MC-branshcen säger nej till bakhjulsåka och bus

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Fast där tror jag du har fel.
Motorpressen i Sverige lär följa de där direktiven ganska hårt. Ingen av dem är såpass "vågad" att de går emot den stora massan i mc-branschen. De har inte råd att stå utanför branschen helt enkelt.

Redan för några år sedan, så fanns attityden från vissa som köpte reklam att de inte vågade synas ifall det var allt för vågade hojbilder.
Samma sak har ju synts på mc-mässorna där det sedan flertal år tillbaka är förbjudet att visa stunt/GR-videos i montrarna.

Fast det är inte tidningsförbundet eller journalistförbundet eller något annat heltäckande förbund som gått ut med denna förfrågan och vädjan till sina medlemmar, det är MCRF som representerar branschen vilket för mig då handlar om handlarna.
Och när jag tänker efter så tycker i alla fall inte jag att det är särskilt vanligt med wheelande eller "snabba" bilder från allmänna vägar i t.ex. Bike.

Vad det handlar om är att skapa publicitet och få synas med något de redan jobbar med.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Vad gäller den tidningen tror jag snarare att det var företag som inte ville ha sina annonser i tidningen, efter att konstaterat att de delade uppslag med halvnakna brudar.

Från en säker källa (mig själv) så var inte det där skon klämde hos i det närmaste alla annonsörer när jag pratade med dom. Det var väldigt få av annonsörerna som påpekade just det. Minns faktiskt bara en (som inte ens annonserade). Förövrigt samma företag som ogillade ett ryggskyddstest i Bike...
Tidningen var liten och lite väl nischad vilket tillsammans med sviktande världsekonomi, fullmåne och att stjärnonrna stod fel gjorde att det blev en för hård ekonomisk kamp. Det är få som vågar annonsera på det sätt de vill. De är rädda att moralkakor ska kastas från några få håll.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
För mig spelar det ingen roll, och jag tror inte heller att allmänheten bryr sig om det är nån nisse som gör en Fuck You-burnout på omslaget med nån tjej som särar på skinkorna bredvid. De som bryr sig om hur tidningarna ser ut är vi motorcyklister som köper dom.

Jag går och köper Streetfighters ibland (brittisk tidning) för att det kan vara nåt bygge med nån kul lösning med eller för att jag vet vem som äger hojen och vill läsa reportaget. Den tidningen genomsyras just av vad Jörgen beskrev. Lite av en ACAB-mentalitet och att regeringen inte ska bry oss i vad vi gör. Para ihop det med bröst och rumpor på var och varannan sida så har du en tidning som ger ett väldigt trashigt intryck, men samtidigt är det det som ger tidningen sin karaktär. Den ska vara lite rebellisk och extrem.

Vill man bara se schyssta byggen så köper man tyska Custombike eller nån annan "rumsrenare" tidning.

Det kan dock spela roll för tidningarnas möjlighet att hitta annonsörer inom vissa kretsar men vad vet jag. :)

Samtidigt tycker jag att eventuella annonsörer i tidningarna ska vara införstådda i hur MC-kulturen är idag. Det är lite bus och bakhjulsåka överallt så jag tror nog mest att denna "omprofilering" är ett spel för galleriet.
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Så vi kommer fortsätta se " nästan knäskrap på allmän väg" bilder ?I de vanliga mc-tidningar
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
F-n va gött o behöva googla uttryck som "ACAB" känns sunt på nått sätt
:helylle
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Orka bry sig. Om jag vill köpa ngt så skiter jag väl i hur reklamen för produkten är utformad! Om det är en jettetuff räääserbild eller bara ett foto på den aktuella hojen....
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Jag tror att det är en minoritet av Sveriges MC-åkare som går igång på folks om slangar och busar på andra sätt, och de som gör det är nog under 40-strecket, och är väl inte direkt den köpstarkaste av grupper. Min gissning är det kanske är steg mot att göra MC-åkandet mer rumsrent, som det var för 30-40 år sedan, idag är det ju knappast var mans egendom att äga och köra MC...och det lönar sig antaligen mest att tilltala de med mest pengar på fickan.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
När det gäller bakhjuls och framhjulskörning har väl S1000RR redan sett till att man i det mesta möjliga har båda hjulen i backen (i standard moderna), = aktiv "glädjeförstöring" :tungan
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Finns några knep att få upp den faktiskt ;-) Men tror knappast bilden e tagen på gatan. Kan förstå tanken med kampanjen men tror som tidigare inlägg att det inte påverkar sporthojsåkarna speciellt mycket. Kom igen när de ska förbjuda youtube klipp från gatåkning! :)

S1000RRawards.jpg
 
Last edited:

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Löjligt att man ens ska behöva sitta och bestämma om något sådant, tror inte det gör varken till eller från om någon kör "inspirerat" på gata i en reklamfilm, var och en har ju en egen vilja och kommer förmodligen göra som den själv vill sen ändå, det kommer iaf jag göra
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror det kan vara ett hyfsat sätt att få beslutsfattare av ryggen.
I övrigt bryr jag mig inte speciellt om det.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Mc branchen kan tycka precis vad de vill om hur vi kör våra hojar.Vi är alla de sista fria rebellerna därute på vägarna och behöver ingen rådgivning i hur vi ska bete oss av en mc branch med förmodade förbudsivrare i sitt släptåg för det kan vi dela med oss av till varandra istället.Vill de nu plötsligt spela styvpappa / mamma till oss lär jag förmodligen få utegångsförbud direkt.Och det skiter jag i. :lol
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför vill de förresten inte ha slicks på gatbilder?
Är det ett så stort problem ute i Sverige?
Kör folk verkligen omkring med slicks så fort man sett det på en bild?
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Playerhaters :mad:

Jag tar den här filmen som exempel, för den är snyggt gjort och hårt sponsrad:
http://www.youtube.com/watch?v=Te0V71sGoxA


Nu ska man alltså slanta upp sådana här produktioner själv?
Jättemånga av alla som lägger upp filmer är sponsrade på något sätt, och de enda filmerna som är bra är enligt mig de där de någonstans kör på gränsen mot vadsom är politiskt korrekt
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Playerhaters :mad:

Jag tar den här filmen som exempel, för den är snyggt gjort och hårt sponsrad:
XXXXXXXXXX

Nu ska man alltså slanta upp sådana här produktioner själv?
Jättemånga av alla som lägger upp filmer är sponsrade på något sätt, och de enda filmerna som är bra är enligt mig de där de någonstans kör på gränsen mot vadsom är politiskt korrekt

Din länk var felaktig, prova att lägga in den igen. (Jag tog bort den felaktiga, därav XXXXX)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Att blidka Polisen, Transportstyrelsen, NTF, Försäkringsbolag kanske kan vara av bra för hojbranchen, men samtidigt så är det lite löjligt, motorcyklar är ju till stor del leksaker som vi får njuta av liksom mycket annat vi konsumerar,,,,, båtar, fyrhjulingar, snöskotrar, extrema bilar.

Jag tror de fjäskar för myndigheten som man gjorde förr när branchen ansåg att max hk var 100 hk, eller nått mode likt cigarettreklam och varningstexter.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Ok om de marknadsförde en hoj med uilie och börnavtbilder och den
sedan vid leverans från handlare varken klarade det ena eller andra.

Då skulle jag också tycka att det var dåligt av leverantör/branschen.

Techspec och en porrig rendrering räcker långt för mig......
Har man fantasi så fyller man i resten själv. :rolleyes:

Engine output: 270 hp at 9,000 rpm
Peak Torque: 160 Nm) at 7,750 rpm
Dry Weight: 155.5 kg
Wet Weight: 170.2 kg

1280px-Bimota_Tesi_3D_LE.jpg

:hihi

/e
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Äh va fan ska vi förbjuda porr också? vad händer med de som aldrig får sig ett ligg.....ska de ej få njuta av lite bilder åtminstone????

Allt i Sverige som har med MC att göra suger så fet jä*la b*lle att jag skiter i vilket de åstadkommer. Varken försäkringsbolag, mc organisationer, handlare, verkstäder, politikernas inställning och hat mot motorsporten gör att vad de än säger så skiter jag i vilket så länge jag får köra min hoj, och när jag kör den kör jag den precis som jag vill om det så kostar mig livet.

FTW!!!!
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Finns bara en lösning för att få deras önskan igenom. Förbjud motorcyklar helt. Fast det kommer bara vara hållbart fram tills det att någon anarkist bygger en egen motorcykel... :)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top