MC-döden igen...suck

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu pratar de på TV4 om MC-döden igen, utan att ta det minsta hänsyn tagen till att beståndet ökat mer än antalet omkomna procentuellt.
Ja ja, de sågade inte ner oss sporthojsnissar denna gången, utan konstaterade att äldre förare med körkort i cornflakes-paketet stått för det mesta av ökningen.

Men blir så less på när de plockar ut delar av statistik och redovisar som sanning.
Mer diskusition i morron-tv 07:45 för intresserade i vilket fall.
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
såg det nyss med,, kanske kan va en ide`för alla som råkar ha ett A kort som fick för sig att skaffa hoj efter 40år, som inte kört innan,

tycker det kan va bra iallafall,, sen att dom aldrig tänkerpå att det är mycket mer hojar på vägarna nu än förr är ju tråkigt,,
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Såg det där nyss jag med...

Jag blir SÅ JÄVLA FÖRBANNAD!
Ska se till o dra iväg ett mail till dem, snacka om att de vrider på sanningen och statistiken.

Man måste ju ta hänsyn rent procentuellt till hur många som kör hoj!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
såg det nyss med,, kanske kan va en ide`för alla som råkar ha ett A kort som fick för sig att skaffa hoj efter 40år, som inte kört innan,

tycker det kan va bra iallafall,, sen att dom aldrig tänkerpå att det är mycket mer hojar på vägarna nu än förr är ju tråkigt,,

Ja, naturligvis är det bra att man trycker på utbildningar mm, håller själv på med sånt lite grann, det var just den snevridna statistiken som sög elefantpung:mad:
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Jag blir SÅ JÄVLA FÖRBANNAD!

Har sett så många olika stavelser av ordet DISKUSSION! :huvet

Nåja, vem bryr sig om media och alla dessa orutinerade arlsen i trafiken? Man får göra det bästa av situation, hålla huvudet kallt och inte leka med döden. Sålänge inte Försäkringsbolagen lyssnar på media, då hade dom säkert höjt premierna ännu mer (för sporthojjar) enbart för att få bort folk från gatan.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Såg det där nyss jag med...

Jag blir SÅ JÄVLA FÖRBANNAD!
Ska se till o dra iväg ett mail till dem, snacka om att de vrider på sanningen och statistiken.

Man måste ju ta hänsyn rent procentuellt till hur många som kör hoj!

Tyvärr är det nog så att även om det har blivad flera MCs - så har antal svärt skadade faktisk ökad mera.. om du isolerad ser på senasta året.

Väsentligt oxå är det att VV nu står på TV och lovar att sitsen med bl.a räcken och grus kommer man se över..
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Tyvärr är det nog så att även om det har blivad flera MCs - så har antal svärt skadade faktisk ökad mera.. om du isolerad ser på senasta året.

Väsentligt oxå är det att VV nu står på TV och lovar att sitsen med bl.a räcken och grus kommer man se över..

"Tyvärr är det nog" ?
Jag vill inte veta spekulationer jag vill se fakta.

Allt annat är oväsentligt i diskussionen...

Du har säkert ett fint diagram att visa med ökning av antalet dödsolyckor kontra ökning av antalet motorcyklister, kan du inte vara bussig o posta in det i tråden, så man får se svart på vitt hur fel man har...


Syns den 28 ;)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tyvärr är det nog så att även om det har blivad flera MCs - så har antal svärt skadade faktisk ökad mera.. om du isolerad ser på senasta året.

Väsentligt oxå är det att VV nu står på TV och lovar att sitsen med bl.a räcken och grus kommer man se över..


Jo, det är kanske sant, men att titta på enskilda år är rätt meningslöst enligt mig, speciellt som en fin sommar gör att det blir fler mc-mil och fler olyckor, tyvärr, men det syns inte i statistiken, bara svart på vitt att det dog fler. Omkommen/svårt skadad per km kanske är samma iallafall.

Men förhoppningsvis händer det lite från VV-sida nu, så det är ju:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
.....konstaterade att äldre förare med körkort i cornflakes-paketet stått för det mesta av ökningen.

Det är ju jag det.... Fast nu har jag ju kört hoj i närmare 25år så snart kan man inte kalla sig nybörjare längre.
Annars håller jag med, en jobbarkompis i min ålder med cornflakeskörkort skaffade hoj för ett par år sen. Han hade inte kört nånting på två hjul sen han var 16 och hade vespa. Åkte med honom ett par gånger första säsongen, och det var skämmande hur han hanterade hojen i diverse situationer. Hade nånting oväntat dykt upp hade det gått åt skogen, det är jag övertygad om. Han blir inte långlivad, tänkte jag. Men nu flyter allt på och han susar omkring på sin jätteglidare.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
"Tyvärr är det nog" ?
Jag vill inte veta spekulationer jag vill se fakta.

Allt annat är oväsentligt i diskussionen...

Du har säkert ett fint diagram att visa med ökning av antalet dödsolyckor kontra ökning av antalet motorcyklister, kan du inte vara bussig o posta in det i tråden, så man får se svart på vitt hur fel man har...


Syns den 28 ;)

Det får vi återkomma till när jag är tillbaka på kansliet - hursomhälst är HÄR LÄNK fakta information om dagens möte med VV & Infrastrukturministern - sen kan man själv tolka pressens utlägning..
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Jag tycker att det var ett riktigt bra inslag. Hojåkaren från Värmdö som påpekade att det är viktigt att bilister uppmärksammar att vi är ute på vägarna igen och att om vi kommer i närkontakt med andra fordon är det ofta allvarliga skador som sker.

Skulle ha påpekat att alla skall börja använda blinkers oxå :tungan
 

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW F 800GS
Står dom och diskuterar att bilister ska uppmärsamma oss så kör BMW:n med släckta lampor :huvet
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Nu diskuteras det om mc-döden på TV4 morgon-tv.. TYVÄR sitter Vägverket och bara upprepar om att mc-olyckorna bara ökar och ökar, och att de ligger på samma nivå som på 70-talet, medan bilolyckorna har minskat. Politikern och representanten låter helt bli att tala om att antalet motorcyklister på våra vägar faktiskt samtidigt har ökat dramatiskt!

Propagandanazister som låter bli att förmedla all information till tittarna!:mad:
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu diskuteras det om mc-döden på TV4 morgon-tv.. TYVÄR sitter Vägverket och bara upprepar om att mc-olyckorna bara ökar och ökar, och att de ligger på samma nivå som på 70-talet, medan bilolyckorna har minskat. Politikern och representanten låter helt bli att tala om att antalet motorcyklister på våra vägar faktiskt samtidigt har ökat dramatiskt!

Propagandanazister som låter bli att förmedla all information till tittarna!:mad:

Såg det med, trots att programledaren uttryckligen frågade om det just det, så valde herr Skogö att helt ingorera det och enbart konstatera att nivån är samma .

Fy fan!

Men i övrigt så är det ju bra att de ska se över vägräcken mm, så reportaget var ju inte bortkastat som så.
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Såg också inslaget.

Frugan har flertalet gånger försökt övertala mig att sälja hojen.
När vi såg på TV4 igår och de nämner att MC "Döden" ökar så
börjar frugan gråta... Lite svårt att motivera sig att fortsätta att köra hoj, känns lite själviskt.
 

Sirius Black

www.yamaha-r.se
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 07
Jag tycker att det var ett riktigt bra inslag. Hojåkaren från Värmdö som påpekade att det är viktigt att bilister uppmärksammar att vi är ute på vägarna igen och att om vi kommer i närkontakt med andra fordon är det ofta allvarliga skador som sker.

Skulle ha påpekat att alla skall börja använda blinkers oxå :tungan


Håller helt med dig PiPPi:)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har lagt upp detta förut men så här ser det ut tom -05. Jag skall lägga in -06 och det som finns på vv för -07

Döda och svårt skadade 70-05 normerat mot antal fordon.JPG
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top