MC Blog

sandstream

Guest
Är ingen hejar på det som kallas för blog (weblog) men har förståt så mycket att det är som en dagbok där man berättar om det man gjort osv.

Här på SH är det ju många som tex håller på och bygger om sina hojar och då skulle en blog vara perfekt istället för en oändligt lång tråd. I bloggen kunde man då skriva vad som hänt sedan senast och de som är intresserade kan lätt se vad som hänt och slipper läsa en massa onödiga inlägg.
Samma sak för den som vill berätta om sina bankörningar, tävlingar, touringrepor osv.

Vore snyggt om man kunde klicka på användarens namn till vänster (som idag) och att det där fanns en länk till bloggen

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Ett tips ang bloggar mm

Jag sökte på blog och hittade bara den här länken så jag bygger väl vidare...
Jag har en blog sedan ett tag tillbaka, http://tracktimer.blogspot.com och i förra veckan hittade jag en site som heter www.bloglines.com.

Det är helt suveränt användbart eftersom man kan prenumerera på olika bloggar och "feeds". Med ett litet notifierprogram så kan man ställa in hur ofta man ska kolla efter nya inlägg i de feeds man prenumererar på. Alltid först med det senaste med andra ord! Rekommenderas!
Sen är det klart att det vore trevligt om man kunde länka till både sin hemsida och sin blog från profilen...
Bifogar en bild på hur min bloglinessida ser ut.

Bifogat

• bloglines.gif
    bloglines.gif
    98.6 KB · Visningar: 135

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Om man använder tex Opera istället för Internet Explorer så finns det inbyggt i webläsaren, funkar kanon! Sen får man på köpet massa andra fina egenskaper som gör att man aldrig mer vill använda Explorer förutom när man måste.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Crash.nets RSS verkar inte fungera i Firefox. :va Fungerar bra med Expressen t ex.

Om man lägger till förstasidan på Crash.net som RSS så fungerar den inte men man kan editera (properties) och ändra 0:an till 1 för F1 och 6 för MotoGP t ex. Se namnen på de RSS feedsen på den sidan.

De har f**kat upp något men för mig fungerar det fint om jag gör enligt ovan.

Last edited:

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
Ninjaboy skrev:
Crash.nets RSS verkar inte fungera i Firefox. :va Fungerar bra med Expressen t ex.

Crashnets RSS funkar i alla fall i Mozilla 1.5.

För er som inte känner till det så i Mozilla finns en del som kallas för "sidebar". Där kan man ex lägga in MOTOGP som RSS. Då visas automatiskt senaste nytt från MotoGP i webbläsaren, vid sidan av den sajt man besöker. Se skärmdump

Gå till crash.net och kopiera den RSS som du vill använda. Klistra in länken i formulärfältet på http://www.theonering.net/staff/corvar/cgi-bin/sidebar-inst.pl Där kan man testa om en RSS-länk fungerar och sedan enkelt lägga in den i Mozillas sidebar.

Det går ju att direkt lägga in RSS-länkar i sidebaren i Mozilla men jag tycker att det är enklare att gå via ovanstående sida. :)

Last edited:

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
Laban skrev:
Crashnets RSS funkar i alla fall i Mozilla 1.5.

Laddade hem Mozilla Firefox 1.0 och testade med den. Det funkar att lägga till RSS-feeden från Crash.net där med. Fungerar lite annorlunda dock:

Högerklicka, lägg till i bokmärken, i bokmärkesfältmappen (svenska versionen), och voila! så ligger där ett aktivt bokmärke med rullgardinsmeny där man hittar senaste nyttfrån MotoGP.... så vackert !!! :tummenupp :)

Skärmdump här

Varför alls surfa runt med IE när man kan ha Mozilla? Det ska jag själv fundera på i veckan...

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Laban skrev:
Laddade hem Mozilla Firefox 1.0 och testade med den. Det funkar att lägga till RSS-feeden från Crash.net där med. Fungerar lite annorlunda dock:

Högerklicka, lägg till i bokmärken, i bokmärkesfältmappen (svenska versionen), och voila! så ligger där ett aktivt bokmärke med rullgardinsmeny där man hittar senaste nyttfrån MotoGP.... så vackert !!! :tummenupp :)

Skärmdump här

Varför alls surfa runt med IE när man kan ha Mozilla? Det ska jag själv fundera på i veckan...
Om du har 200 feeds som du vill bevaka då, hur löser man det på ett smart sätt med firefox? I bloglines finns det vissa användare med 14000 feeds men de måste ha minst en skruv lös... :kocko
En ytterligare fördel med bloglines lösning är att du kommer åt dina feeds från vilken dator som helst och kan låta andra importera dina feeds.
Nu ska jag feeda mig själv med en nattmacka!

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
Torkel skrev:
Om du har 200 feeds som du vill bevaka då, hur löser man det på ett smart sätt med firefox? I bloglines finns det vissa användare med 14000 feeds men de måste ha minst en skruv lös... :kocko
En ytterligare fördel med bloglines lösning är att du kommer åt dina feeds från vilken dator som helst och kan låta andra importera dina feeds.
Nu ska jag feeda mig själv med en nattmacka!

Allt det här är en fråga om tycke och smak. När jag började läsa nyheter via RSS använde jag mig av Feedreader och var då uppe i ca 20 feeds vilket jag efter ett tag tyckte var väl mycket att följa och samtidigt ha ett annat liv. Att bevaka 200 feeds har aldrig varit aktuellt för min del.

Så för den som inte har en uppsjö feeds att följa är Firefox ett utmärkt alternativ. Men vill man använda Bloglines så är det ju fritt fram. :hej

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO