Richo
Ny medlem
- Gick med
- 29 Jun 2004
- Hoj
- GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Funkar bra i min hoj iaf, inne på andra säsongen nu. Köpte mitt batteri av en Ebay-butik som heter Bohemian racing någonting.
Men det var för två år sedan. Sedan dess har dock Lasse "PTB59", en av medlemmarna här på SH, blivit återförsäljare, se hans nick http://www.sporthoj.com/forum/member.php?50787-ptb59.
Så när jag för ett år sedan köpte till Shorais egna laddare köpte jag den av honom.
Den laddaren balanserar dels cellerna, dels kan den (via laddning eller urladdning) försätta batteriet i en "store mode" i vilken batteriet endast är uppladdat till 60%. Den använder jag innan tex vinteuppehållet. Shorais LiFePo-celler åldras enligt Shorai långsammast vid 60% uppladdning. Laddare var inte så dyr.
Rätt skönt för mig att ha en laddare så att jag kan återställa laddning efter tex ett kompprov, eller efter att ha kört upp oljetrycket på startern, eller efter att ha haft tänding och sonder påslagen vid tex omprogrammering av ECU eller programmering av Innovate-loggern.
Men som normal hojägare kan man ju vänta med att köpa laddaren tills man vet om man gillar batterietypen.
Man får inte använda sk "smarta" laddare (som tex CTEK) med aut desulfaterings-mode på Shorai LiFePo, det ska vara en gammal "dum" laddare. Men bäst är säkert Shorais egna laddare.
60% gäller ju lifepo som sådant och är inte unikt för shorai. Vet hittills ingen som haft problem med zippy ill sin båge och jag vet rätt många som kör med det nu. Vet 2 som haft problem med sitt shorai. Därmed säger jag inte att shorai är sämre troligtvis är det snäppet bättre kvalitetskontroll jämfört med rc batteriet men lite kul fakta även om det inte går att bygga statistik på det.