MC eller inte...? Helt grön!

variabel

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Hoj
-
Jag har aldrig i mitt liv kört en MC, knappt ens en moped. I morse slog mig dock tanken att just en motorcykel kanske är något jag behöver och vill ha. Hittade detta forum för 10 minuter sedan och tänkte att här, om någonstans, borde man väl kunna få råd och ideér.

Mitt namn är Karin och jag är 20 år gammal. Jag bor ocentralt mitt i vildmarken och skulle vilja ha en MC för att bli lite mer fri både till korta och längre turer. Mina föräldrar bor 50 mil enkel resa härifrån. Planen skulle kunna bli att besöka dem en helg i månaden eller så under sommarhalvåret.

Idag har jag bara körkort med behörigheten B. Dvs att jag behöver ta A kort nu i sommar. Teorin är piece of a cake, den fixar jag på en halv kvart. Behöver bara få tid att skriva och det kan jag göra som privatist. Skulle däremot behöva skriva in mig och ta några lektioner/träna med mamma(som har MC) innan uppkörningan. Så till mina frågor.

Vad kostar ett körkort, ca?
Jag har fått för mig att det är en Sport/touringmodell jag vill ha. Kanske en Kawasaki från 97 eller nåt sånt... Vad kostar det att äga en MC (förs. skatt. besiktning etc.)? Hur mycket bensin drar en sån typ av MC? Är det en vettig modell att ha om man ska dra på långtur hem till mamma och pappa en helg ibland?

Ha det kalas mina nuvunna vänner! Hoppas att ni kan hjälpa en förvirrad ung tillrätta i MC träsket och inspirera mig att slå till:tungan

yxjoel

Lebowski
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
Kawa ZX6R -96
som nyutexaminerad kan jag väl svara på lite men inte allt för mycket :)

själv hade jag, förutom bil, aldrig suttit på annat än som bäst moped och hade ingen att övningsköra med privat så med 100% körskolelektioner och hemmastuderad teori gick kalaset på ca 8500:-, det går säkert att göra några hundringar billigare om man har mer talang men kan ju även bli lite dyrare...

ska du ha en sporthoj och är ung kommer nog försäkringen rasa iväg en del, jag (22år) fick försäkra min 600-maskin hos trygghansa för ca 7500:- och det tyckte jag va ganska billigt, ring runt till alla och hör - det kan skilja en hel del

utrustning är dyrt, ska du köpa nytt så skulle jag räkna med kanske 15000 totalt, lite billigare kan man nog komma undan om man bara vill

priset på MC är ju upp till var och en vad man vill lägga ut

utom pengarna är nog ditt största problem att hinna allt då det kan ta ganska lång tid att få en tid för teori och uppkörning,
lycka till iaf :yoparty

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Inte för att låta negativ, men åka 50 mil måste vara klart bekvämast i bil med farthållare och AC på sommarhalvåret.

Man får inte med nån överdriven mängd packning på en MC och man blir garanterat rejält svettigt om det är fint väder ute med gassande sol, annars blir man blöt o kall när det regnar. ;D

Bensinförbrukning är nog rätt lika mellan en större touringhoj ala africa twin eller dyligt och en liten fiat, runt halvlitern.

Men ta en testlektion på en körskola och känn på om det kan vara nåt, det är nog bästa sättet. (det är grymt roligt o köra, men jag personligen ger inte mycket för MC som praktiskt transportfordon utom i mycket speciella situationer)

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Bor du i vildmarken föreslår jag att du köper en cross och åker i skogen :)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Körkort beror på om du tar privat el på Körskola, men med tanke på du aldrig kört så lär det bli några lektioner, men det kanske kostar 15-20K beroende på dig? Skyddskläder kostar oxå .

På hoj så är skatten är 180 kr per år, den behöver besiktigas vartannat år, försäkringen ja, den kan bli dyr, men man får ringa runt och jämföra kan skilja 10 000 tals kronor på samma modell i olika bolag. Bränsleförbrukning, ja det beror på dig oxå, men kan ligga från 0,5 liter till 1 liter per mil beroende på körstil.

variabel

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Hoj
-
Oherregud, vad snabba ni var på att svara:)
Verkar som att jag får leta lite i spargrisen... Ulflj hade en fin idé att ta en lektion och prova. Det är ju brilljant, bokar lektion så snart jag kan. Smallsocks tips var inte heller dumt!! Lovar att uppdatera er efter jag har tagit min första lektion.. Tusen tack alla!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det låter som om du ska ha någon av de hojar som räknas till sporttouring ja. Dvs någon av hojarna som erbjuder en relativt upprätt körställning men som fortfarande är lätthanterade och inte känns som en buss om det börjar svänga.
50 mil är ju en bit men det vet jag aav egen erfarenhet att det inte är några problem att köra för egen del. Kör TDM 850 -00

Skatt kostar som någon nämnt inga pengar alls. Eller närmare bestämt 150-200 kr/år.
Bensin varierar. Min drar 0,42 l/mil med 3 stora packväskor och körning i nästan laglig fart (typ hastighetsgränserna plus 10 km/h) vilket lätt blir fallet om man ska sitta och köra såpass långt. Väljer man att lägga sig på körkortsgränsen drar den ca 0,5. Samtidigt vet jag att det finns dom som säger att dom aldrig kommer under 0,7 l/mil så det varierar en del mellan hojar.
Försäkringen varierar ganska mycket mellan hojarna. Min kostar ca 5100 för hel/hel (Över 30 år och boende i storstad) vilket väl är ungefär så biligt man kan komma undan om man inte köper en lite äldre hoj. Är den 20 år gammal kostar den nästan inget att försäkra.
Förslagsvis kollar du upp lite hojar som du tycker verkar OK och så ringer du runt eller går in på försäkringsbolagens hemsidor och kollar vad just dom kostar för dig.

Körkortet beror ju lite på hur lättlärd du är och hur mycket körvana du har sedan tidigare.
Teorin är ju som du säger ganska lätt. Det är ju bara att läsa in det som tillkommer från bil.
Körningen kan man nog greja som privatist men min gissning är att din mamma fått A-kortet på köpet och därför inte fått någon egen förarutbildning själv. Alternativt är det ett tag sedan. Så det kan vara klokt att ta några lektioner.

Mitt kort kostade ca 8000 och då körde jag bara med körskolan. Men då har jag vana av att ha kört en hel del moped när jag var i tonåren samt att jag provat lite olika hojar någon gång i 20-års åldern. Sen har jag nog ganska lätt för att lära mig köra.
Har du ingen vana sedan tidigare av att hantera motorcykel eller motorcykelliknande fordon så kanske du får räkna med att ta någon till lektion. Om du inte väljer att vänja dig med motorcykeln tillsammans med mamma. Det kostar ju inget att glida lite på någon parkering och öva på att manövrera i låg fart.

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Z1000
Hej!
Håller på med mitt MC-kort nu. Har heller aldrig kört innan eller åkt mope någe särskilt långt eller ofta. Så förkunskapen är noll.
Teorin e inga problem som du säger, men beroende på vart man bor går körlektionerna på lite olika. Själv e jag Örebroare kan tänka att det är dyrare (än mindre städer).
Här kostar en uppkörning 1500kr en körlektion (utan paket pris) 900kr och för mig går det nog åt en del (har kört sex stycken nu och behöver nog en fyra till) Sen är det nog vättigt att iaf köra en manöverbana (kostar samma som lektionen).

Själv har jag en hoj dock är den "strypt" men den kostar 4751kr om året med tjej försäkring på bilsport, jag tror att de kan vara billigast, men det beror på vilket hoj du ska ha.

Det är värt det! Det är suuuuuper kul att köra, å en sån frihet!!! :) :) :)
Men jag tror 50mil e lite väl långt att köra mer än någon enstaka gång.
Hoppas att du kan välja men innan du bestämer dig helt så testa!!!

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Va´ gött med yngre tjejer som intresserar sig för hojåka!

De flesta frågor har du redan fått bra svar på, angående hojen så skulle jag nog köpt en Suzuki Bandit 600 i början om jag var du.

Upprätt körställning, lättkörd, svängvänlig och förmodligen med en rätt billig försäkring.

T ex: http://www.blocket.se/vi/16727981.htm?ca=10_s

Vart i skogen bor du? :)

Kneedrag

Guest
Inte för att låta negativ, men åka 50 mil måste vara klart bekvämast i bil med farthållare och AC på sommarhalvåret.

Man får inte med nån överdriven mängd packning på en MC och man blir garanterat rejält svettigt om det är fint väder ute med gassande sol, annars blir man blöt o kall när det regnar. ;D

Bensinförbrukning är nog rätt lika mellan en större touringhoj ala africa twin eller dyligt och en liten fiat, runt halvlitern.

Men ta en testlektion på en körskola och känn på om det kan vara nåt, det är nog bästa sättet. (det är grymt roligt o köra, men jag personligen ger inte mycket för MC som praktiskt transportfordon utom i mycket speciella situationer)

Ja men har man en honda hornet :tungan :tungan :) blir det jobbigt med fartvinden.

. Om man vill åka långt på hoj så ska man
prova busan, gsxr 1000 01-02 ,zx12:an, zx9 eller alla zzr

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Frågan om vad det kostar att ta kort passar jag på men försök hitta någon att övningsköra privat med.

Själv köpte jag hoj och övade alla manöverproven med den på "fritiden". Känns lite fånigt att lägga 900:- per timme på konbana.

Angående att hälsa på föräldrarna: som raggarna säger så måste man ha ett mål men själva resan kan vara målet. Klart man kan åka 50+50 mil om man gör det till en grej. Däremot ska du nog passa dig för att åka hoj med sportdäck. Mina är slut efter 500-700 mil och det är jobbigt att köra med plattslitna däck (som du lär få om du åker "rakt fram" 100 mil.)

Köp en hoj som funkar med touringdäck. Sporthojar funkar säkert bra med sådana däck också men du lär få testa själv. De flesta här kör nog på mjuka sulor.

Det enda du behöver bry dig om är försäkringspremien.
Jag tycker du ska köpa en hoj du har råd med utan lån och köra halvförsäkrat.
Är den tio år gammal och inta alltför sportig lär det det bli hyfsade priser.

Försäkra den INTE på mamma eller pappa.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag vet att det ingår i det här att man ska trycka på alla andra sina åsikter.

Efter vad jag läser från dig känns det inte som att hojåka är vad du söker.

Börja åk om du vill köra, busa, posera eller glida med hoj. Att däremot köpa som transportmedel tror jag inte på. I storstad kanske, där man kan trycka sig genom köerna. På landsbygden hade jag hellre åkt bil. CD, AC och vattenflaskan nära. Mkt skönare.

Ekonomiskt är det inte heller försvarbart. Förmodligen behöver du en bil OCKSÅ så även om du väljer en hoj med billig försäkring så blir det en ren merkost för dig.

Hoj är kul, men varken billigt eller praktiskt!

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Lycka till med kortet! Du kommer inte ångra dig, skit i pengarna det e ju bara papper..och det finns ju massor av sånt i denna värld :) Håller med jonathan om att en bandit skulle passa fint som första hoj..väldigt lättkörd och snäll hoj, inte farlig försäkring heller.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag vet att det ingår i det här att man ska trycka på alla andra sina åsikter.

Efter vad jag läser från dig känns det inte som att hojåka är vad du söker.

Börja åk om du vill köra, busa, posera eller glida med hoj. Att däremot köpa som transportmedel tror jag inte på. I storstad kanske, där man kan trycka sig genom köerna. På landsbygden hade jag hellre åkt bil. CD, AC och vattenflaskan nära. Mkt skönare.

Ekonomiskt är det inte heller försvarbart. Förmodligen behöver du en bil OCKSÅ så även om du väljer en hoj med billig försäkring så blir det en ren merkost för dig.

Hoj är kul, men varken billigt eller praktiskt!

Jo klart att en motorcykel främst är en leksak, men att säga att det enbart är det är väl att överdriva?

Självfallet går det att använda en mc som transportmedel, om man köper en sådan typ av hoj. Men att det varken är särskilt praktiskt eller smidigt håller jag med om.
Ekonomiskt eller ej? Tjaa, fixar man kortet på egen hand och köper en halvgammal hoj och inte värsta utrustningen behöver det inte bli jättedyrt.

Men visst, köper man en Fiat Uno och trafiskförsäkrar denna så blir det såklart billigare. Dock inte jämförbart.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men visst, köper man en Fiat Uno och trafiskförsäkrar denna så blir det såklart billigare. Dock inte jämförbart.

Jag säger inte att man inte kan använda hoj som trasportmedel. Men då ska man göra det för att man hellre vill åka hoj.

Att motivera det med att det är ekonomiskt, snabbt, smidigt eller vad som håller inte.

Undantar man känslomässiga värden så är bil bättre, alltid.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Gör det inte!

I bästa fall så tröttnar du efter ett år och har då slängt ut en massa pengar i onödan på kort, utrustning och hoj som du köpt för dyrt
och får sälja för billigt.

I värsta fall blir du fast, får leva med hoj, astronmiska bensin-, verkstads och däckkostnader, skänka halva din inkomst till försäkringsbolaget, dumpa nuvarande killen och bli ihop med en hojbroder (ett måste att leva med någon som förstår dig). Riktigt illa blir det om du sen testar att köra bana och än värre börjar fundera på att tävla .

Fast å andra sidan har man ganksa kul under tiden :D

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag säger inte att man inte kan använda hoj som trasportmedel. Men då ska man göra det för att man hellre vill åka hoj.

Att motivera det med att det är ekonomiskt, snabbt, smidigt eller vad som håller inte.

Undantar man känslomässiga värden så är bil bättre, alltid.

Det var ju det jag skrev. Eller menade iaf. :gnissla

Nej kör hoj gör man för att det är kul såklart. Men får man för sig att brumma 50 mil en dag så går ju det alldeles utmärkt med rätt typ av hoj.

Ska man ha ett fordon för att endast transportera sig så är motorcykel ett dåligt val.

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Ja men har man en honda hornet :tungan :tungan :) blir det jobbigt med fartvinden.

Kåpor är för brudar. :slicka

Är du någorlunda atletiskt byggd så ska du inte störas av fartvinden under 150-160km/h. Dessutom kan du med en naken hoj få en ball sportmotor i ett paket som är nästintill gratis att försäkra. (Ja, alla moppefuckon som tycker om att välta träd i 300km/h kör med helkåpa - därav försäkringspremien.)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!