Det verkar vara ett aktuellt ämne:
Stöttar Hells Angels utan att veta
Elva i Dalarna. Så många mc-klubbar är med i "Sverigemodellen". Men långt ifrån alla medlemmar vet vad det innebär. - Att vara med i en klubb som ingår där får anses innebära att man stöder Hells Angels. Och det är enligt våra bedömningar en organisation som ägnar sig åt kriminell verksamhet, säger Mats Jonsson, Dalapolisens kriminalunderrättelsetjänst (KUT).
Hela artikeln Dalarnas Tidningar
Ja jösses, den kriminalkommisarien skulle inte ens kunna utreda vad som kommer ur hans eget arsle.
"Att stödja sverige-modellen är att stödja HA" Pyttsan...
Att stödja sverigemodellen innebär inget annat än att man respekterar att inte ta ett namn eller en symbol som är för likartat med en befintlig klubb.
Belivers MC följde sverigemodellen, en kristen snäll MC-klubb utan några som helst band till kriminella MC klubbar.
Prova att ansöka om namnet Beerhivers MC i sverigemodellen och dom kommer att neka med hänvisning att namnet ligger för nära Belivers och att dom inte vill sammanblandas med folk som har öldrickning som religion.
Sverigemodellen är ett snällt och rättvist system för klubbar att skydda sitt (goda ELLER dåliga) rykte från wannabes.
Sverigemodellen tillåter ändå en hel del humor, trajja-klubben "Helst Engelskt" och snöskoterklubben "Fjälls Ängels" har då inte haft några problem.
Jag stödjer modellen enbart för det faktum att om jag startar västklubben "GuW-MC" och får ett hundratal medlemmar som är skötsamma och snälla så skulle jag inte vilja att någon startar en klubb som heter "GoW-MC" med likartade västar som åker omkring och stoppar direktreklam i brevlådor som har "Ingen reklam Tack" skyltar eller klottrar på busskurer.
Det skulle liksom svärta ner ryktet för min snälla klubb.