Maxuttag på minuten

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vet inte hur det funkar i Sverige men jag använde mitt Svenska Minuten/VISA-kort när jag köpte min sprillans nya Bandit 1200 i USA. Pyntade 5100 dollar (53000 SEK) via butikens kortläsare när det begav sig vintern -98. Köpte sen en Firebird för $14000 två veckor senare, också det med hjälp av Minuten-kortet.

Det kanske funkar annorlunda utomlands än vad det gör här hemma i Sverige?

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
andersbrink skrev:
Vet inte hur det funkar i Sverige men jag använde mitt Svenska Minuten/VISA-kort när jag köpte min sprillans nya Bandit 1200 i USA. Pyntade 5100 dollar (53000 SEK) via butikens kortläsare när det begav sig vintern -98.

Hehe, kyligt att betala med kort när det gäller sådana summor. :D

(Edit; tog de tre kronor i kortavgift? :D )

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
andersbrink skrev:
Vet inte hur det funkar i Sverige men jag använde mitt Svenska Minuten/VISA-kort när jag köpte min sprillans nya Bandit 1200 i USA. Pyntade 5100 dollar (53000 SEK) via butikens kortläsare när det begav sig vintern -98. Köpte sen en Firebird för $14000 två veckor senare, också det med hjälp av Minuten-kortet.

Det kanske funkar annorlunda utomlands än vad det gör här hemma i Sverige?
Det funkar likadant här, det är om man tar ut på en bankomat som det finns begränsningar.

Om man betalar med kortet via ett vanligt kortköp så är det ju saldot och/eller krediten som är begränsningen. Det finns nog folk som har köpt betydligt dyrare grejor direkt på kortet :).

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF-R1 -18
sgtpepper skrev:
Det funkar likadant här, det är om man tar ut på en bankomat som det finns begränsningar.

Om man betalar med kortet via ett vanligt kortköp så är det ju saldot och/eller krediten som är begränsningen. Det finns nog folk som har köpt betydligt dyrare grejor direkt på kortet :).

Ofta vill inte säljaren gå med på detta för att de får betala % på alla kort som dras. Det blir ganska mkt på större summor.

Douge

Bor på sporthoj.com
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
cross 125
jag hadde en granne här i går som gick och köppte en skrap pyramid i afären här och vant fan 500.000 han bara stod och skakade här. som jag retar mig för jag köpper en sådan lott så gott som varenda dag i den affären :gråta

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Douge skrev:
jag hadde en granne här i går som gick och köppte en skrap pyramid i afären här och vant fan 500.000 han bara stod och skakade här. som jag retar mig för jag köpper en sådan lott så gott som varenda dag i den affären :gråta

"Är det nån som är glad så är det jag." :D

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jag tog ut pengar med mitt Maestro-kort häromdagen, jag har Föreningssparbanken men jag var tvungen att ta ut i en vanlig bankomat. Jag skulle ha ut 11000, jag var tvungen att ta ut 5000 i taget, men det var inga problem att ta ut alla pengar.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
jb skrev:
Ofta vill inte säljaren gå med på detta för att de får betala % på alla kort som dras. Det blir ganska mkt på större summor.
Inte bankkort, kreditkort däremot är dom kinkiga med. Jag pröjsade hela min förra hoj på mitt VISA-bankkort, däremot ville dom inte ta mitt American Express-kort för det får dom tydligen betala 3% av köpet i avgift på, men det är ett kreditkort.

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Hur mycket man kan ta ut styrs av hur gammal automaten är, äldre=mindre pengar, hur mycket som den banken som äger automaten har lagt som maxgräns för uttag och sedan skiljer det mellan minuten och bankomat samt att din bank kan ha lagt en maxgräns. Inte lätt att ge något rakt svar utan det är till att fråga din bank så kan de svar på de flesta frågorna.

Ett tips är att har man möjlighet är att ta ut så mycket som det går i bankomaten och sedan i minuten om nu kortet fungerar i båda. Då kommer man rätt långt. :D

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Lite OT

För 100 år sedan när jag pluggade på gymnasiet så jobbade jag extra på en restaurang/marina på Åland. Där flöt det in ett gäng holländare på en lagom stor båt (med 3 mans besättning) och ville starta en nota för att äta, dricka och bunkra båten. Det är okej (händer ganska ofta att vi fick ta hand om leveransnotor) men vi talade om att vi behövde ett kreditkort och att vi kommer att göra en kontroll på vilken gräns vi får dra på.

När vi gjorde kontrollen så sa fick vi som svar $4.000.000. Räcker en bit...

Slutnotan efter en dryg vecka var på nästan 200.000 finska mark men då bunkrades det upp sprit för nästan 50.000 mk också.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...