Sukkaha
Gudomlig sporthojare
Hoppar polizei på hojar tillverkade innan 1999 också eller?
Hoppar polizei på hojar tillverkade innan 1999 också eller?
Ja, det där är ett problem.
Den tyske polismannen gör ingen skillnad på StVZO
och det egentliga helfordonsgodkännandet.
https://germanlawarchive.iuscomp.org/?p=1290
Dessutom våldför man sig på EU-direktivet om fri rörlighet över gränser och direktivet att ett fordon som är godkänt och registrerat för trafik i ett av unionens länder skall tillåtas trafikera alla unionens länder.
I det första fallet upplever jag att det handlar om ren och skär okunskap, och detta tämligen högt upp i leden. Jag har tjafsat emot och pekar på registreringsdatum långt före halvårsskiftet 1999, men dom har varit helt oförstående.
Jag har tvingats svälja böter på plats för fordon som inte omfattas av helfordonsgodkännandet.
I det andra fallet handlar det om ren och skär chauvinism.
Man betror inte andra länder om att kunna genomföra riktiga fordonskontroller, så man kräver nya på tysk mark - även om du rullat av färjan med rent protokoll som är mindre än 24 timmar gammalt.
En vacker dag skall jag löpa linan ut, sätta mig på tvären och ta saken så högt jag orkar, men hittills har det alltid varit viktigare att komma vidare.
Jag swishar ett bidrag isf!
Jag har en del av tantens förlängda familj som bott större delen av sitt liv i Tyskland och genom dem umgås vi även med flertalet tyskar till och från. Så ja, jag är medveten om att det är en annan kultur än i Sverige, och synnerligen annorlunda till den jag växt upp i.
Att vara medveten om att det verkar en annan kultur där betyder inte att det är en kultur eller framförallt därigenom ett tanke- & beteendesätt som jag håller med om, eller vill stödja, politiskt som ekonomiskt talar vi genom våra plånböcker.
Sen är jag på det klara om att tyskarna skiter blanka fan i om jag bojkottar dem eller ej. Men jag ser det som med allehanda idioter, det är lönlöst att försöka förändra dem, lyckas man mot förmodan så finns det miljoner till, men det hindrar inte att det känns bättre för mig att inte associera mig med packet.
Angående helfordonsgodkännandet...? Vettefan det var före min tid. Iofs är jag inte svensk heller.
Själv tycker jag att om man kan visa att det fungerar, så kan andra se sig i att ha åsikter.
Men jag är ganska libertarisk av mig också.
/slut kapat tråd.
Okay, då har du en formulerad tanke bakom din vilja att bojkotta Tyskland. Helt okay.
Jag var länge grinig på Frankrike för att dom införde visumtvång mot Sverige efter en serie terrordåd på åttiotalet, och nu sur på att dom försöker införa speciallagstiftning för motorcyklister - och försöker få den att gälla även gästande turister.
Okay, då har du en formulerad tanke bakom din vilja att bojkotta Tyskland. Helt okay.
Jag var länge grinig på Frankrike för att dom införde visumtvång mot Sverige efter en serie terrordåd på åttiotalet, och nu sur på att dom försöker införa speciallagstiftning för motorcyklister - och försöker få den att gälla även gästande turister.
Jag jobbar hårt med att inte vara grinig! Lyckas inte alltid men försöker se det positiva.
Men visst finns saker som kan irritera lite...
Skyltningen vid "umleitung" i Tyskland
Belgiska bilisters minimala avstånd till framförvarande
Skyltningen av vägnummer när flera vägar går ihop och sedan delar sig igen i Frankrike
Men då får man se det positiva och se det som positivt att man får se delar av Tyskland som inte var planerat!
Lär sig att undvika större vägar med trafik i Belgien och se fram emot kvällsölen!
När inte ens franska hojåkare kan förklara skyltningen så känns det inte så allvarligt att köra en annan väg än planerat.
Har kört mycket hoj i Österrike med moddad hoj men har dålig koll på hur reglerna där ser ut. Har aldrig blivit stoppad. Inte ens när jag hade en mc polis framför och en bakom mig. Gissar att det är lite lugnare än hos grannen i norr?
För övrigt gillar jag att köra i Tyskland. Jag uppskattar den högre hastigheten i kombination med disciplinen. Brukar få en smärre hjärnblödning efter att jag kört mycket i Tyskland och kommer hem till Sverige igen...
Lite lugnare med tekniska kontroller är det, men det rör på sig på andra vis i Österrike.
Ett (dåligt genomarbetat) förslag om totalt MC-förbud om söndagarna har nyligen röstats ner, men det kommer nya.
Undersökningar säger att 44% av de boende i vissa områden störs av MC-buller, och aktivistgrupper arbetar med Die Gruene för att få till ett hållbart förbud mot MC-körning i (delar av) alperna.
https://www.tt.com/artikel/16396033/motorrad-laerm-im-ausserfern-fahrverbot-kommt-nicht
På andra sidan står inte i första hand motorcyklisterna, utan mer faktiskt besöksnäringen som lever gott på MC-turismen om sommaren - speciellt de åren när bristande snötillgång gör skit av vinterskidåkningen.
Men, til syvende og sidst är det bullret det hänger på. Ljudet bär långt i dalgångarna och när hela grupper ligger och bränner en och samma sträcka fram och tillbaka gång på gång så brister folks tålamod.
Curiosity killed the cat men det lär bli bristen på fantasi som har ihjäl motorcykelkörning med förbränningsmotor i bergen.
Lite lugnare med tekniska kontroller är det, men det rör på sig på andra vis i Österrike.
Ett (dåligt genomarbetat) förslag om totalt MC-förbud om söndagarna har nyligen röstats ner, men det kommer nya.
Undersökningar säger att 44% av de boende i vissa områden störs av MC-buller, och aktivistgrupper arbetar med Die Gruene för att få till ett hållbart förbud mot MC-körning i (delar av) alperna.
https://www.tt.com/artikel/16396033/motorrad-laerm-im-ausserfern-fahrverbot-kommt-nicht
På andra sidan står inte i första hand motorcyklisterna, utan mer faktiskt besöksnäringen som lever gott på MC-turismen om sommaren - speciellt de åren när bristande snötillgång gör skit av vinterskidåkningen.
Men, til syvende og sidst är det bullret det hänger på. Ljudet bär långt i dalgångarna och när hela grupper ligger och bränner en och samma sträcka fram och tillbaka gång på gång så brister folks tålamod.
Curiosity killed the cat men det lär bli bristen på fantasi som har ihjäl motorcykelkörning med förbränningsmotor i bergen.
Tyskarna som kämpade så hårt för "Ett europa"
Ja, det där är ett problem.
Den tyske polismannen gör ingen skillnad på StVZO
och det egentliga helfordonsgodkännandet.
https://germanlawarchive.iuscomp.org/?p=1290
Dessutom våldför man sig på EU-direktivet om fri rörlighet över gränser och direktivet att ett fordon som är godkänt och registrerat för trafik i ett av unionens länder skall tillåtas trafikera alla unionens länder.
I det första fallet upplever jag att det handlar om ren och skär okunskap, och detta tämligen högt upp i leden. Jag har tjafsat emot och pekar på registreringsdatum långt före halvårsskiftet 1999, men dom har varit helt oförstående.
Jag har tvingats svälja böter på plats för fordon som inte omfattas av helfordonsgodkännandet.
I det andra fallet handlar det om ren och skär chauvinism.
Man betror inte andra länder om att kunna genomföra riktiga fordonskontroller, så man kräver nya på tysk mark - även om du rullat av färjan med rent protokoll som är mindre än 24 timmar gammalt.
En vacker dag skall jag löpa linan ut, sätta mig på tvären och ta saken så högt jag orkar, men hittills har det alltid varit viktigare att komma vidare.
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |