Max antal mil på beggad hoj

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Som sagt, vid vilket mil tal ska man börja fundera på att kolla på en annan cykel? Finns väl säkert nått miltal där de flesta grejer börjar bli slitet och måste bytas ut. När börjar tex ventilerna ge sig? Har kollat lite på en cbr 600 f runt -97, Dom ligger runt en 4000 mil. Är de mycket för en sån cykel? Som sagt ge mig lite tips..

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
dsundelin skrev:
2122644 Som sagt, vid vilket mil tal ska man börja fundera på att kolla på en annan cykel? Finns väl säkert nått miltal där de flesta grejer börjar bli slitet och måste bytas ut. När börjar tex ventilerna ge sig? Har kollat lite på en cbr 600 f runt -97, Dom ligger runt en 4000 mil. Är de mycket för en sån cykel? Som sagt ge mig lite tips..

445 mil/ år är väl inget...... :7peta

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
dsundelin skrev:
2122644 Som sagt, vid vilket mil tal ska man börja fundera på att kolla på en annan cykel? Finns väl säkert nått miltal där de flesta grejer börjar bli slitet och måste bytas ut. När börjar tex ventilerna ge sig? Har kollat lite på en cbr 600 f runt -97, Dom ligger runt en 4000 mil. Är de mycket för en sån cykel? Som sagt ge mig lite tips..

Om du är orolig för ventilerna så ta med dig en kompmätare! Jag själv hade en VFR som gått 10.000. Den blårök visserligen vid hård bankörning men inga problem annars. men det mesta beror ju oxå på hur det har körts tidigare! Och det vet du inte! Weelies, stopies, bana, osunt servad, övningskörd, osv. Det är alltid en chansning at köpa beggat.

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Ok, men det finns ingen normal gräns där man måste börja byta ut delar i motorn? Bilar brukar ju t.ex har en tendens normalt runt 16000mil då man får byta en hel del grejer.

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
dsundelin skrev:
2123049 Ok, men det finns ingen normal gräns där man måste börja byta ut delar i motorn? Bilar brukar ju t.ex har en tendens normalt runt 16000mil då man får byta en hel del grejer.

Har funderat på varför mc motorer skulle vara sämre, klart lite högre varvtal kanske... men annars?

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
dsundelin skrev:
2123049 Ok, men det finns ingen normal gräns där man måste börja byta ut delar i motorn? Bilar brukar ju t.ex har en tendens normalt runt 16000mil då man får byta en hel del grejer.

16000mil? Skodan min har rullat närmare 25000mil utan att något annat än Service är gjort. Min förra Audi kom upp i 28000mil innan jag sålde henne och det utan någon reparation. Farsans Volvo 244 -81 rullade 38000mil utan några reparationer.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
3000 mil är ju ingenting, min 2002 gixxer passerade precis 3000-mil. Kolla i USA. där kör man motorcyklarna bra. Här gråtar vi så fort nånting paserat 10 mil typ.

Så länge motorn är servad så håller dom bra.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tokigakon skrev:
2123061 16000mil? Skodan min har rullat närmare 25000mil utan att något annat än Service är gjort. Min förra Audi kom upp i 28000mil innan jag sålde henne och det utan någon reparation. Farsans Volvo 244 -81 rullade 38000mil utan några reparationer.
Farsan hade en Jetta diesel 82'a som vi körde 34000 mil med, allt vi böt var vattenpump (1st), koppling(1st), kopplingswire(1st), glödstift(1 gång), kamrem, olja och filter :tummenupp

Dark_Messenger

Guest
Bry dig inte. En modern motor är, höll jag på att säga, odödlig. Du kan lätt köra med en hoj resten av ditt liv om du så vill. Under förutsättning att du reparerar fanskapet och sköter serviceintervaller som du ska.

Sen finns det ju andra fördelar med att köpa nytt. Garantier, försäkringsvilkor osv. Men det är en annan sak.

Vill du ha en specifik hoj. Köp. Du kan åka med den så länge du vill.

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Tokigakon skrev:
2123061 16000mil? Skodan min har rullat närmare 25000mil utan att något annat än Service är gjort. Min förra Audi kom upp i 28000mil innan jag sålde henne och det utan någon reparation. Farsans Volvo 244 -81 rullade 38000mil utan några reparationer.

Vad är då gjort på servicarna? Har inte skoda en större service med kamrems byte etc?! Kan man ju alltid hoppas annars lär den inte gå länge till. Normalt brukar man få byta de mest i bla framvagn runt 16000mil. Sen en 240 står ju för sig själv, de är en grottbil som du kan tanka med snor den går ändå. Jag och en kompis köpte en 740 för att köra sönder. Vi tankade den 50/50 bensin/disel eftersom diseln är ju billigare =) Sen lasta vi ner 2 nävar grus i oljan. Gick hur bra som helst. Den blev ju aldrig som förr men funka gjorde den. Men när vi kasta in en spade grus i insuget så dog den iaf. :yoparty :hihi

Hur som helst, de var som ni förhoppningsvis förstår från frågan inte bilar vi ska diskutera utan jag tog det som ett exempel för folk skulle förstå vad jag mena. Några har fattat och svarat på min fråga de tackar jag för, de är alltså mer en dum inbillning man har att en hoj ska ha gått få mil annars är dom slut. :) De låter bra de, då är de bara handla på. :banana

Hakka

Sökande
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Den e blå
Nu är jag trött på milnojjan. Hur många trådar somhelst om "hur många mil är för mycket" osv... Nog nu.

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Hakka skrev:
2123668 Nu är jag trött på milnojjan. Hur många trådar somhelst om "hur många mil är för mycket" osv... Nog nu.

Jasså, jag som är dålig på söka kanske. Gjorde ett försök på "max mil", max miltal utan att hitta nått. Får bli bättre på det :)
Men om du är less på dem varför skriver du då? Varför öppnar du ens tråden när du ser vad den innehåller? :va

Dark_Messenger skrev:
2123649 Bry dig inte. En modern motor är, höll jag på att säga, odödlig. Du kan lätt köra med en hoj resten av ditt liv om du så vill. Under förutsättning att du reparerar fanskapet och sköter serviceintervaller som du ska.

Sen finns det ju andra fördelar med att köpa nytt. Garantier, försäkringsvilkor osv. Men det är en annan sak.

Vill du ha en specifik hoj. Köp. Du kan åka med den så länge du vill.

De tackar jag för. Bra svar! Sa faktiskt väldigt mycket!
Är bara en dum inbillning man har att hojar ska ha gått lite annars är dom slut. :fatta!

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 med Duccemotor
Som StarZingerkillen sa.... ^^

En ren och välskött hoj som inte låter eller beter sig konstigt har många mil kvar!

/Johan

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
köpte en 01 med 3800mil på mätaren, den funkar prima.

Men om man kollar på blocket så får man ju typ leta med ljus och lykta för att hitta nån som gått mer än 4000mil, så antagligen så rasar dom där. Eller inte.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ska du köpa begagnat kan du inte gå under 4000 mil. Ska du verkligen ha nåt som håller så ska du satsa på hojar årsmodeller innan 1985, gärna med mer än 10k mil på mätaren. Då vet du att de verkligen är inkörda ordentligt och bara har sina bästa år framför sig. Nyare hojar har en tendens att behöva service, ny olja, nya däck, packboxar och fan vet allt men riktigt inkörda hojar har slutat med sånt. Den här t.ex. http://www.blocket.se/vi/7883754.htm?ca=23_9_s

Peter_K

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
ZX-6R-98, R6-00
Min ninja har gått 4300mil och går hur bra som hellst, bänkade den vid drygt 4000mil och då fattades inte en enda hk :)
så jag tror inte att 4000mil ska vara några problem om den är välskött

Mrk

Guest
Har en suzuki gs 850 -79 som gått 8000 mil och den var inte välservad när jag köpte den vid 7000 mil. Har bytt startrelä och lackat om den, förövrigt ingenting. Går som en klocka med lätt blårök på toppvarv.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Har läst många trådar om detta.... Men faktum kvarstår att en genomsnittlig mc går 500-700 mil/säsong.

Fråga vilken mc-handlare som helst! En 97:a som gått 4500 mil är fullt normalt, alltså ingen "långmilare".

Läste att någon jämförde med USA, men glöm inte att de oftast har längre säsong än oss.

Tito Ortiz

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
Honda cbr 929 rr och Suzuki rm 250
dsundelin skrev:

Min hoj hade gått 3200 mil och är en -01. Funkar fin fint

Å bil som har haft flest mil är en 740 som gått 41 000 med automat o den gick som en klocka.

Så mil är nog inget man ska stirra sig blind på... skicket i övrigt är nog viktigare.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha