Maxeffekt för mellanklasshoj - mäts på bakhjulet?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Maxeffekten på en mellanklass motorcykel är:
25kw och max 0,16kw/kg
Alltså minst 155kg hoj för om man vill ha 25kw effekt.

Men frågan är då, är det 25kw mätt på bakhjulet eller mätt direkt från motorn. Läste på sporthoj.com att det vanligaste är att man räknar med ett bortfall på 13% mellan motor och bakhjul. Om man nu räknar max 25kw på bakhjulet så skulle ju det innebära att jag lagligt kan ha ca 29kw i motorn.

Detta skulle för mig innebära en effektökning med 16%, vilket enligt mig iallafall är en ganska stor effektökning.

Säg att jag skulle göra en sån ändring och polisen eller ett försäkringsbolag skulle få för sig att den är för stark och vill testa detta.Då skulle de väl mäta effekten i en bromsbänk och då få ut bakhjulseffekten. Eller mäter de/räknar de om resultatet till motoreffekt? Rent "logiskt" sett så är det ju det man kan mäta på bakhjulet som är den användbara effekten.

Följdfråga (endast om ovanstående är ett korrekt antagande): Min motorcykel ska vara strypt med en begränsning i förgasarna - enligt tidigare ägare ett litet clips på trotteln som hindrar att den lyfter hela vägen upp. Om jag flyttar den ett hack så att trotteln kan lyfta ett snäpp högre upp, måste jag då omjustera förgasarna? Jag tycker inte att det borde behövas men det finns säkert någon här som vet bättre :).

PS. Nej jag vill inte ta bort strypningen och hoppas att ingen märker något DS.

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Effektsiffror brukar i regel alltid avse motoreffekt (vevaxeleffekt) om inte annat anges, men jag har inte läst lagtexten så jag ska inte säga helt säkert.

Huruvida förgasarna behöver justeras vid borttagning av effektstrypning låter jag vara osagt, men det är ju aldrig en dålig idé att justera in förgasarna så att de är avstämda mot motorn och varandra (eftersom motorer och dess tillhörande kringutrustning slits och får förändrad karaktär med tiden och milen).

Sseebbee

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Xr 650
Det som jag fick förklarat för mig när jag var på bikeconer skulle fråga en liknade fråga, det första dom gör om du nu krockar är att titta så att strypningar sitter i. Säkert också om dom ser att du har trimavgasrör,förgasare såna saker som du ser på motorcykeln.

Dock så tittar dom inte om du bytt kam,kolv och så vidare.
Frågade även om man kunde strypa den själv till 25kw för att få hk på bakhjulet, men han menade att det inte var godkänt så länge det inte är godkänd strypning till motorcykeln från fabrik.

så om du vill få lite extra effekt är väl att trima (invändigt)
Dom kan ju även provköra mc men har svårt att tro att dom kan avgöra exakt 25kw. Nu vet jag inte om dom bänkar mc vid krock men skulle inte tro de, som sagt dom tittar om du har strypningar i mcen.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Jag vill gärna ha ut mer effekt men vill ju helst inte göra det olagligt då jag inte vill riskera körkorten eller att få en enorm skuld att betala.
Vart jag gasar kan jag ju välja, men en sån sak kan jag ju inte bestämma över på samma sätt. Så strypningen får sitta där den sitter, är trots allt bara den här säsongen.

Tack för svaren :)

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Jag vill gärna ha ut mer effekt men vill ju helst inte göra det olagligt då jag inte vill riskera körkorten eller att få en enorm skuld att betala.
Vart jag gasar kan jag ju välja, men en sån sak kan jag ju inte bestämma över på samma sätt. Så strypningen får sitta där den sitter, är trots allt bara den här säsongen.

Moget val :tummenupp

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R

De kollar dig A L D R I G ! Finns inte en chans i hela världen. Finns det ens ETT endaste registrerat fall där nån kört med 60kW istället för 25kW som blivit skuldsatt resten av livet, extra bötfälld eller ********borttaget******

NEJ!

Det är sin sak om du kommer på en R1 och börnar över halva stan, men har du en sur gammal GS500(jag körde en sån på uppkörningen för mellanklass och de är surare än alla andra hojar i världen bortsett från Virago535) så kommer de på sin höjd fråga dig om den går bra OM de ens skulle stanna dig.

Varför skulle du köra på ett barn om du inte stuntar mitt i stan eller i en by?
Finns heller ingen chans i världen. När händer det ens att en motorcyklist kör på ett barn som blir invalidiserad och där föraren får stå för ALLA kostander livet ut för detta barn?
Aldrig va? Eller en vart tionde år kanske på sin höjd under mycket olyckliga förhållanden.

Jag själv körde helt sinnesrubbat 2002 med en ZXR750 och brände rakt fram i en rondell strax utanför stan där det satt en massa kids och snacka skit. Hojen kasade på gräset mot dem medan jag hade fastnat i jorden. Den KUNDE ju ha kasat över allihopa och klyvt dem på mitten eller nåt för de flyttade sig inte ett skit eller ens reagerade förrens hojen kom emot dem - men den klöv dem inte och snuten var bakom mig och såg hela händelseförloppet.
De körde fram till mig och frågade om jag var skadad. Jag hade klarat mig och sen frågade de mig om jag hade försäkring på hojen. Ja, sa jag då som man ska.
Sen frågade de mig om det var nån fara för ungdomarna som satt där borta och då svarade jag nej, givetvis inte - utan det var bara jag som gjorde en missbedömning av kurvan och vid full inbromsning så stötte hojen i rondellkanten och jag fick kast på framhjulet.
Den förklaringen godkände de trots mina försök att ta rondellen i 120km/h och frågade vad jag skulle göra i nuläget.
Jag ska forsla bort hojen sa jag.
Sen drog de.

Det "råkade" jag göra med ett mellankort och en hoj med 100HK.
Och det finns fler historier.

Så jag är helt övertygad om att de inte kommer kolla din hoj för 5 öre.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Jag vet en till hoj som är surare, trafikskolans er5a som jag övningskörde med ibland och sedan körde upp på :tungan

Jag är väl inte särskilt orolig för att de ska kolla den egentligen men det skulle vara synd om de nu fick för sig att göra det.
Funderar faktiskt på en zxr750 som nästa hoj, dvs till nästa säsong. Alternativt en gsxr750 eller yzf750r. yzf750r är tyvärr inte lika gammal, så det skulle innebära dyrare försäkring, så det lutar åt någon av de andra.
Men tänkte att jag skulle vänta med en "vilken är bäst-tråd" tills det blir
aktuellt. Jag var egentligen på jakt efter något sportigare nu också,
men den här blev billig att köra, köpa, försäkra och var i fint skick så jag
slog till helt enkelt. Pluggar man så får man stå ut med en tunn plånbok :(

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati