MC-hotell i Tyskland?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag håller som sagt på att ta upp mitt hojåkande igen. Denna sidan millenie-skiftet har jag varit på Själland som längst med hojen och Capon klarar ju så mycket mer. Jag har släkt i Strassburg och undrar om ni har tips på trevliga MC-hotell i den svängen av Europa?

Och kanske ni kan förklara vad som är vitsen med ett MC-hotell? När jag kört i Europa och Tyskland har jag bara brukat svänga av i lämplig kleines dorf och tagit in på stadshotellet där. Det har aldrig varit problem, och aldrig att någon tittat snett på mig.

Är MC-hotell mest för HD-folket och andra som ser farliga ut, eller vad är grejen?

Tips och förklaring tack!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
http://www.motobotc.co.uk/campsites/germcamp.htm

http://www.thebikerguide.co.uk/bikerfriendlyaccommodationgermany.html

http://www.lazymotorbike.eu/riding/germany/

Grejen med motorcykelinriktade campingplatser/hotel etc är att man träffar likasinnade. Om man behöver mecka med hojen finns det ofta möjlighet till det och att folk mer än gärna ställer upp med tips och goda råd alternativt gladeligen hjälper till. Man kan få tips om vägar att köra och annat motorcykelrelaterat. Min erfarenhet är att MC-hotell/campingar mest attraherar hojåkare som faktiskt använder sina hojar och gör långresor allt som oftast. Och då oberoende av vilken typ av hoj man sitter på. Min erfarenhet är också att Sverige är BETYDLIGT mycket mer segregerat än övriga Europa vad det gäller motorcyklar. Sporthoj-forumet är ett ypperligt exempel på detta. När man väl är nere på kontinenten eller i Östeuropa skiter folk fullständigt i hur gammal man är eller vilken hoj man kör. Motorcyklar i stort är det gemensamma intresset och det räcker med det. Sverige är inte så. Här bråkar folk om vilken typ av hoj man kör och till och med vilken modell det handlar om. Och är man "gammal" så duger man inte eller kör man enligt skyltarna så duger inte det heller. Löjlig inställning. Och den har sin högborg här på forumet. På hoj-hotell/campingar ute i Europa stöter man på vilka hojar som helst i stort. Alla är välkomna. Jag vågar nog påstå att den hoj som är mest representerad är äventyrshojar/touringhojar. Sporthojar används inte som resehojar på samma sätt så dom är inte lika vanliga. Men dom är precis lika välkomna som vilken annan hoj som helst. HD är mer vanliga här än nere i Europa. Sverige och USA är länderna där man ser mest HD på gatorna.

My two cents......

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Grejen med motorcykelinriktade campingplatser/hotel etc är att man träffar likasinnade.

Ah, gott så.

Motorcyklar i stort är det gemensamma intresset och det räcker med det. Sverige är inte så. Här bråkar folk om vilken typ av hoj man kör och till och med vilken modell det handlar om. Och är man "gammal" så duger man inte eller kör man enligt skyltarna så duger inte det heller. Löjlig inställning. Och den har sin högborg här på forumet.

Nå, jag tycker mig märka en viss tendens av "unga män som spänner ut bröst, flaxar med vingar och kacklar". Mer än unga kvinnor som "fladdrar med ögonfransar och fnittrar". Men blandat här ändå, och en jävla massa inlägg.

Jag har rest lite i jobbet utanför turistfällor (Jag har t ex varit i Sytkovkar, i Komorepubliken, Ryssland. Folk rider på renar där. :) ) Var mycket i öst på 90-talet, när det fortfarande var lite Wild East. Men med hoj bara lite som ensamvarg i Tyskland o Frankrike. Jofan, glömde ju att jag körde genom Polen 1996 på XTZ:an! :) Och hyrt HD i California!! :) haha, lite har jag ju gjort ändå. Kom jag på. :)

Men jag har nog aldrig riktigt upplevt hojkulturen, vare sig i Sverige eller utomlands. Det lustiga är att jag en gång köpte Capon just därför, att jag "bara" körde långtur. Så blev det inte så.

Men Capon är kvar så det löser sig.

Tack för svar. Du skriver trevliga reseberättelser.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ah, gott så.

Nå, jag tycker mig märka en viss tendens av "unga män som spänner ut bröst, flaxar med vingar och kacklar". Mer än unga kvinnor som "fladdrar med ögonfransar och fnittrar". Men blandat här ändå, och en jävla massa inlägg.

Jag har rest lite i jobbet utanför turistfällor (Jag har t ex varit i Sytkovkar, i Komorepubliken, Ryssland. Folk rider på renar där. :) ) Var mycket i öst på 90-talet, när det fortfarande var lite Wild East. Men med hoj bara lite som ensamvarg i Tyskland o Frankrike. Jofan, glömde ju att jag körde genom Polen 1996 på XTZ:an! :) Och hyrt HD i California!! :) haha, lite har jag ju gjort ändå. Kom jag på. :)

Men jag har nog aldrig riktigt upplevt hojkulturen, vare sig i Sverige eller utomlands. Det lustiga är att jag en gång köpte Capon just därför, att jag "bara" körde långtur. Så blev det inte så.

Men Capon är kvar så det löser sig.

Tack för svar. Du skriver trevliga reseberättelser.

Jag har nog kommit fram till att man nog bör ignorera alla "unga män som spänner ut bröst, flaxar med vingar och kacklar" så gott det går. Jag gjorde inte det ett tag men det finns inget vettigt alternativ. Dom har noll koll och tror att dom är bäst i alla lägen. Dålig kombination. Jag vet i alla fall om att jag har noll koll. :)

Tack! Det är inte så mycket att fundera på egentligen. Det är bara att ge sig iväg. Lite sunt förnuft räcker långt. Man träffar folk längs med vägarna och när man ger sig i slang med folk får man bra tips vanligtvis. Det största misstaget man kan göra är att inte ta kontakt och prata med folk man träffar längs vägen. :)

Sen behöver man mindre packning än man tror. Ett paket Y3 och att handtvätta en gång i veckan är bättre än att ha för tung packning.

Tjo! :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...