MC-budstråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag körde vintern 2001/2002 för Carrier. En Honda XR650R.

Asså, var det DU?! Var det kul att kicka?:D

Jag highfivade med en kille som hette Martin nere i hammarbyområdet en gång. Han kom från luma och Jag var på väg ner från skansbron. Jag höll väl en 60-70 och han svängde precis ut och han komma upp i en 50 enligt honom. Då såg Jag att han hotade med en highfive varpå Jag självklart slängde ut vänsterhanden. Fi fan vad ont det gjorde! Klockren träff och när Jag vände mig och kolla så vinglade han lika mycket som Jag. Hela näven bara pumpade och var helt röd. Körde i sommarhandskarna dessutom.

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Asså, var det DU?! Var det kul att kicka?:D

Näe det va fett mycket med sux att kicka! :mad: Jag kommer ihåg att jag snackade bakhjulskörning med Freddi på 7/11 (Humlegårdsgatan/Grev Turegatan) och hur han förklarade att det va lättare ju fortare man körde.

Då visste inte Freddie att han pratade med den blivande bakhjulskungen minsann! :näsblod

Thoose were the days...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Näe det va fett mycket med sux att kicka! :mad: Jag kommer ihåg att jag snackade bakhjulskörning med Freddi på 7/11 (Humlegårdsgatan/Grev Turegatan) och hur han förklarade att det va lättare ju fortare man körde.

Då visste inte Freddie att han pratade med den blivande bakhjulskungen minsann! :näsblod

Thoose were the days...

Haha, Jag vet att Jag snackade med dig men kopplade inte ihop den killen med dig. Hade för mycket "diagonalvägen" och "filmteknik" i huvet antar Jag.

btw, hur var det med serviceintervallen på den där hojen? Måste ju varit ett jevla slabbandes med olja.

Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Äntligen en tråd för riktiga bikers:yoparty Körde för Martin sommaren 05 - hösten 06. Tror nog Freddie fortfarande minns med fasa mina trasiga budhojar han fick hämta. Kedjor och motorer gick på löpande band varvat med elfel och punkteringar. :D

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Verkar va riktigt kul de här jobbet som mc bud. Måste ta å pröva på det någon gång :yoparty

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Äntligen en tråd för riktiga bikers:yoparty Körde för Martin sommaren 05 - hösten 06. Tror nog Freddie fortfarande minns med fasa mina trasiga budhojar han fick hämta. Kedjor och motorer gick på löpande band varvat med elfel och punkteringar. :D

Det var en annan Martin. Jag körde med honom 01-02 då Danne var chef på åkarna... Hans XT var högre än alla andras och lät som fan. Hette han 88 eller var det 84?:va

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
En av alla bilder jag har kvar som minne! Fi fan vad kallt det var den dagen. Första snöfallet 05, (som förövrigt räknades till den kallaste och vitaste vintern på mycket länge), med sommardäcken var ingen höjdare, kraschade varannan minut, när jag kom hem gick toppackningen.
Kolla in min halvmeterlånga tuta längs gaffeln!:yoparty

Bifogat

• mcbud.jpg
    mcbud.jpg
    64 KB · Visningar: 658
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Det var en annan Martin. Jag körde med honom 01-02 då Danne var chef på åkarna... Hans XT var högre än alla andras och lät som fan. Hette han 88 eller var det 84?:va

Martin som styr mcbolaget hade nummer 85 när han körde, vet inte vilken Martin du syftar på?

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag körde mellan 03 och 05. Både löst och arken, löst så hade jag det bästa nummret... 85! :D

Både det bästa och värsta jobbet jag haft...

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Bifogar en story jag skrev vid första snöfallet 05....

Vaknar kl 7 och ser att det snöar. Andra år hade jag jublat av glädje för att få sladda med bilen till jobbet.
Nu vet jag att det kommer bli en tung dag.
Hoppar lite försenad i skyddsutrustningen och leder ut den sura XTn och ska starta upp den. Förövrigt helt ny kolv och borrat lopp efter tidigare bravader, endast 20mil!
Trycker in startknappen och börjar mala på startmotorn -Gnigni gnii gniii gniiii... -Japp batteriet slut!
Det är fullt med snö så att rulla igång är inte att tänka på.
Försöker leta upp batteriet, efter att ha slitit bort sadel och kåpor hittar jag det. Letar upp ett gammalt batteri i garaget och gör startkablar av elledningar. Dags att testa...Tjo! den startar! Bara att skruva tillbaka alla kåpor och halka iväg 30min försenade.
Det är 2mil till stället där jag börjar dan, ute i väsby. Maler på motorvägen i 60km/h, det går slötttttt.
Väl framme börjar jag sortera dagens paket och inser att det är mer paket än det nånsin varit. mhhmm perfekt!
Scannar in alla paket och väntar på att listan ska bli utskriven..väntar...och väntar och väntar -kommer ingen lista. Scannern är trasig! ytterligare 40min försenad lämnar jag terminalen fullastad. Halkar mig in mot stan medan det vräker ner snö. Fort går det inte, men det blir mindre paket i lådan iallafall. Håller på att halka omkull några gånger, men klarar mig.
Dags för lunch, har inte klotat än, känner mig stolt.
Efter lunchen börjar jag köra ut paket igen, får sladd i en snösträng. Så ligger hojen där på högersidan och puttrar på tomgång. Arg reser jag upp den och tänker inte på att växeln är i, så hojen far iväg och landar på vänstra sidan. Lyfter upp och märker att båda koppling och bromshandtag är böjda + speglarna böjda i onaturlig vinkel.
Jaja, den går att köra.... Halkar vidare... det blåser när jag öppnar lådan och ett paket blåser iväg. Leta efter det...
Märker att blinkersen på vänster sida glappar, funkar bara ibland!
Klockan två fäller jag ut stödet och sätter ner hojen.... poff så landar den på sidan. Jaha.. nu gick stödet av! Kastar lätt irriterad in det i lådan. Nu blir det jobbigare, för vid varje stopp måste jag luta hojen mot något. Den måste stå absolut rakt då det är halt, annars ramlar den omkull. Vid var tredje stopp ungefär får jag lyfta upp hojen från marken.
Detta varvat med att jag halkar omkull i trafiken ibland.
Den här dan känns inte rolig. Klockan halv sju avslutar jag vid Väsby igen och åker hemåt. Där har jag en backe, mitt i den oplogade backen står grannen med sin bil, så jag kan inte ladda uppför. Passerar grannen i 5km/h på trean fullfart för att komma nånstans. Jag glor argt, han glor också argt. 5meter senare krashar jag, fortfarande i uppförsbacken. Reser upp -välter åt andra sidan. Reser upp, kör 1meter, krashar. Tar av mig hjälmen och slänger den i en buske.
Reser upp hojen(fortfarande utan hjälp av grannen som glor), startar hojen -nu går den skitdåligt, går knappt alls, baktänder och har sig. Men lyckas köra hem de resterande 50metrarna. -Nu startar den inte och chefen är på väg hit för assistans...
Imorgon är en ny dag!

Citat från min chef "Du är fan den enda som kan pajja precis allt du rör vid, men du är det enda budet som inte klagat något, det ska du ha cred för" Men jag tycker det är han som är en värdelös mekaniker!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Jag körde mellan 03 och 05. Både löst och arken, löst så hade jag det bästa nummret... 85! :D

Både det bästa och värsta jobbet jag haft...

Vilken ark körde du på? Jag satt på rosenlund i början, sen ryckte man ju in på flemming nång gång också.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Minns februari 01, när man blåste omkull stillastående i snöstormen på tegelbacken. Alla bilar satt fast i snön och köerna, så allt som gick att skickas med mcbuden gick med dem, helt vansinnigt med körningar, hoppa genom drivorna, sladda omkull i var tredje korsning, fyllde lådan med snö massa gånger.
Samma dag var dessutom halva stan avspärrad för att det var eu-toppmöte, undrar hur nära det var att de sköt en för att man körde genom deras spärrar och genade genom Kungsträdgården :D
Efter lunch var det bara jag och freddie kvar ute av mcbuden, klockan 15 fick jag ge upp för då var jag dyngsur rakt igenom..

Mycket minnen, som när man genade över humlegården för att man skulle till 7/11, när man burnade sönder en v70's framstötfångare, kvällsåken efter jobbet när vi körde trappor i stan, jagen, alla vackra receptionister, fisar i hissar, diskussioner med ett par poliser, alla backspeglar som flög, bogvisiret på negertwinen som räddade alla vurpor..
Still miss it sometimes, det var förbannat roligt.
Fast det är lite hårdare regler numer, iaf för de stackarna som kör på box, inte lika mycket roadrage tillåtet längre :D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Minns februari 01, när man blåste omkull stillastående i snöstormen på tegelbacken. Alla bilar satt fast i snön och köerna, så allt som gick att skickas med mcbuden gick med dem, helt vansinnigt med körningar, hoppa genom drivorna, sladda omkull i var tredje korsning, fyllde lådan med snö massa gånger.
Samma dag var dessutom halva stan avspärrad för att det var eu-toppmöte, undrar hur nära det var att de sköt en för att man körde genom deras spärrar och genade genom Kungsträdgården :D
Efter lunch var det bara jag och freddie kvar ute av mcbuden, klockan 15 fick jag ge upp för då var jag dyngsur rakt igenom..

:D

Den dan kommer Jag ihåg! Jag körde fram till 14 faktiskt:mattias
På morgonen var det en fin vinterdag bara. Det kom några småflingor som blev blåis på en gång och sen började det blåsa och snöa som fan. Någon stod på E4 norr och ropade på hjälp för att han drev i sidled och en annan skrek över radion att det var pinsamt att ligga i 15 kmt med båda fötterna i över lidingöbron.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Den dan kommer Jag ihåg! Jag körde fram till 14 faktiskt:mattias
På morgonen var det en fin vinterdag bara. Det kom några småflingor som blev blåis på en gång och sen började det blåsa och snöa som fan. Någon stod på E4 norr och ropade på hjälp för att han drev i sidled och en annan skrek över radion att det var pinsamt att ligga i 15 kmt med båda fötterna i över lidingöbron.

Riktigt störd dag var det, har aldrig kört hoj i värre väder iaf.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Riktigt störd dag var det, har aldrig kört hoj i värre väder iaf.

"kör nu in de här vinterdäcken ordentligt"... jojo, 7 pannikare senare hade man en dubb kvar bak och 2-3 i pramhjulet... Shit va halt det var!

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Hoj
Ridley!?
Verkar va riktigt kul de här jobbet som mc bud. Måste ta å pröva på det någon gång :yoparty

det är utan tvekan det bästa jobb jag har haft, körde slutet av 80 och början av 90 ,då var det mc-budet med stjärning ,hosse och co,
får du chansen, så testa :tuttar

kommer ngn i håg Hasses mcbud som låg på Hagagatan?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
"kör nu in de här vinterdäcken ordentligt"... jojo, 7 pannikare senare hade man en dubb kvar bak och 2-3 i pramhjulet... Shit va halt det var!

Mitt sköna missförstånd om hur snabbt panikare skulle hämtas och lämnas var rätt skönt.. Jag trodde de två första månaderna att det var 20 minuter för både plock och lämning. Så det var lite kul när jag fick 5 panikare på ett ställe som skulle till 5 adresser i stan. Det sista slängde jag in på högsta domstolen efter 19 minuter och 45 sekunder, efter 25 rödljus, trappor, enkelriktat, trottoarer m.m. Tyckte trafikledningen var helt galen som slängde på en så många panikare samtidigt. O andra sidan var trafikledningen alltid förvånad när man ropade in att man var tom, som man ändå var alldeles för ofta den vintern.
Klagade lite på det hos Carlo som bara asgarvade och sa plock på 20 minuter och lämnat efter en timme :D

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping