Ja e krenGt.
"Flashback-varning" ja du skulle väl spöa föraren om han kom med sin rullator ditt supermongo!!! har du fått din diagnos än??? Din "prinsessa" kanske skulle ha tappat sin Iphone , sminkspegel etc. om nån touchade eran bakspoiler...
Supertuff AB... en riktig internetkrigare är född... ni finns både på Flashback ,Facebook och Sporthoj.com...
ok.. va bra att du nämner det... 8 års sjukskrivning hittills efter att ha mött en "Ansvarsfull bilförare" 27% invalid... bilar ofta vållande när bil och mc krockar....
dina anhöriga upplever sorg varje dag de träffar dig "ilskna mannen" så det jämnar nog ut sig.....
Eller ska vi få en psyksjuk "Laserman" på G. som kommer skjuta sporthojsåkare???
Med vänlig hälsning
Fan vad alla snackar hastighet som om det som står på skyltarna har något värde. En 60 ton lastbil som kör 80 knyck på vintern med vingling last är waaaay farligare än en motorcykel i 200 blås på samma landsväg på sommaren. Det ena är lagligt det andra inte
Detta är ingen moralpredikan, endast något att begrunda över vad gäller krafter i rörelse.
Nu säger du att lastbilens hastighet (och vägunderlag) är farligare än en annan situation på MC, vilket du med din text inte utesluter att den är farlig heller.
Här kommer ett exempel i form av bilder som kan visa vad en MC i en uppskattad hastighet av 250km/h kan göra med en VW Golf.
View attachment 412342 View attachment 412344
View attachment 412343 View attachment 412345
Detta är ingen moralpredikan, endast något att begrunda över vad gäller krafter i rörelse.
Nu säger du att lastbilens hastighet (och vägunderlag) är farligare än en annan situation på MC, vilket du med din text inte utesluter att den är farlig heller.
Här kommer ett exempel i form av bilder som kan visa vad en MC i en uppskattad hastighet av 250km/h kan göra med en VW Golf.
View attachment 412342 View attachment 412344
View attachment 412343 View attachment 412345
Måhända kan Du ha en poäng, å andra sidan är den statistiken till ringa tröst för den som råkar sitta i bilen... Var det förresten tre personer inkl mc-föraren som omkom i samband med den olyckan?Ja, det där händer ju en gång per generation ungefär....
Måhända kan Du ha en poäng, å andra sidan är den statistiken till ringa tröst för den som råkar sitta i bilen...
Men faktum är att jag pratade med en person på SMC:s kansli i samband med MC- och mopedstrategin för något år sedan, en person med insyn i polisens Strada-register. I de olyckor som klassificerades som ">30+" var det inte precis fråga om några kantbollar, det var snarare dubbla hastighetsbegränsningen eller mer som orsakat de svåra konsekvenserna.
Så visst finns det en hel del som trots att körkortet ligger i fickan uppenbarligen gravt felbedömt sin egen förmåga i f t omständigheterna.
Om Du avser skada på tredje man tror Du har rätt, kommer jag ihåg statistiken rätt gäller att:Självklart, men nötter kommer man aldrig ifrån, oavsett fordonsslag.
Ren procentuellt tror jag motorcykelförare är mindre benägna att orsaka skada än bilförare, något du säkert sitter med fakta som kan dementera eller bekräfta?
Om Du avser skada på tredje man tror Du har rätt, kommer jag ihåg statistiken rätt gäller att:
1 - Motorcyklister har en förkärlek att omkomma i singelolyckor, företrädesvis i högerkurvor, längs 70-vägar. Spekulerar jag går vi för fort in i kurvan, blir skraja och glider ut i mötande körbana. Tittar man på samtliga olyckor förefaller statistiken mellan höger- och vänsterkurvor jämna ut sig.
2 - I korsningsolyckor bedöms bilisten oftast som vållande, tror vi talar 70-90% av fallen.
3 - I omkörningsolyckor däremot, är motorcyklisterna vållande med nästan de motsatta siffrorna, vi befinner oss i kollisionsögonblicket i fel fil.
Statistiken finns att hitta på VTI och på www.svmc.se för den som vill kontrollera siffrorna. Men visst orsakar ett lättare fordon mindre skador på omgivningen än ett tyngre, vilket jag tror att Du avser - En bil i säg 90 km/h orsakar enkelt räknat lika mycket krockvåld som en SH i kanske 200 km/h, om man bara kikar på rörelseenergin och lämnar anslagsyta därhän.
Däremot upplever jag nog att många motorcyklister faktiskt tar ansvar för sin framfart och intresserar sig för riskanalys bortom vad regelverket säger. Och det är ju fantastiskt bra, för motorcyklisterna såväl som medtrafikanter och samhälle!
Men som sagt - det är lite överkurs hursom, för den som drabbas av det ena eller det andra
Bra fråga, inte vad jag har sett i alla fall? Ska ta med mig den frågan till några som kan dessa frågor, återkommer om och när jag får reda på något matnyttigtJa, som olycksoffer skiter man nog i om det är en hoj eller skåpbil.
Precis vad jag var ute efter, vi är helt enkelt bättre än den genomsnittlige bilföraren.
Får hoppas det inte går över när vi sätter oss i bilen bara, finns det någon studie på bilolyckor/behörighet?
Måhända kan Du ha en poäng, å andra sidan är den statistiken till ringa tröst för den som råkar sitta i bilen... Var det förresten tre personer inkl mc-föraren som omkom i samband med den olyckan?
Ja, det där händer ju en gång per generation ungefär....
Bra fråga, inte vad jag har sett i alla fall? Ska ta med mig den frågan till några som kan dessa frågor, återkommer om och när jag får reda på något matnyttigt
MOTORCYCLISTS are 23% safer behind the wheel of a car than non-motorcyclists, according to a leading insurer.
Equity Red Star compared car drivers to car users who also have an insured motorcycle, and found the latter 23% less likely on average to make a claim on their car policy.
The firm also adjusted the figures to take into account the different typical ages of car drivers and motorcyclists, and still found the riders to be 21% better behind the wheel. The results showed motorcyclists were 20% less likely to make a bodily injury claim on their car policy.
Read more: http://www.visordown.com/motorcycle...d-the-wheel-of-a-car/23971.html#ixzz3HFNSZACw
Så. Himla. Bra! Tack för länkenFinns en färsk undersökning från England som säger just det:
... Att vi är bättre älskare, föräldrar och chefer är ju etablerat sedan länge, men det är trivsamt att ett försäkringsbolag med stort underlag i sin undersökning slår fast att vi även är bättre i trafiken oavsett vad vi färdas på. Det blir liksom mindre skrytigt när dom säger det...
Så. Himla. Bra! Tack för länken
Den bör ju omedelbart upp på dagordningen när det ska förhandlas med försäkringsbolagen nästa gång...
Statistiken finns att hitta på VTI och på www.svmc.se för den som vill kontrollera siffrorna. Men visst orsakar ett lättare fordon mindre skador på omgivningen än ett tyngre, vilket jag tror att Du avser - En bil i säg 90 km/h orsakar enkelt räknat lika mycket krockvåld som en SH i kanske 200 km/h, om man bara kikar på rörelseenergin och lämnar anslagsyta därhän.
1 - Motorcyklister har en förkärlek att omkomma i singelolyckor, företrädesvis i högerkurvor, längs 70-vägar. Spekulerar jag går vi för fort in i kurvan, blir skraja och glider ut i mötande körbana.
Nej - det räknas som mötesolycka - point taken Borde ha stått "...singelolyckor och mötesolyckor i högerkurvor längs 70-vägar". Bitte entschuldigen Sie, korrigerar omgående.En liten fundering... Om man glider ut i mötande körbana i en högerkurva och det leder till en olycka (där någon omkommer), är det då en singelolycka?
UK är hälften så stort som Sverige med 40 miljoner bilar.
Ändå ligger siffrorna per 1 000 fordon ganska nära varandra, borde det inte vara lägre i ett land dubbelt så stort med en tiondel så många bilar?
Dom kör på fel sida vägen dessutom!
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |