Min erfarenhet är två Yuasa, på en Yamaha Slider moped och på min GSX1300R
Yuasa har en spänning i området 12,6 till 12,7 Volt dagen efter de laddats.
Detta betyder att de vanliga underhållsladdarna som börjar ladda om spänningen sjunker under ca 12,8 Volt funkar utan problem.
T.ex. om man läser några manualer för Ctek laddare så återupptar dessa laddningen mellan 12,7 Volt till 12,9 Volt.
På en hoj jag kollade innebar detta en liten kort laddning på någon minut varannan timme.
Min erfarenhet av tre Biltema underhållsfria. Dessa har en annan legering i elektroderna än Yuasa.
(Det finns inga batterier med rent bly i elektroderna, bly är för mjukt för att hålla utan alla batterier har bly legerat med tex antimon, kalcium, selen osv.)
Biltemas batterier håller dagen efter laddning en spänning på ca 13,1 Volt. (Detta stämmer bra med Haynes manual som anger till min Triumph batterispänning 13,0 Volt till 13,2 Volt. Så Biltema är inte ensamma om så här hög spänning.)
Efter inte laddat under en hel vinter var Biltema nere på 12,9 Volt. Motorn gick runt men hojen startade inte.
Så jag kopplade på en laddare över dagen och så startade hojen.
Kruxet med Biltemas är att vanliga batteriladdare (tex Ctek) för underhållsladdning har för låg tillslagsspänning för att slå till.
Det betyder att sitter batteriet i en hoj som drar ström så kommer batteriet laddas ur under vintern.
Men inte alla hojar drar ström. Min SV650S drog ingenting. Min Triumph drar ca 3mA.
Jag laddar mina Biltema i garaget med en hembyggd laddare som ger konstant 13,7 Volt, mätt på batteriet.
Tar man ur Biltemabatteriet ur hojen så kan man koppla på en intelligent batteriladdare 1 gång / månad och dagen innan första turen. För när "intelligenta" laddare kopplas till ett batteri gör de alltid en laddning. Innan de slår ifrån.
Även om batterispänningen är "hög".
Sitter batteriet i hojen och hojen drar rejält med ström (tex tjuvlarm) så måste ju batteriet underhållsladdas.
Och då blir det med de vanliga underhållsladdarna och Biltemabatteri inte så bra.
För de vanliga underhållsladdarna börjar "återladda" vid för låg spänning ca 12,8 Volt.
Tänk på att alla batterier laddar ur sig på hyllan hos handlaren. Så det första man gör när batteriet är hemma.
Ja det är att sätta det på laddning med en MC-laddare. Dvs 0,5 till 1A.
Och här kommer en Brasklapp. Den "Instruktion" som medföljer Biltemas Underhållsfria, den har de kopierat av nånstans.
I varje fall den instruktion jag fått när jag köpt.
Med de spänningar som anges i instruktionen för fullladdat så är batteriet urladdat........
Min erfarenhet.