Har läst det några ggr i tråden, kan någon förklara vad situationstecken är för något?
Jag hoppas du skämtar. Men:
There´s no such thing as "situationstecken". Det är felaktigt använda "Citationstecken" (som som användes kring ordet alltså), och ska användas när man såsom ordet föreslår citerar någon.
Jag är språknörd, men har samtidigt en rätt modern syn på det och anser det helt ok att språket utvecklas och förändras över tid. Alla "det var bättre förr" och antydanden om att all förändring är ekvivalent med "slarv" som det ofta refereras till är helt galna då världen varit väldans knivig att leva i om vi konsekvent vägrat förändra språket sen t.ex 1100-talet.
Med det sagt tycker jag att det är helt rätt att språket förändras och framföralllt varieras beroende på forum. Att skriva brev eller rapporter ger helt annat utrymme än att skriva sms, hemsidor kräver ett extremt kompakt språk pga läsarnas otåliga beteende osv.. På samma sätt är användandet av forum liksom det här så effektiviserat att man snabbt väljer bort att kursivera och istället sätter citationstecken kring ett ord eller en fras för att markera det. Det kan jag till stor del också acceptera, så länge man är medveten om vilket fel man gör och varför.
Problemen med utvecklingen är att folk, främst de senare generationerna, inte längre kan skilja på formaten, och det är FAN inte ok att uttala och säga "situationstecken" samtidigt som man "fnuttar" med fingrarna. Aldrig, nånsin, under några omständligheter!
PunGkT!