Fast där tror jag du har fel.
Motorpressen i Sverige lär följa de där direktiven ganska hårt. Ingen av dem är såpass "vågad" att de går emot den stora massan i mc-branschen. De har inte råd att stå utanför branschen helt enkelt.
Redan för några år sedan, så fanns attityden från vissa som köpte reklam att de inte vågade synas ifall det var allt för vågade hojbilder.
Samma sak har ju synts på mc-mässorna där det sedan flertal år tillbaka är förbjudet att visa stunt/GR-videos i montrarna.
Fast det är inte tidningsförbundet eller journalistförbundet eller något annat heltäckande förbund som gått ut med denna förfrågan och vädjan till sina medlemmar, det är MCRF som representerar branschen vilket för mig då handlar om handlarna.
Och när jag tänker efter så tycker i alla fall inte jag att det är särskilt vanligt med wheelande eller "snabba" bilder från allmänna vägar i t.ex. Bike.
Vad det handlar om är att skapa publicitet och få synas med något de redan jobbar med.