Jag tänkte på en sak som skrivits tidigare i tråden - att man inte behöver dubba speciellt långt ut på sidorna eftersom man inte lägger ner så mycket på vintern.
Det är förvisso sant, men det finns en annan anledning att ha dubbar på sidorna som sällan eller aldrig nuddar marken;
Det är om man råkar ut för långsgående isvallar eller frusna och packade snövallar.
Händer förvisso sällan vid vardagspendling i storstadsområden
men det förtjänar att nämnas om någon senare läsare någon gång får syn på tråden.
Brukar uppstå vid väderväxlingar, och hyvlas i vart fall i Norrland ner lite då och då, medans andra delar av landet brukar förlita sig på massor av salt medans dom hoppas på ny väderväxling...
Dubb i sidoklackarna hjälper otroligt mycket när man skall klättra över en sådan längsgående isvalk eller snösträng, och det är fan inte kul att bli hängandes på ena eller andra sidan.
...eller skrådda en isvalk där framhjulet kliver över medans bakhjulet blir kvar.
Som sagt - knappast något du behöver fundera över i din körning, Bata 1206 - men det förtjänar att nämnas om vi nu skall samla kunskap i tråden.
"Frostskadeträffen" i helgen, gott folk!
Övernattning i eget tält - eller i vindskydd för dom som gasar grushoj och vill minimera sin packning.
Mobil bastu vid sjökanten, lägereld, storysar som bara blir bättre och bättre år från år.
Ses vi där?