Mc-förare klämdes ihjäl mellan lastbilar

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
rollex skrev:
2285396 censur.....
Har du alla fakta? Vet du varför olyckan hände? Innan du vet det kanske du skulle tänka en extra gång innan du yttrar dej....

Last edited by a moderator:

BcRich

Hellre Kolfiber än GoreTex
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
rsex-->Såld
Enligt Trollhättetidningen tappade den främre lastbilen släpet innan kollisionen, var på motorcyklisterna åkte in i det stoppade släpet och den bakre lastbilen hann inte bromsa in utan klämde dom.

rollex

Guest

Nr:18 skrev:
2285411 Har du alla fakta? Vet du varför olyckan hände? Innan du vet det kanske du skulle tänka en extra gång innan du yttrar dej....
Hade det varit dina barn som krossades mellan bilarna, skulle du inte tycka att min åsikt var förmycket. Och alla som har kört hoj länge, vet att det nästan alltid är bilisten som inte ser oss och klantar sig.... Men om det nu är så att gubben har tappat släpet, vem är det då som ska kolla att släpet sitter fast ??? Knappast vi som kör hoj :mad:

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
rollex skrev:
2285467 Hade det varit dina barn som krossades mellan bilarna, skulle du inte tycka att min åsikt var förmycket. Och alla som har kört hoj länge, vet att det nästan alltid är bilisten som inte ser oss och klantar sig.... Men om det nu är så att gubben har tappat släpet, vem är det då som ska kolla att släpet sitter fast ??? Knappast vi som kör hoj :mad:
Vet du att det är så? Har du sett polisrapporter o dyl? Man ska ta det som står i tidningarna med en stor nypa salt, dom gör allt för ett lösnummer. Det har aldrig fallitt dej in att det kan hända olyckor? Tror knappast att nån lastbilsförare frivilligt tappar sitt släp och avslutar nån annans liv....

Alla är så snabba att fördöma lastbilsföraren, men ingen av oss vet vad som hände. Därför är det dumt att sitta och snacka om vem som ska ha ett nackskott.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Frågan är i sådana fall VILKEN lastbil som ska straffas. Jag har läst tre kraftigt olika varianter på olyckan (hojar blir endast överkörda av följande lastbil2, hojar kör själva in i lastbil1 innan de blir överkörda av lastbil2, hoj kör in i lastbil1's flak innan de blir överkörda av lastbil2) och dessa varianter lägger skulden varierande på alla fyra inblandade... (första fallet lastbil2, andra fallet motorcyklar och lastbil2, tredje fallet primärt lastbil1, sekundärt både motorcyklar och lastbil2)

... nog det han menar att man ska betänka innan man lägger skulden. Tidningarna är notoriskt duktiga på att förvanska information (märker man dom få gånger dom publicerar något man själv har varit inblandad eller besitter specialkunskaper i)

Edit: Och även dessa olika fall varierar skuldfråga beroende på massor av andra omständigheter. Låt oss konstatera att det var en fruktansvärd olycka för ALLA inblandade utan att försöka slänga skuld på någon innan vi har tillräcklig information

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2285473.-..

Alla är så snabba att fördöma lastbilsföraren, men ingen av oss vet vad som hände. Därför är det dumt att sitta och snacka om vem som ska ha ett nackskott.

Dom är ungefär lika snabba att döma lastbilsföraren som du brukar va att döma motorcyklister som kör på landsväg. :gnissla

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
HanneZ skrev:
2285487 Dom är ungefär lika snabba att döma lastbilsföraren som du brukar va att döma motorcyklister som kör på landsväg. :gnissla
Ge mej att par exempel är du snäll! Jag skrev inget fördömande, jag påpekar bara att det kan vara klokt att lugna sej med yxan tills man har alla fakta och inte lita enbart på tidningarna.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Den bakomvarande lastbilschauffören som klämde de 2 stackarna SKA INTE ha gott samvete idag! :huvet

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2285493 Ge mej att par exempel är du snäll! Jag skrev inget fördömande, jag påpekar bara att det kan vara klokt att lugna sej med yxan tills man har alla fakta och inte lita enbart på tidningarna.
Ja att du i trådar här på sporthoj fördömer motorcyklister som vurpat etc. på landsväg antagligen p.g.a. för hög fart blir nog svårt att neka till. Att sitta o leta upp det nu har jag varkent tid eller lust med.

Självklart ska man alltid vänta med att döma men i 99 fall av 100 när någon kört på någon bakifrån så skulle jag nog påstå att det är den som kommer bakifrån som gjort fel. Inte heller ska man lita på tidningarna men jag får den känslan att det mest hittas på när det gäller politik, bigbrother och kungahuset. Menar du att det är en komplott mot truckers? :)

rollex

Guest

2285411 Har du alla fakta? Vet du varför olyckan hände? Innan du vet det kanske du skulle tänka en extra gång innan du yttrar dej....
Sådär ja ... Ducktig nasse - Har säger vi minnsann inte vad som helst - Jag är moderator här och gör vad jag vill... Så där blir man när man mobbas som barn, Det ger stor njutning att få visa sin makt som vuxen. :arsele

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
HanneZ skrev:
2285599 Ja att du i trådar här på sporthoj fördömer motorcyklister som vurpat etc. på landsväg antagligen p.g.a. för hög fart blir nog svårt att neka till. Att sitta o leta upp det nu har jag varkent tid eller lust med.

Självklart ska man alltid vänta med att döma men i 99 fall av 100 när någon kört på någon bakifrån så skulle jag nog påstå att det är den som kommer bakifrån som gjort fel. Inte heller ska man lita på tidningarna men jag får den känslan att det mest hittas på när det gäller politik, bigbrother och kungahuset. Menar du att det är en komplott mot truckers? :)
Att du inte har tid eller lust att leta upp bevis för det du anklagar mej för säger mer om dej än om mej. Jag har aldrig fördömt nån som kört för fort på väg, däremot fördömer jag gnället på att poliserna gör fel som bötfäller dom. Jag har även klagat på folk som drar snuten, då jag anser att det medför onödiga risker. Man vet om spelreglerna när man vrider på rullen, är man missnöjd med reglerna visar man det med hjälp av valsedeln, inte genom att gnälla på poliser som gör sitt jobb.

Angående situationen, klart att den som kör på bakifrån är vållande! Men tror du på allvar att den killen mår bra idag? Förtjänar han ett nackskott för att ha varit oaktsam i trafiken? Kan du tänka dej vilka bilder den killen har på hornhinnan ikväll när han lägger sej i sängen? Jag har råkat ut för en del under mina år på vägarna, det ska du veta: Man sover aldrig gott om man skadat nån annan.

rollex skrev:
2285614 Sådär ja ... Ducktig nasse - Har säger vi minnsann inte vad som helst - Jag är moderator här och gör vad jag vill... Så där blir man när man mobbas som barn, Det ger stor njutning att få visa sin makt som vuxen. :arsele
Om du läst längst ner i min signatur ser du att jag är moderator i Racing, inte i Mc-relaterat :7peta
Nasse? Vad har politik och främlingsfientlighet med en olycka i åmål att göra?

njelger

Guest
– En traktor körde på vägen och klippte gräs i vägkanten, och den första lastbilen saktade ner och la sig bakom eftersom det var skymd sikt och han inte kunde köra om, säger Jan Strannegård, presstalesman vid polisen i Västra Götaland till aftonbladet.se.
Bakom lastbilen kom två motorcyklister som också saktade ner och la sig bakom lastbilen.
– Den andra lastbilen kom sedan som fjärde ekipage och av någon anledning saktade han inte ner tillräckligt snabbt utan körde helt enkelt på motorcyklisterna, som klämdes mot den framförvarande lastbilen och omkom, säger Jan Strannegård.
Det fanns inga passagerare på motorcyklarna.
I samband med kollisionen tappade en av lastbilarna släpet.

Så här står det ju. Inget tyder på att den påkörande lastbilen gjort något som helst rätt. :mad:

Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Strömma skrev:
2284514 Innan man dömer ska man nog iaf ha alla fakta. Finns rätt många variabler, solen i ögonen, fel på lastbilen, svimmat vid ratten etc :fakta

Självklart är det enormt tragiskt med killarna på hojarna som inte hade en chans! Men innan det finns fakta som säger att han var vållande pga klumpighet/vårdslöshet väljer jag i nuläget att tycka synd om honom med, inte kul att vara i hans läge nu :(
Jag får väl förklara hur jag tänker då.
Jag sitter inte med alla fakta, men från vad jag har lyckats få ut ur de olika artiklarna så har det gått till ungefär så här:
Traktor följs (långsamt) av först lastbil nr1, och sedan 2 hojjar.
Lastbil nr2 kör in i lastbil nr1, med hojjarna emellan.
Varför kör lastbil nr2 in i lastbil nr1? Varför väjar han inte? Att hojjarna var där gör ingen större skillnad (för resonemanget).
Alternativ:
- Han kör in i lastbil nr1 med flit. Knappast troligt.
- Han ser inte lastbil nr1 (eller hojjarna). Mer troligt.
Att man missar en hoj kan jag ibland ha viss förståelse för, men en hel lastbil :va
Så, nästa fråga. Varför såg inte föraren av lastbil nr2 lastbil nr1?
Här kan jag bara spekulera, så då gör jag det.
- En lastbil går inte så fort ( = får inte gå så fort), så hävda att "de bara dök upp" tycker jag inte känns trovärdigt. Om han tagit bort hastighetsspärren så är det hans fel.
- Föraren var distraherad av annat, t.ex. mobiltelefonen, stereon, laptopen, tidningen, kaffet, o.s.v. Solklart hans fel.
- Föraren kan ha varit berusad. Då är det ju inte hans fel, för då kan han ju inte hjälpa vad han gör :huvet
- Föraren kan ha fått ett hastigt anfall och tuppat av med foten på gasen. Detta är väl det enda scenariot då jag håller med om att det inte var hans fel. Under förutsättning att det kom plötsligt, om han kännt sig kass en stund innan, så skulle han stannat = hans fel.
- Föraren såg inte lastbil nr1 på grund av nedsatt syn. Då undrar jag hur han ens hittat ut på vägen?
- Föraren kan ha haft solen i ögonen. Är inte säker på den exakta formuleringen, men när jag tog körkort så fick jag lära mig att man inte skall köra fortare än att man kan stanna inom den sträcka man kan överblicka. Nu har jag inte lastbilskort, men borde det inte gälla för ekipage över 3,5 ton också?
- Per definition så är det alltid den påkörandes fel vid påkörning bakifrån. Den bakom skall hålla avstånd.

Jag tycker altså att det mesta pekar på att det verkligen var föraren av lastbil nr2 som var vållande, men det är klart att säker kan man ju aldrig vara.

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Ja undrar bara om lastbilen s chafören talade i en gsm telefååån utan hands free??? men det får vi aldrig veta det e bara att kolla på samhäääälet Gsm till alla se rakt framm in i dimman :död Gäller even fotgängare o bilar o cycklar. surr surr :fatta! Ps har hf i MIN bil o det e en person bil :7peta
VIF.
//Robin

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...