Maxeffekten på en mellanklass motorcykel är:
25kw och max 0,16kw/kg
Alltså minst 155kg hoj för om man vill ha 25kw effekt.
Men frågan är då, är det 25kw mätt på bakhjulet eller mätt direkt från motorn. Läste på sporthoj.com att det vanligaste är att man räknar med ett bortfall på 13% mellan motor och bakhjul. Om man nu räknar max 25kw på bakhjulet så skulle ju det innebära att jag lagligt kan ha ca 29kw i motorn.
Detta skulle för mig innebära en effektökning med 16%, vilket enligt mig iallafall är en ganska stor effektökning.
Säg att jag skulle göra en sån ändring och polisen eller ett försäkringsbolag skulle få för sig att den är för stark och vill testa detta.Då skulle de väl mäta effekten i en bromsbänk och då få ut bakhjulseffekten. Eller mäter de/räknar de om resultatet till motoreffekt? Rent "logiskt" sett så är det ju det man kan mäta på bakhjulet som är den användbara effekten.
Följdfråga (endast om ovanstående är ett korrekt antagande): Min motorcykel ska vara strypt med en begränsning i förgasarna - enligt tidigare ägare ett litet clips på trotteln som hindrar att den lyfter hela vägen upp. Om jag flyttar den ett hack så att trotteln kan lyfta ett snäpp högre upp, måste jag då omjustera förgasarna? Jag tycker inte att det borde behövas men det finns säkert någon här som vet bättre .
PS. Nej jag vill inte ta bort strypningen och hoppas att ingen märker något DS.
25kw och max 0,16kw/kg
Alltså minst 155kg hoj för om man vill ha 25kw effekt.
Men frågan är då, är det 25kw mätt på bakhjulet eller mätt direkt från motorn. Läste på sporthoj.com att det vanligaste är att man räknar med ett bortfall på 13% mellan motor och bakhjul. Om man nu räknar max 25kw på bakhjulet så skulle ju det innebära att jag lagligt kan ha ca 29kw i motorn.
Detta skulle för mig innebära en effektökning med 16%, vilket enligt mig iallafall är en ganska stor effektökning.
Säg att jag skulle göra en sån ändring och polisen eller ett försäkringsbolag skulle få för sig att den är för stark och vill testa detta.Då skulle de väl mäta effekten i en bromsbänk och då få ut bakhjulseffekten. Eller mäter de/räknar de om resultatet till motoreffekt? Rent "logiskt" sett så är det ju det man kan mäta på bakhjulet som är den användbara effekten.
Följdfråga (endast om ovanstående är ett korrekt antagande): Min motorcykel ska vara strypt med en begränsning i förgasarna - enligt tidigare ägare ett litet clips på trotteln som hindrar att den lyfter hela vägen upp. Om jag flyttar den ett hack så att trotteln kan lyfta ett snäpp högre upp, måste jag då omjustera förgasarna? Jag tycker inte att det borde behövas men det finns säkert någon här som vet bättre .
PS. Nej jag vill inte ta bort strypningen och hoppas att ingen märker något DS.