KTM har i stort sett 2st elystem, ett som går på AC(växelström, alternating current), som används av fram och baklyse mm(AC kan inte lagras i ett batteri). Sen har du ett på DC(likström, driect current) som strömsätter färddatorn och laddar batteriet så man kan köra med kärringknappen.
Ofta gör enduronissar som en själv då en likströmsmod och löder om generatorn så att man byglar om elystemen till ett gemensamt elystem. Samtidigt kopplar man in en fulvågslikriktare så att man får ut så mycket kräm som möjligt. Detta gör man för att kunna driva guds gåva till mörkerköraren, näömligen en Xenonpannlampa utan att dra ur batteriet.
Orginal har man ett AC system på 55W och ett halvvågsliktiktat DC elsystem på 20W, kopplar man ihop dessa så får man ut 80-90W likström så har man tur och har en bra lindad stator så kan man tillochmed köra 2st Xenon. Det går också att skicka iväg statorn och få den omlindad så att man får ut ca 120W, med detta kan kan med lite tur köra 3st xenon, tror det är en kille på www.doe.nu som lindar om för 600spänn, fullvågslikriktaren kostar 700 hos EMX men finns billigare i staterna och England!
Denna modden är inte exlusiv för KTM, det funkar på alla som kör med Kokusanelsystem, som Husaberg från 04?, Gasgas 2t, Husqvarna både 2 och 4t.
Ok, jag hänger med... Men vad har det och göra med ett batteri från biltema?