MC-design i arslet

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag instämmer 100%. Det är faktiskt märkligt när man ser jämförelsebilderna du lade upp (där min egen hoj är med som exempel på god smak för övrigt). Det blir oerhärt tydligt att klippdockedesignen som råder numera är rörig och saknar känsla. Som om någon klistrat på delar av olika klippdockor och plagg lite efter vad som först råkade hamna i handen, och inte baserat på vad som faktiskt passar. Jag har tyckt att Galenpannnan är ganska snygg, men när man ser den bredvid 1098:n så ser man att det också är stökig och ser ut som ett moppekilletrim med avkapad bakskärm vilket gör att bakhjulet ser ut att inte höra ihop med motorcykeln i övrigt. Det ser ut som att någon rullat dit ett bakhjul och ställt bakom hojen för att få en lite bättre uppfattning om det skulle kunna passa.
Exakt så :tummenupp Snygg hoj för övrigt ja! Kommer ihåg tråden där du finslipade den.

En grej jag särskilt lagt märke till på senaste Panigalen är sidokåpan under tanken. Det kan man kalla "torterade" ytor. Skulle vara intressant att låta designern förklara tanken med det.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För att inte tala om hur svårt det blir att fästa korvlådorna :hihi

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Inte är det snyggt med bakstänkan på en pinne. Nackdelen med att ta bort den och flytta fram regplåten och blinkers lär man upptäcka när man kört i regn och kollar jackan på ryggen efteråt.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Inte är det snyggt med bakstänkan på en pinne. Nackdelen med att ta bort den och flytta fram regplåten och blinkers lär man upptäcka när man kört i regn och kollar jackan på ryggen efteråt.
Det kan ju gå att lösa med att låta hojen vara längre ovanför bakhjulet också ;)

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Tyvärr verkar man få hålla sig till gamla cyklar för att få en som är ritad hela vägen.
Kanske är det en generationsfråga? Eller så är några av oss mer villiga att acceptera förändringar än de notoriska bakåtsträvarna? Eller så är det som jag brukar säga: En del av oss fick kanske rent av inte våra stilideal med den där kotlettraden från charkdisken under det stora utbrottet av galna kosjukan 1986...?

Hur som - me like välluftad rumpa...

1648129539184.jpeg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där tycker jag är fallet även med full älgläpp. Ryggen ser ut som fan lite oavsett när man kör i regn på skitig väg.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Kanske är det en generationsfråga? Eller så är några av oss mer villiga att acceptera förändringar än de notoriska bakåtsträvarna? Eller så är det som jag brukar säga: En del av oss fick kanske rent av inte våra stilideal med den där kotlettraden från charkdisken under det stora utbrottet av galna kosjukan 1986...?

Hur som - me like välluftad rumpa...

View attachment 470117
Jag vet inte om det är ett tecken på oförmåga till förändring att köpa en MT09, men det där du visar ser verkligen halvfärdigt ut. Ett tight packat objekt som avslutas med en hommage till M/S Estonia.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ja, precis.
Och om man är noga med utseendet så....vettefan om det blir bättre :va

MT_09.jpg

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ja, märkligt faktiskt att man tillverkar någonting som publiken tycker är fult, när skönhet är det viktigaste säljargumentet. :va
Jag menar, det finns ju otaliga exempel på att om vi inte är nöjda med utseendet, då gör vi allt i vår makt för att förändra det, vad det än gäller.
Och då får funktionen gärma stå tillbaka, även om skönheten ligger i betraktarens ögon.
Säljes på grund av diskbråck....tro fan det, men den är säkert cool i rätt kretsar :)

HD_1.jpg

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
I ärlighetens namn, eftersom hojarna säljer så är väl de flesta nöjda med utseendet.
Jag tror att en stor del av anledningen till att hojar säljs har med annat än utseende att göra. Min 1290 SA-S är knappast den snyggaste hojen på marknaden, men den fyllde det syfte och hade den motorn och tekniken jag ville ha när jag köpte den. Hade den dessutom sett ut som en Ducati 1098 eller en Norton Commando 961 så hade det såklart varit en bonus, men man kan uppenbarligen inte få allt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I ärlighetens namn, eftersom hojarna säljer så är väl de flesta nöjda med utseendet.
Nä, jag ser ju inte eländet när jag kör utan bara den stunden mellan att jag öppnar garagedörren och att jag rullar iväg. Jag tyckte min Ducati Scrambler var snyggare, men den var lite trött och skulle servas mest hela tiden.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det märkligaste med det här tycker jag är att så många ingenjörer och så många timmar i vindtunnel, och det här är vad som kommit ut av detta! Jag bävar för när Ducatis "MotoGP röv" når gatan med en pinne att ha "stänkan" och skylten på! Då kanske vi minns tillbaka till början på -20 talet, när hojarna var sååå snygga:)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA