Mc-förare misstänkta för dödsvållande

Status
Ej öppen för fler svar.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Mc-förare misstänkta för dödsvållande
Två män på varsin motorcykel jagade den 17-årige föraren som i fredagskväll avled efter att ha voltat med en minibuss strax utanför Hässleholm.

De båda männen, 22 och 33 år gamla, anhölls i lördags misstänkta för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och smitning. Motorcyklarna beslagtogs av polisen.

Enligt polisen började det hela med en incident i Hässleholm. 17-åringen misstänks ha kört på och skadat den ena motorcykeln. Minibussen försvann från platsen och mc-förarna följde efter.

Vid Hörlinge strax utanför Hässleholm förlorade 17-åringen kontrollen över minibussen, som gick av vägen och voltade åtta gånger innan den lade sig på sidan och började brinna. En 16-årig passagerare kunde dras ur vraket av tillskyndande. Hans skador bedöms inte längre som allvarliga.

De båda misstänkta släpptes redan på lördagskvällen, eftersom åklagaren anser att de inte kan störa utredningsarbetet, skriver tidningen Norra Skåne.

05-06-2006 01:52:14 (TT)

17åring? 16årig passagerare? Minibuss?
17-åringen misstänks ha kört på och skadat den ena motorcykeln. Minibussen försvann från platsen och mc-förarna följde efter?!?

Jag har svårt att se att mc-förarna ska kunna anses som "vållande" :va
Smitning kan de dock åka dit för då de uppenbarligen lämnade olycksplatsen...

"arga" länkar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122296&highlight=p%E5k%F6rd

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122507&highlight=p%E5k%F6rd

Last edited:

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
Grabben vart väll skakis när dom på mc börja jaga han och han gasade på friskt med bilen.Låter som när polisen har efterföljande på nån och personen kör ihjäl sig och man skyller på att det är polisens fel då dom gör sitt jobb.

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Varför körde 17 åringen bilen över huvudtaget? Vad jag vet så är det 18 års gräns samt körkort för att framföra bil på svenska vägar..

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Finns ett gammalt talesätt.

-"Don't play with fire if you can't take the heat."

Alltid lika trist när folk avlider, oavsett om dom är underåriga/tjyvar/osv, men vad hade han i bilen att göra? Hade han inte kört bil olovligt skulle det troligen aldrig hänt. :mattias

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Om uppgifterna stämmer så är hojåkarna rimligen exakt lika vållande som polisen alltid anses vara här på SH när de följer efter och "hetsar" stackars motorcyklister som gjort sig skyldiga till brott...

Last edited:

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Man skall aldrig ingripa om man råkar ut för något . Bättre låta förrövaren gå det tjänar man på . Bättre bara vara ett OFFER än ett offer i fängelse .

Tycker dom på hoj gjorde helt rätt som följde efter 17 åring dock mkt tråkigt att det slutade som det gjorde .

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
69:an skrev:
2214480 Om uppgifterna stämmer så är hojåkarna rimligen exakt lika vållande som polisen alltid anses vara här på SH när de följer efter och "hetsar" stackars motorcyklister som gjort sig skyldiga till brott...
Men frågan är vilket lagbrott man gjort sig skyldig till, dom flesta här inne som försökt köra ifrån polisen har knappast kört på nån annan oskyddad trafikant eller någon annans fordon.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag tycker det är helt rimligt.

Jag tycker detta skall användes oftare även då bilförare använder sina bilar som vapen.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
GixxerJensa skrev:
2214498 Men frågan är vilket lagbrott man gjort sig skyldig till, dom flesta här inne som försökt köra ifrån polisen har knappast kört på nån annan oskyddad trafikant eller någon annans fordon.

De har gjort sig skylldiga till exakt de brott som åklagaren har valt att starta en förundersökning för.

Oavsett vad någon annan har gjort för brott, t.ex. olovligt körning, så fråntar inte det de nämnda motorcyklisternas ansvar.

Om någon våldtar min flickvän och jag söker upp denna och skär halsen av honom så är jag, trots hans brott, skyldig till mord, alternativt grovt vållande till annans död.

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Sålda
2214480 Om uppgifterna stämmer så är hojåkarna rimligen exakt lika vållande som polisen alltid anses vara här på SH när de följer efter och "hetsar" stackars motorcyklister som gjort sig skyldiga till brott...

Hade det varit snuten så hade det ju inte varit fråga om något vållande, då hade det ju varit hans "jobb". Judge Dredd kan ju inte bryta mot lagen då han är lagen!!!

Nåt brott kan man inte anse att det är men polisen har alltid möjligheten att avbryta då man anser att det börjar bli för farligt. Deras jobb är ändå att i slutändan rädda liv, oavsett vems.

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
avfartsgatan skrev:
2214520 Hade det varit snuten så hade det ju inte varit fråga om något vållande, då hade det ju varit hans "jobb". Judge Dredd kan ju inte bryta mot lagen då han är lagen!!!

Nåt brott kan man inte anse att det är men polisen har alltid möjligheten att avbryta då man anser att det börjar bli för farligt. Deras jobb är ändå att i slutändan rädda liv, oavsett vems.

Om jag inte har ett allt för taskigt minne så är det så att en polis har dömts för vållande av olycka då han jagade en mopedist som efter ett tag körde omkull.

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Tragiskt, för alla inblandade.

sandstream

Guest
Kan bara hålla med!
Depåbitchen skrev:
2214537 Om jag inte har ett allt för taskigt minne så är det så att en polis har dömts för vållande av olycka då han jagade en mopedist som efter ett tag körde omkull.
Stämmer bra.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
avfartsgatan skrev:
2214520 Hade det varit snuten så hade det ju inte varit fråga om något vållande, då hade det ju varit hans "jobb". Judge Dredd kan ju inte bryta mot lagen då han är lagen!!!
Lager gäller för poliser såväl som för icke-poliser.... Det jag syftade på var att den allmänna meningen på SH alltid är att poliser är vållande när de "hetsar" stackars oskyldiga motorcyklister som kör av vägen i adrenalinrus.
(Vilket brott det handlar om är helt ointressant i sammanhanget; den som gör det aktiva valet att inte stanna när polisen vill har IMHO hela ansvaret för alla följder.)

Trots allt kan jag litet grann förstå tonåringarnas ovilja att stanna. Alla skalor av misshandel, även med dödlig utgång, diskuteras ju i trådar dagligen som lämplig vedergällning för skadegörelse och stöld av hojar.

Väldigt tråkig historia hur som helst.

Last edited:

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Civil kurage är livsfarligt för en polisstat....det är därför vi har försäkringsbolag.

En_Rochinna

-=Emilia=-
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha tzr
Depåbitchen skrev:
2214537 Om jag inte har ett allt för taskigt minne så är det så att en polis har dömts för vållande av olycka då han jagade en mopedist som efter ett tag körde omkull.

får man ens som polis jaga mopdister? någon har sagt till mig att det var för stor risk att de skulle stressas upp och (som sagt) SKROTA eller liknande.. :p

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Lt Jake skrev:
2214749 Tolkar det som att man inte får följa efter smitare alls.. konstigt /J.

Tror det stämmer. I och med att även du lämnar olycksplatsen (vid personskada) så gör du dig också skyldig till smitning, även om du själv är offret. :3freak

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
xyx skrev:
2214777 Tror det stämmer. I och med att även du lämnar olycksplatsen (vid personskada) så gör du dig också skyldig till smitning, även om du själv är offret. :3freak

Antar att det är så ja..

Om jag springer efter en våldtäktsman i stan och han blir påkörd, är det samma sak då? /undrande..

ps. tycker också händelsen är tragisk, men håller inte riktigt med om skuldfrågan.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM