Max hur stor offset mellan framhjul och bakhjul?

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag shimsar mitt framhjul typ 5mm på husan för att 21" fälgen skall gå fri mot bromsoket.
Sedan distanser mellan oket och bromsskivan för å flytta tillbaks skivan till rätt possition.
Inte märkt något konstigt ( men då är det lite annorlunda körning när man kör på isen)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tänker på faran med att ha spända ekrar på ena sidan och slappa på andra sidan. Hur väl fördelas kraften då? Låter i mina öron som att endast hälften, ena sidans ekrar, tar emot trycket, andra sidan gör ingenting. Längre ekrar på ena sidan, men med samma spänning, vore väl en annan sak. Har jag fel så har jag fel.

Givetvis så släpper man inte trycket på ena sidan helt utan man anpassar spänningen så att fälgen inte är centrerad mot navet när korrekt ekerspänning uppnås.
 

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
Hur många av er har provat att köra cykel med icke centrerade hjul?

Det låter betydligt värre än vad det är i verkligheten. Skall man montera häftigare däck på en tidig BMW GS (som har enkelsving) så shimsar man ut bakhjulet 7-10mm från centrumlinjen och det ger inte konstiga egenskaper. samma sak med motardhojar där man vill trycka in så breda bakdäck som möjligt, där har man experimenterat med att ekra så att fälgen inte blir centrerad för att få frigång från kedjan och det fungerar utmärkt.

I stort sett alla som har kört en ducati 748/916/996 om de inte heter Fogarty, Bayliss eller något liknande. Är inget ovanligt att det diffar 5-10 mm mellan fram och bakhjul, men eftersom folk inte vet om det så har det ju funkat i rätt många år nu...

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Visst kan man göra så.
Finns hojjar som är ekrade så från början.

MEN, sluteffekten är ändå densamma som att flytta hela hjulet. :fakta
Det vill säga hjulen spårar inte.

:hej

/e

Nä man flyttar fälgbanan så den blir centrerad. Navet däremot är förskjutet.

Vill minnas att det är vanligt på trampcyklar med skivbroms eftersom man bara har skiva på ena sidan.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur många av er har provat att köra cykel med icke centrerade hjul?

Det låter betydligt värre än vad det är i verkligheten. Skall man montera häftigare däck på en tidig BMW GS (som har enkelsving) så shimsar man ut bakhjulet 7-10mm från centrumlinjen och det ger inte konstiga egenskaper. samma sak med motardhojar där man vill trycka in så breda bakdäck som möjligt, där har man experimenterat med att ekra så att fälgen inte blir centrerad för att få frigång från kedjan och det fungerar utmärkt.
Så du menar att jag egentligen bara skulle kunna flytta hjulet lite i sidled utan att spänna om ekrarna? Det låter som en väldigt enkel lösning tycker jag och inget ont i det, jag gillar enkla lösningar. :tummenupp
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Nä man flyttar fälgbanan så den blir centrerad. Navet däremot är förskjutet.

Ja just det.
Fälgbanan stannar i korrekt läge men navet skjuts åt sidan så att ok och skiva matchar.

Tänkte inte på det. :rodnar

:hej

/e
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tveksamt. Fick en tokig idé dock, kan man inte spänna om ekrarna så att fälgbanan är förskjuten gentemot navet? :näsblod

Så gjorde man på gamla Bonneville T120 när man byggde chopper. Kallades kärrhjul och det höll ett tag.

Kommer ihåg en gång när alla utom 3 ekrar på ena sidan gick av vid rödljuset när man kom upp ur "hundraknutarsbacke". Lyckades hjälpligt rulla ner till macken där bubblan satt på taket brevid :). Lånade en skiftnyckel och lyckades få till bakhjulet så det inte tog i allt för mycket. Kom nästan till krönet på Tranebergsbron sen drog 2 av dom 3 ekrarna. Fick leda hem den till Furusångsvägen. Ingen kul dag.

Enklast är att spänna bakhjulet lite snett så att fram och bakhjul spårar. Om kedjan inte är spik spelar mindre roll.

Bäst är självklart att sätta distanser så att det blir rätt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top