa han på trafikskolan.
Men inser i efterhand att han bara ville tjäna in en femhundring på mig..
Och nu blir det en femtonhundring till för dispans , så tvåtusen pix för att få köra med sin egen son.

För att du har varit snäll med andra.

En svart körskola som kör med 48 elever om året skiter väl i om det kostar en femtonhundring per elev.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Och kolla hur små smc är. De lyckas rätt dåligt med påverkan.

När de kan producera konkreta resultat överväger jag att gå med. I dagsläget är den enda lobbying the lyckats med att skrämma upp medlemmar att alla vill förbjuda motorcyklar och de enda som kan stoppa totalförbudet är smc.
Jag ser ett moment 22.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag ser ett moment 22.
Om det är just mina slantar som krävs för att kunna leverera konkreta resultat så är det så. Nu är det inte där skon klämmer då smc lyckats locka en stor del av mc-kollektivet att ge dem sina pengar.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Om det är just mina slantar som krävs för att kunna leverera konkreta resultat så är det så. Nu är det inte där skon klämmer då smc lyckats locka en stor del av mc-kollektivet att ge dem sina pengar.
Det är inte så mycket slantar som mängd medlemmar för att en lobbyorganisation skall ha större möjlighet att påverka. Om det är tre pers är det svårare att få sin röst hörd än om det är 3000000.
Jag försöker alltså inte få dig att gå med men känner att logiken inte hänger med. Du vill inte gå med förrän de bevisat att de lyckas påverka men möjligheten att påverka hänger ihop med hur många som de representerar. Sen är det självklart också så att det är personerna som försöker påverka som är viktiga också, bara för att man har 3000000 medlemmar så behöver det inte påverkas om det är en tratt som gör det.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är inte så mycket slantar som mängd medlemmar för att en lobbyorganisation skall ha större möjlighet att påverka. Om det är tre pers är det svårare att få sin röst hörd än om det är 3000000.
Jag försöker alltså inte få dig att gå med men känner att logiken inte hänger med. Du vill inte gå med förrän de bevisat att de lyckas påverka men möjligheten att påverka hänger ihop med hur många som de representerar. Sen är det självklart också så att det är personerna som försöker påverka som är viktiga också, bara för att man har 3000000 medlemmar så behöver det inte påverkas om det är en tratt som gör det.
Det kostar slantar att gå med. Hade det varit gratis hade jag kunnat gå med.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det kostar slantar att gå med. Hade det varit gratis hade jag kunnat gå med.
Nu vet jag inte var du försäkrar hojen men jag får tillbaka medlemsskapet bara på försäkringrabatt. Dessutom tycker jag kurserna är lärorika och roliga, vilket egentligen är min anledning att vara med.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nu vet jag inte var du försäkrar hojen men jag får tillbaka medlemsskapet bara på försäkringrabatt. Dessutom tycker jag kurserna är lärorika och roliga, vilket egentligen är min anledning att vara med.
Inte särskilt intresserad av kurserna i dagsläget. Jag hade inte heller fått rabatt på försäkring om jag varit medlem. Så för mig är det bara en utgift som inte leder till konkreta resultat. Så ser jag det, kan vara annorlunda för andra och då står det en fritt att bli medlem.

Påminner lite om facket. De har noll respekt för att man inte vill bli medlem. Hotar med diverse konsekvenser om man inte vill stödja dem. Inte märkt något hittills. Företrädare för smc skrämmer medlemmar och potentiella medlemmar att motorcyklar förbjuds om inte alla går med. Såhär typ 50 år senare har det fortfarande inte funnits några skarpa förslag att förbjuda motorcyklar. Inte de 50 åren innan smc grundades heller.

För övrigt kan jag upplysa om att jag känner flera som kryssat i att de är medlemmar i smc när de tecknar försäkringen, trots att de inte är medlemmar. Alla får rabatten utan undantag.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Inte särskilt intresserad av kurserna i dagsläget. Jag hade inte heller fått rabatt på försäkring om jag varit medlem. Så för mig är det bara en utgift som inte leder till konkreta resultat. Så ser jag det, kan vara annorlunda för andra och då står det en fritt att bli medlem.

Påminner lite om facket. De har noll respekt för att man inte vill bli medlem. Hotar med diverse konsekvenser om man inte vill stödja dem. Inte märkt något hittills. Företrädare för smc skrämmer medlemmar och potentiella medlemmar att motorcyklar förbjuds om inte alla går med. Såhär typ 50 år senare har det fortfarande inte funnits några skarpa förslag att förbjuda motorcyklar. Inte de 50 åren innan smc grundades heller.

För övrigt kan jag upplysa om att jag känner flera som kryssat i att de är medlemmar i smc när de tecknar försäkringen, trots att de inte är medlemmar. Alla får rabatten utan undantag.
Jag får hålla med om känslan som Tegel1432 beskriver. Hade det inte varit så att jag körde bana med SMC (vilket jag verkligen uppskattar), så hade jag troligen inte varit med heller.

En av anledningarna är att jag upplever just dessa likheter med facket eller hyresgästföreningen, men också att tidningen som kommer hem till mig ser ut som något man ska visa upp för icke-motorcyklister snarare än folk som älskar att köra hoj

Min känsla av SMC är en förvirrad kräftgång mellan om man vill vara lobbyorganisation, syssla med fortbildning på bana eller framstå som att man absolut inte ska provocera icke-motorcyklister.

Detta är bara min känsla och behöver inte vara kopplat till vad SMC utför, men för mig är den förvirrade framtoningen problematisk och jag vet att jag är inte är ensam om att känna så.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
En av anledningarna är att jag upplever just dessa likheter med facket eller hyresgästföreningen, men också att tidningen som kommer hem till mig ser ut som något man ska visa upp för icke-motorcyklister snarare än folk som älskar att köra hoj
…och denna fina tidning kostar bara medlemmarna sex miljoner kronor att producera, typ 20% av alla intäkter. Per år. Plus admin och overhead.

Dock verkar det som att nästan alla lovordar SMC club och SMC school. Trots det lägger man bara cirka 3,5 miljoner per år på det. Fin prioritering.

Var resten av de 25-30 miljonerna per år hamnar är en ännu större fråga. ”lObByInG”?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
…och denna fina tidning kostar bara medlemmarna sex miljoner kronor att producera, typ 20% av alla intäkter. Per år. Plus admin och overhead.

Dock verkar det som att nästan alla lovordar SMC club och SMC school. Trots det lägger man bara cirka 3,5 miljoner per år på det. Fin prioritering.

Var resten av de 25-30 miljonerna per år hamnar är en ännu större fråga. ”lObByInG”?
Jag pratade med SMC angående tidningen för ett par år sedan. Frågade om jag kunde exkludera den ur medlemskapet. Tidningen kunde jag exkludera, men avgiften skulle vara den samma.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA