MC får köra mot rött? :-)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
kan eventuellt bli lagligt i Nebraska

lite skillnad från din rubrik ;)

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Nu skall ni inte vara så petiga står ju ett ? efter alltså inte ett påstående...

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Känner mig lurad..... "Nebraska"! Trodde jag missat nåt viktigt PM och så var det i USA............

Va fan bryr jag mig om det?
Dom får gärna köra mot rött, baklänges, nakna eller med vikingahjälmar på huvudet.

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Får väl göra avbön då om ni slösat får många min av era liv :). Hur som helst tyckte jag det var intressant att strulet med sensorer som även finns i sverige givit någon politiker så mycket huvudbry att han tagit fram detta lag förslag.

Någon som inte kör när ni står själva vid ett rödljuse som inte slår om på 2min utan att det är några andra bilar i närheten? Någon som hört talas om någon som fått böter för detta tilltag? Jag har väntat länge ett par gånger men sen kör man ju bara.

Ang AB så kanske det finns hopp för en andra karriär ändå, Jag innehar även förmågan att skriva innan jag tänker ibland och korrläser sällen mina texter trots ett visst behov....:D

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Det man ska göra, som suger då man kör båge, är att ringa 11414 och beskriva läget och be om ett godkännande att få köra mot rött då trafikljuset är trasigt.
Spela gärna in samtalet.
Har själv gjort precis detta , fast körde sportbil då.
Och polisen som stpg längre fram o vinkade in en ville dra kortet pga rödljus körning, MEN pga att jag fått OK från LKC att köra mot rött och spelade upp sekvensen för poliserna som då kollade med LKC.
De var inte så glade på att släppa iväg en, men iom att jag hade ett OK innan jag så hade de inget val :banana

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Det man ska göra, som suger då man kör båge, är att ringa 11414 och beskriva läget och be om ett godkännande att få köra mot rött då trafikljuset är trasigt.
Spela gärna in samtalet.

Du menar alltså att man skall krångla upp telefonen, ringa, be om tillåtelse att få köra mot rött, spela in samtalet?
Inget annat, spela in en video kanske? Skaffa 4 tillförlitliga vittnen? Hämta ordningsmakten samtidigt? Kanske stiga av cykeln och leda den förbi trafikljuset för säkerhets skull?

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Visst, dä ä bar å åk.

Men om man vill vara laglig så är det väl tillåtet att leda cykeln förbi rödljuset om det nu inte slår om, och därefter fortsätta sin färd. Om man nu tycker det är så viktigt att inte bryta mot lagen =)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
kan eventuellt bli lagligt i Nebraska

lite skillnad från din rubrik ;)

"Även Arkansas, Idaho, Minnesota, Missouri, North Carolina och Wisconsin ögnar på liknande förslag."

Jag tycker rubriken var alldeles utmärkt. Det är faktiskt ett frågetecken i den :tummenupp

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För många år sedan hade jag på natten, ingen trafik, stannat vid ett rödljus.
Då knackade det på sidorutan. Utanför stod en polis så så jag vevade ner rutan.
"Why have you stopped?"
"Because the light is red:"
"But none is coming!?"
Jag fattade och körde.:)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Du menar alltså att man skall krångla upp telefonen, ringa, be om tillåtelse att få köra mot rött, spela in samtalet?
Inget annat, spela in en video kanske? Skaffa 4 tillförlitliga vittnen? Hämta ordningsmakten samtidigt? Kanske stiga av cykeln och leda den förbi trafikljuset för säkerhets skull?

Haha - ändras lagen i Sverige angående det här så blir det till något i stil med "Mc skall ledas förbi trafikljusanläggning"

Mailbomba Kommun/vägverk angående senila rödljus - ni vet dom måste fixa dom - visst det kan ta tid.
Begär även in papper på att ljusena är ur funktion för mc om nån rutten skata som aspirerar att bli en Hamren
får för sig att bråka

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...