heltsonika
Het Potatis
Det var fler fotgängare än motorcyklister som dog på vägarna förra året. Därför är det säkrare att köra motorcykel än att gå.
Ja, som aktiv motorcyklist är det lätt att skriva under på det antagandet.
Man kan också misstänka att dessa totalförbjudna motorcyklister skulle sadla om till betydligt farligare aktiviteter - som att flyga UL... http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6756745
eller rida hEst: https://www.skaraborgslanstidning.se/article/varst-i-hast-och-motorsport/
Där tror vi helt olika. Efter 2014 års positiva tal när SMC gick ut med pressrelease som talade om hur bra vi blivit så slog pendeln tillbaka 2015 och gav sådana här rubriker:
http://teknikensvarld.se/kraftig-okning-av-dodsolyckor-med-motorcykel-242865/
Varför skulle inte 2018 kunna bli ett "svart år för motorcyklarna"?
Det är så låga tal det handlar om, och så många faktorer som samverkar.
I min lilla "fuktat finger i vinden"-värld så är tidig, plötslig vårvärme en given killer:
Alltför många tar ut sina hojar samtidigt; stela, otränade innan vintergruset är undansopat - Booom!
En annan tydlig slaktare är fint väder precis när semestern börjat. Plötsligt skall varenda jävel leta fram en hoj dom inte kört på 5 år, och ge sig utan dom kläder som ändå inte passar längre.
En lång, varm höst lockar också fram det sämsta hos oss. Vi njuter och kör - rakt in i älgbrunsten, mörkare kvällar och ibland hela vägen in i älgjakten - med massa extra olyckor som följd.
En "idealisk säsong" med hejdundrande vår, het sommar och stadig höst kan mycket väl momentant skicka upp dödstalen till 50-regionen.
Hur ser rubrikerna i tidningarna ut då...?
Ja, du har rätt, men...
...du levererar också fullgoda argument till varför vi skall bli förbjudna ögonaböj - sett ur det perspektiv en körkortslös politiker från stan har.
Hoppsan. Jag råkade visst få med ett extra inte där. Jag tror att det kommer gå upp lite nästa år igen.
Jag tycker man borde sätta upp kantiga/vassa/spetsiga stolpar med tunna stålvajrar längs med alla gångvägar så att gångtrafikanterna inte irrar sig ut på bilvägen.... Det borde minska antalet förolyckade gångtrafikanter....Det var fler fotgängare än motorcyklister som dog på vägarna förra året. Därför är det säkrare att köra motorcykel än att gå.
Jag tycker man borde sätta upp kantiga/vassa/spetsiga stolpar med tunna stålvajrar längs med alla gångvägar så att gångtrafikanterna inte irrar sig ut på bilvägen.... Det borde minska antalet förolyckade gångtrafikanter....
På flera ställen har man, av "trafiksäkerhetsskäl", tagit bort övergångsställen.
Och "siffror" visar att "säkerheten" blivit "bättre" där!
”Säger” ”du” ”det” ”?” ”” ””
"Språk" är svårt ibland...
Men visst är det kul med ironi!
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|