Mc-förare död i olycka

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Fan ska det aldrig ta slut med dessa olyckor. Det har varit på tok för många senaste tiden.. :(
vila i frid...
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Enligt de första ryktena jag hört så var det "den gamla vanliga" orsaken
till dödsolycken..dvs...bilen kör ut på vägen och hojen kör rakt in
i sidan och bilisten skyller på att de inte såg motorcyklisten.....
hmmm förstår inte vad många blinda bilister vi har i Sverige....
 

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Pegaso 650
jian skrev:
2455790 Enligt de första ryktena jag hört så var det "den gamla vanliga" orsaken
till dödsolycken..dvs...bilen kör ut på vägen och hojen kör rakt in
i sidan och bilisten skyller på att de inte såg motorcyklisten.....
hmmm förstår inte vad många blinda bilister vi har i Sverige....

Jag tror att varselkläder/väst hjälper till att uppfatta en MC
 

Bifogat

  • 900665_c (WinCE).jpg
    900665_c (WinCE).jpg
    9.9 KB · Visningar: 50

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
johanssonsan skrev:
2455800 Jag tror att varselkläder/väst hjälper till att uppfatta en MC
Och så är det snyggt och praktiskt också:näsblod nej ett defensivt körsätt från vår sida, och utbildning av bilister är nog det ända som hjälper.
Fick jag bestämma så skulle man ompröva lämpligheten att få köra bil med jämna mellanrum när personer passerat 55år.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
crashtestdummy skrev:
2455808 Och så är det snyggt och praktiskt också:näsblod nej ett defensivt körsätt från vår sida, och utbildning av bilister är nog det ända som hjälper.
Fick jag bestämma så skulle man ompröva lämpligheten att få köra bil med jämna mellanrum när personer passerat 55år.


Jag skulle vilja ha test var 5e år från 40-55 och efter det vart annat år. På de högre behörigheterna har man ju läkarkontroll vart 10de år. Så varför inte införa det på A och B också... Kanske skulle skicka in ett förslag till riksdagen när den nu blir färdig vald...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
jian skrev:
2455790 Enligt de första ryktena jag hört så var det "den gamla vanliga" orsaken
till dödsolycken..dvs...bilen kör ut på vägen och hojen kör rakt in
i sidan och bilisten skyller på att de inte såg motorcyklisten.....
hmmm förstår inte vad många blinda bilister vi har i Sverige....


full fart fram...
 

Bifogat

  • korsningsolyckor.JPG
    korsningsolyckor.JPG
    109.7 KB · Visningar: 225

njelger

Guest
crashtestdummy skrev:
2455849 enligt den bilden får man bort 20% endast genom att köra defensivt.

Fler vill jag säga. Kanske inte ska hålla 30+ genom korsningar där det står bilar?
 

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Borås
Hoj
YZF 600
crashtestdummy skrev:
2455849 enligt den bilden får man bort 20% endast genom att köra defensivt.
Nej, bra mycket mer än så, med avseende på texten under bilden.
"I 6 av 10 korsningsolyckor har mc-föraren kört mer än 30km/h över skyltad hastighet"
Resonemanget behöver ju för övrigt ej bindas till denna olycka...

R.I.P, hojbroder. :(
 
Last edited:

sandstream

Guest
Pippi skrev:
2455829 Jag skulle vilja ha test var 5e år från 40-55 och efter det vart annat år. På de högre behörigheterna har man ju läkarkontroll vart 10de år. Så varför inte införa det på A och B också... Kanske skulle skicka in ett förslag till riksdagen när den nu blir färdig vald...
Testerna kommer aldrig att införas eftersom de som sitter i riksdagen tycker att de kör utmärkt och de är i den ålder som skulle få utföra proven.

Personligen tycker jag att lämpligheten skulle testas vart 10:e år upp till 60 år och sedan vart 5:e år.
"Provet" skulle betalas av körkortsinnehavaren och vips så skulle vi kunna nyanställa folk runt om i Sverige :)

Galne Dansken skrev:
2455838 full fart fram...
Att 6 av 10 olyckor i korsningar delvis beror på att hojen kört minst 30 km/h för fort talas det tyst om när vi spyr galla över billisterna.
 
Last edited:

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
sandstream skrev:
2455946 Testerna kommer aldrig att införas eftersom de som sitter i riksdagen tycker att de kör utmärkt och de är i den ålder som skulle få utföra proven.

Personligen tycker jag att lämpligheten skulle testas vart 10:e år upp till 60 år och sedan vart 5:e år.
"Provet" skulle betalas av körkortsinnehavaren och vips så skulle vi kunna nyanställa folk runt om i Sverige :)

Huvet på spiken. De som bestämmer är nog för rädda att själva mista sina kk om de torskar. tycker 10 år skulle vara perfekt att friska upp minnet lite. Man besiktar ju bilarna hela tiden varför inte förarna? Får man "2or" på uppkörningen så kan man ju få en månad eller två att göra om det innan det blir körförbud på föraren

V.I.F
 

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
Det är inte tillåtet att köra ut framför någon hur fort denne än kör. Även om hojen körde mycket för fort så har bilisten i alla fall inte sett sig för ordentligt!


Tyvärr kommer olyckor att forsätta hända.
Mc-körning, liksom livet i övrigt, är totalt livsfarligt. Döden är en naturlig del av livet.
Självklart ska man vidta årgärder för att minska olyckor, men tyvärr är det ju så att vi lever i ett land fullt av trygghetsnarkomaner och där statistiken har upphöjts till helig gud. Nollvision = absurt!
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Master_ skrev:
2456484 Huvet på spiken. De som bestämmer är nog för rädda att själva mista sina kk om de torskar. tycker 10 år skulle vara perfekt att friska upp minnet lite. Man besiktar ju bilarna hela tiden varför inte förarna? Får man "2or" på uppkörningen så kan man ju få en månad eller två att göra om det innan det blir körförbud på föraren

V.I.F

Tror nog egentligen att det inte är minnet som behöver friskas upp.
Det är väl ingen som inte vet att man skall se sig för innan man svänger.
Att jag kör fortare än tillåtet beror inte på att jag har glömt några regler....
Om man klarat en uppkörning så är man ofelbar sen???
Det tror jag inte.
Det handlar om mycket annat, för äldre personer bör hälsan kollas, syn, hörsel tilltagande demens osv.
På yngre handlar det kanske mer om att man borde testa huruvida personen klarar att ta hänsyn och att låta bli att vrida fullt i alla lägen....
Hur man skall testa det vet jag inte.
Det kan väl i alla fall inte handla om att äldre personer skall läras att vara beredda på att det kommer motorcyklar i tredubbla tillåtna hastigheten som de måste se upp för.

OBS! Detta har inget att göra med den tragiska olyckan tråden handlar om.
 

Mooch

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Märsta
Hoj
VFR 750 96:a
Fick en chock när jag kom till jobbet imorse. Det var en kollega till mig som omkom. Helt overkligt!

Finns bild på förödelsen i Katrineholmsposten.

R.I.P! Du kommer att vara saknad.
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
R I P


Man orkar snart inte läsa fler olyckstrådar.
Att köra safe är snart att inte köra alls. Tyvärr.

Om jag kör defensivt och trots det inte syns, vad gör man då?
Klarfärgade västar, reflexer mm mm. Skiter i om det stör det estetiska utseendet. Vill hellre klara mig oskadd och trots allt är det känslan med att köra som är hojåkningens stora passsion. Den blir ju densamma oavsett reflex, väst mm med den enda skillnaden att man syns.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top