MC-delar på flyg.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tänker ta hem en framgaffel, bakram och ett kyl på flyget hem från USA. Ska man ta det som handbagage eller checka in det?

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Är de inte lite väl att ta de som handbagage, har för mig dom har en lie sån ruta som talar om hur stort handbagaget får vara. Så är nog lämpligast att checka in.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag har sett folk släpa in allt möjligt som handbagage, packar du ihop allt i ett paket så är det nog ok. En framgaffel är ju inte speciellt lång.

Jag fick igenom en stor tavla som handbagage när jag flög från australien.

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Tog inte Watz en hel hoj från Japan med sig i bagaget??
Checka in, eller genom speciallbagage.. Se till att vara säker innan du beger dig, jänkare är ju inte kloka!!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det faller nog bla på innervolymen i gaffelbenen, inte ens tomma halvliters pet-flaskor får man ju ta med sig :huvet Att då släpa med något som kan användas som både knölpåk och kan innehålla allt möjligt fuffens är nog ingen bra ide :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det faller nog bla på innervolymen i gaffelbenen, inte ens tomma halvliters pet-flaskor får man ju ta med sig :huvet Att då släpa med något som kan användas som både knölpåk och kan innehålla allt möjligt fuffens är nog ingen bra ide :D

Ja i synnerhet nu, när det sedan en vecka är förhöjd terrorberedskap i Europa och USA. Jag skulle defintivt checka in delarna, inte handbagage.

Last edited:

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Martin Honda ZX9R

Hej!
Tomma flaskor får du ta med dig, bara dom är torra för då har du ingen vätska med dig. Det är nämligen volymen på burken som du har vätskan i som inte får vara större in 100 mL. Alltså har du en litersflaska med en skvätt på botten i så är det bara att kasta, är den torr och du dessutom har locket någon annanstans ska det inte vara några problem. men det är upp till varje säkerhetskontroll. Har själv inte fått igenom en liten järnklump medans grannen fick igenom sina pilar till pilbågen dock utan spetsar genom säkerhetskontrollen. Samma granne fick igenom en 20 tums datorskärm genom säkerhetskontrollen så det skiljer från fall till fall.
Mvh
Peter

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Är väl olja i framgaffeln så den lär de inte gilla, dels med brandrisk och dels att det är en vätska och det får man inte ha med sig, speciellt på USA flygningar är det extra kontroller innan boarding med, kanske slinker in efter check in men inte vid gaten, ta det säkra före det osäkra, checka in.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hej!
Tomma flaskor får du ta med dig, bara dom är torra för då har du ingen vätska med dig. Det är nämligen volymen på burken som du har vätskan i som inte får vara större in 100 mL. Alltså har du en litersflaska med en skvätt på botten i så är det bara att kasta, är den torr och du dessutom har locket någon annanstans ska det inte vara några problem. men det är upp till varje säkerhetskontroll. Har själv inte fått igenom en liten järnklump medans grannen fick igenom sina pilar till pilbågen dock utan spetsar genom säkerhetskontrollen. Samma granne fick igenom en 20 tums datorskärm genom säkerhetskontrollen så det skiljer från fall till fall.
Mvh
Peter
För mig var det tvärstopp med en genomskinlig, tom halvliters petflaska :gnissla

OT, men för några år sen skulle vi upp å studentfesta i Luleå (Lappfejden) och flög från Arlanda. Min leksaksplastyxa fick jag inte ta med, men tjejpolarn som hade hela handväskan full med oöppnade ölburkar slank glatt igenom säkerhetskontrollen :va På vägen hem så åkte visst en rolig vägskylt med, inga som helst problem det heller :va

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nån månad efter den 11 sep 2001 hade jag ett turboaggregat i ryggan, ville inte checka in då jag hade ett rätt tight byte på anklanda.
Det fick förklaras lite hit och dit, men nåt vasst föremål var det inte.
Däremot blev killen bakom röntenmaskinen rätt vit i ansiktet samtidigt som polis tillkallades. Jag fick fläkten med mig hem :)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ja det lutar ju mot att checka in. Jag ska definitivt ta med den STORA trunken, jag har ju fyra tjejer i sälskap så det blir nog en del mjuka inköp! BRA det, så jag kan packa in de känsliga metalldelarna så de inte skadas!
Kanske får ta och prata med dem på flygplatsen när vi anländer. Det vore ju himla knasigt om det skulle bli något strul. Samtidigt... varför skulle man inte få frakta metall i flygbagage?

E_Axel

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Blackbird
Arbetar på flygplats och skulle bli mycket förvånad om du fick med dig detta som handbagage, du får inte ens ha med tex en skateboard som handbagage, så hoppas inte för mycket. Hade till 100% aldrig gått där jag jobbar.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras