MC i tyskland - Hur är det?

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hoppar polizei på hojar tillverkade innan 1999 också eller?


Ja, det där är ett problem.
Den tyske polismannen gör ingen skillnad på StVZO
och det egentliga helfordonsgodkännandet.

https://germanlawarchive.iuscomp.org/?p=1290

Dessutom våldför man sig på EU-direktivet om fri rörlighet över gränser och direktivet att ett fordon som är godkänt och registrerat för trafik i ett av unionens länder skall tillåtas trafikera alla unionens länder.

I det första fallet upplever jag att det handlar om ren och skär okunskap, och detta tämligen högt upp i leden. Jag har tjafsat emot och pekar på registreringsdatum långt före halvårsskiftet 1999, men dom har varit helt oförstående.
Jag har tvingats svälja böter på plats för fordon som inte omfattas av helfordonsgodkännandet.

I det andra fallet handlar det om ren och skär chauvinism.
Man betror inte andra länder om att kunna genomföra riktiga fordonskontroller, så man kräver nya på tysk mark - även om du rullat av färjan med rent protokoll som är mindre än 24 timmar gammalt.

En vacker dag skall jag löpa linan ut, sätta mig på tvären och ta saken så högt jag orkar, men hittills har det alltid varit viktigare att komma vidare.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Ja, det där är ett problem.
Den tyske polismannen gör ingen skillnad på StVZO
och det egentliga helfordonsgodkännandet.

https://germanlawarchive.iuscomp.org/?p=1290

Dessutom våldför man sig på EU-direktivet om fri rörlighet över gränser och direktivet att ett fordon som är godkänt och registrerat för trafik i ett av unionens länder skall tillåtas trafikera alla unionens länder.

I det första fallet upplever jag att det handlar om ren och skär okunskap, och detta tämligen högt upp i leden. Jag har tjafsat emot och pekar på registreringsdatum långt före halvårsskiftet 1999, men dom har varit helt oförstående.
Jag har tvingats svälja böter på plats för fordon som inte omfattas av helfordonsgodkännandet.

I det andra fallet handlar det om ren och skär chauvinism.
Man betror inte andra länder om att kunna genomföra riktiga fordonskontroller, så man kräver nya på tysk mark - även om du rullat av färjan med rent protokoll som är mindre än 24 timmar gammalt.

En vacker dag skall jag löpa linan ut, sätta mig på tvären och ta saken så högt jag orkar, men hittills har det alltid varit viktigare att komma vidare.

Jag swishar ett bidrag isf! :tummenupp
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har en del av tantens förlängda familj som bott större delen av sitt liv i Tyskland och genom dem umgås vi även med flertalet tyskar till och från. Så ja, jag är medveten om att det är en annan kultur än i Sverige, och synnerligen annorlunda till den jag växt upp i.
Att vara medveten om att det verkar en annan kultur där betyder inte att det är en kultur eller framförallt därigenom ett tanke- & beteendesätt som jag håller med om, eller vill stödja, politiskt som ekonomiskt talar vi genom våra plånböcker.

Sen är jag på det klara om att tyskarna skiter blanka fan i om jag bojkottar dem eller ej. Men jag ser det som med allehanda idioter, det är lönlöst att försöka förändra dem, lyckas man mot förmodan så finns det miljoner till, men det hindrar inte att det känns bättre för mig att inte associera mig med packet.

Angående helfordonsgodkännandet...? Vettefan det var före min tid. Iofs är jag inte svensk heller.
Själv tycker jag att om man kan visa att det fungerar, så kan andra se sig i att ha åsikter.

Men jag är ganska libertarisk av mig också.

/slut kapat tråd.

Okay, då har du en formulerad tanke bakom din vilja att bojkotta Tyskland. Helt okay.

Jag var länge grinig på Frankrike för att dom införde visumtvång mot Sverige efter en serie terrordåd på åttiotalet, och nu sur på att dom försöker införa speciallagstiftning för motorcyklister - och försöker få den att gälla även gästande turister.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Okay, då har du en formulerad tanke bakom din vilja att bojkotta Tyskland. Helt okay.

Jag var länge grinig på Frankrike för att dom införde visumtvång mot Sverige efter en serie terrordåd på åttiotalet, och nu sur på att dom försöker införa speciallagstiftning för motorcyklister - och försöker få den att gälla även gästande turister.

Låter också rimligt, högaffeln redo.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Okay, då har du en formulerad tanke bakom din vilja att bojkotta Tyskland. Helt okay.

Jag var länge grinig på Frankrike för att dom införde visumtvång mot Sverige efter en serie terrordåd på åttiotalet, och nu sur på att dom försöker införa speciallagstiftning för motorcyklister - och försöker få den att gälla även gästande turister.

Jag jobbar hårt med att inte vara grinig! :D Lyckas inte alltid men försöker se det positiva.
Men visst finns saker som kan irritera lite...:rodnar

Skyltningen vid "umleitung" i Tyskland :mad:

Belgiska bilisters minimala avstånd till framförvarande :mad:

Skyltningen av vägnummer när flera vägar går ihop och sedan delar sig igen i Frankrike :mad:


Men då får man se det positiva och se det som positivt att man får se delar av Tyskland som inte var planerat! :tummenupp

Lär sig att undvika större vägar med trafik i Belgien och se fram emot kvällsölen! :tummenupp

När inte ens franska hojåkare kan förklara skyltningen så känns det inte så allvarligt att köra en annan väg än planerat. :tummenupp
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag jobbar hårt med att inte vara grinig! :D Lyckas inte alltid men försöker se det positiva.
Men visst finns saker som kan irritera lite...:rodnar

Skyltningen vid "umleitung" i Tyskland :mad:

Belgiska bilisters minimala avstånd till framförvarande :mad:

Skyltningen av vägnummer när flera vägar går ihop och sedan delar sig igen i Frankrike :mad:


Men då får man se det positiva och se det som positivt att man får se delar av Tyskland som inte var planerat! :tummenupp

Lär sig att undvika större vägar med trafik i Belgien och se fram emot kvällsölen! :tummenupp

När inte ens franska hojåkare kan förklara skyltningen så känns det inte så allvarligt att köra en annan väg än planerat. :tummenupp


Ha ha - Belgien, vilket jävla skitland, och vilka värdelösa bilister.
Mina värsta smällar har jag sett i just Belgien. Jag kan känna lukten ibland, lukten av sammanpressad metall, lukten av vätskor som inte brukar blandas annars, den stickande doften av batterisyra som börjar äta på omgivningen. Känslan av hjälplöshet när språket inte räcker till och folk börjar dra planlöst i människor som sitter fast - dra dem i konstiga vinklar trots att dom andas - skriiiker ut sin smärta och trots att det inte brinner någonstans.
Fy tusan!

Deras bilister är bara så värdelösa. Jacky Ickx räknas inte - han är faktiskt motorcyklist egentligen!
Sämst är dom på mörkerkörning. Deras motorvägar är upplysta som operationssalar. Vilket i och för sig kan vara praktiskt med den frambaserade sjukvård som krävs i krigszonen "belgisk trafik"...

Nej men ärligt, belgarna kör i en korridor av ljus och blir helt hjälplösa när landet tar slut och lamporna slocknar.
Dom trevar sig fram längs Autobahn med ett hjulpar på den vita linjen och kör av direkt i Aachen för att leta efter ett hotell att spendera natten på.


"Umleitung" ?
Jag kör Garmin!

umleitung.jpg

Där har jag en egen orange umleitungknapp. Skulle Garmins umleitung stämma överens med den officiella, köfyllda, så trycker jag bara en gång till så får jag en ny rutt föreslagen. No worries.


Franska Route Nationale är mycket bättre än sitt rykte. Jag vägrar så långt det bara är möjligt att betala en milpeng som är högre än bränsleförbrukningen på min MC bara för att få köra på väldigt raka vägar.
Ja, dom är släta och fina, men priiiiset!
Route Nationale går bitvis att ta sig fram riktigt snabbt på också, och så länge man slipper styra in i varje by för att hälsa på borgmästaren personligen så funkar det bra.

Visst, jag körde med karta förr i tiden och det har väl sin charm det med, men med navi är det så mycket mer effektivt.

Man måste inte göra som burken kräver. Man kan sätta slutmålet för dagen långt bort och sedan köra höger/vänster/höger i de korsningar man känner för, eller efter vilken väg som ser roligast ut.
Navin räknar om, och du ser vad varje omväg kostar dig i tid. Har man hotell bokat så vet man när det är dags att ringa och anmäla late arrival, och har man inget bokat så ser man när det kanske är dags att göra nya planer för kvällen.

Vill man köra ändå mer fritt så sätter man dagens destination i burken, och kopplar om till "fågelvägen".
Då blir navigatorn bara en slags sofistikerad kompass som pekar ut ungefärlig riktning mot målet, och antyder en tänkbar ankomsttid, baserat på att din körning fortsätter på ungefär samma vis som hittills under dagen.
Mycket avslappnade om man bara är ute för att lukta på örterna och se nya saker.

Edit:
Hursomhelst - franska Route Nationale må vara ett mer effektivt vägnät än tyska Bundesstrasse, men Tyskland har aldrig krävt visum av mig. Fördel Tyskland!
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har kört mycket hoj i Österrike med moddad hoj men har dålig koll på hur reglerna där ser ut. Har aldrig blivit stoppad. Inte ens när jag hade en mc polis framför och en bakom mig. Gissar att det är lite lugnare än hos grannen i norr?

För övrigt gillar jag att köra i Tyskland. Jag uppskattar den högre hastigheten i kombination med disciplinen. Brukar få en smärre hjärnblödning efter att jag kört mycket i Tyskland och kommer hem till Sverige igen...
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har kört mycket hoj i Österrike med moddad hoj men har dålig koll på hur reglerna där ser ut. Har aldrig blivit stoppad. Inte ens när jag hade en mc polis framför och en bakom mig. Gissar att det är lite lugnare än hos grannen i norr?

För övrigt gillar jag att köra i Tyskland. Jag uppskattar den högre hastigheten i kombination med disciplinen. Brukar få en smärre hjärnblödning efter att jag kört mycket i Tyskland och kommer hem till Sverige igen...


Lite lugnare med tekniska kontroller är det, men det rör på sig på andra vis i Österrike.

Ett (dåligt genomarbetat) förslag om totalt MC-förbud om söndagarna har nyligen röstats ner, men det kommer nya.
Undersökningar säger att 44% av de boende i vissa områden störs av MC-buller, och aktivistgrupper arbetar med Die Gruene för att få till ett hållbart förbud mot MC-körning i (delar av) alperna.

https://www.tt.com/artikel/16396033/motorrad-laerm-im-ausserfern-fahrverbot-kommt-nicht

På andra sidan står inte i första hand motorcyklisterna, utan mer faktiskt besöksnäringen som lever gott på MC-turismen om sommaren - speciellt de åren när bristande snötillgång gör skit av vinterskidåkningen.

Men, til syvende og sidst är det bullret det hänger på. Ljudet bär långt i dalgångarna och när hela grupper ligger och bränner en och samma sträcka fram och tillbaka gång på gång så brister folks tålamod.

Curiosity killed the cat men det lär bli bristen på fantasi som har ihjäl motorcykelkörning med förbränningsmotor i bergen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Lite lugnare med tekniska kontroller är det, men det rör på sig på andra vis i Österrike.

Ett (dåligt genomarbetat) förslag om totalt MC-förbud om söndagarna har nyligen röstats ner, men det kommer nya.
Undersökningar säger att 44% av de boende i vissa områden störs av MC-buller, och aktivistgrupper arbetar med Die Gruene för att få till ett hållbart förbud mot MC-körning i (delar av) alperna.

https://www.tt.com/artikel/16396033/motorrad-laerm-im-ausserfern-fahrverbot-kommt-nicht

På andra sidan står inte i första hand motorcyklisterna, utan mer faktiskt besöksnäringen som lever gott på MC-turismen om sommaren - speciellt de åren när bristande snötillgång gör skit av vinterskidåkningen.

Men, til syvende og sidst är det bullret det hänger på. Ljudet bär långt i dalgångarna och när hela grupper ligger och bränner en och samma sträcka fram och tillbaka gång på gång så brister folks tålamod.

Curiosity killed the cat men det lär bli bristen på fantasi som har ihjäl motorcykelkörning med förbränningsmotor i bergen.

https://weeklyworldnews.com/headlines/50702/curiosity-kills-martian-cat/
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lite lugnare med tekniska kontroller är det, men det rör på sig på andra vis i Österrike.

Ett (dåligt genomarbetat) förslag om totalt MC-förbud om söndagarna har nyligen röstats ner, men det kommer nya.
Undersökningar säger att 44% av de boende i vissa områden störs av MC-buller, och aktivistgrupper arbetar med Die Gruene för att få till ett hållbart förbud mot MC-körning i (delar av) alperna.

https://www.tt.com/artikel/16396033/motorrad-laerm-im-ausserfern-fahrverbot-kommt-nicht

På andra sidan står inte i första hand motorcyklisterna, utan mer faktiskt besöksnäringen som lever gott på MC-turismen om sommaren - speciellt de åren när bristande snötillgång gör skit av vinterskidåkningen.

Men, til syvende og sidst är det bullret det hänger på. Ljudet bär långt i dalgångarna och när hela grupper ligger och bränner en och samma sträcka fram och tillbaka gång på gång så brister folks tålamod.

Curiosity killed the cat men det lär bli bristen på fantasi som har ihjäl motorcykelkörning med förbränningsmotor i bergen.

Ljud kan vara både positiva och negativa precis som volym kan vara för hög eller för låg beroende på vad man gillar.
Svårt att föra en normal konversation vid en mack nära Autobahn men eftersom bilisterna som använder Autobahn är fler än bullrande Rasenfahrer på två hjul på landsvägarna bredvid så blir det inte lika svårt med förbud.

Men som vanligt är det en minoritet som förstör för majoriteten. Och vi som kör SportHoj får ofta :smasha av de som anser sig vara bättre. Att jag vill köra minst 20 säsonger till och försöker flyga under radaren behöver den fördomsfulle som inte känner mig ta hänsyn till.:tungan
Nu är Tyskland stort med många miljoner invånare så det finns inte bara en bild av landet. Som "rätt" utlänning som pratar tyska blir jag oftast bra bemött. En tysk motorcyklist behöver man inte vara lika trevlig mot eftersom man inte förstör utlänningars bild av landet. Jag vet eftersom jag upplevt det. Alla hotell var fulla tills utlänningen med dålig tyska frågade, då hade första hotellet flera rum att välja på... :tungan

Det finns människor som blir störda av fåglar och skulle förbjuda fåglar bara det gick! :)

Sedan upplever vi saker på olika sätt. När jag, i mitt tycke, kör lugnt och städat kan Mc-hataren uppleva det som nedan.

För mig som gilla fåglar också är det däremot underbart... :kär
För Mc-hataren som störs av fåglar blir det jobbigt!

https://www.youtube.com/watch?v=MFTf3f_H7eU&feature=emb_logo
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Å fy fan, jag trodde STASI föll med muren...

Brorsan har bott i Berlin och brukar åka omkring där på somrarna med sin Harley som definitivt inte har orginalsystem (det går inte att besikta i Sverige ens med insatser i).

Han har tydligen aldrig blivit stoppad.

Men jag undrar om inte ett fordon som är godkänt i annat EU-land och körs av en person från det EU-landet måste släppas igenom om man sätter hårt emot.

Det var ju hela tanken med EU skiten, att samma regler skulle gälla oss överallt så att människor och varor fritt kunde röra sig över gränserna.

Tyskarna som kämpade så hårt för "Ett europa"
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, det där är ett problem.
Den tyske polismannen gör ingen skillnad på StVZO
och det egentliga helfordonsgodkännandet.

https://germanlawarchive.iuscomp.org/?p=1290

Dessutom våldför man sig på EU-direktivet om fri rörlighet över gränser och direktivet att ett fordon som är godkänt och registrerat för trafik i ett av unionens länder skall tillåtas trafikera alla unionens länder.

I det första fallet upplever jag att det handlar om ren och skär okunskap, och detta tämligen högt upp i leden. Jag har tjafsat emot och pekar på registreringsdatum långt före halvårsskiftet 1999, men dom har varit helt oförstående.
Jag har tvingats svälja böter på plats för fordon som inte omfattas av helfordonsgodkännandet.

I det andra fallet handlar det om ren och skär chauvinism.
Man betror inte andra länder om att kunna genomföra riktiga fordonskontroller, så man kräver nya på tysk mark - även om du rullat av färjan med rent protokoll som är mindre än 24 timmar gammalt.

En vacker dag skall jag löpa linan ut, sätta mig på tvären och ta saken så högt jag orkar, men hittills har det alltid varit viktigare att komma vidare.

Det är väl lite det som är en stor del av mitt problem med detta, skall man vara paragrafryttare, auktoritärisk och absolut, så skall man även respektera de av unionens regler som inte passar det egna tänket och respektera andra unionsländers regelverk och lagar, även när man tycker det suger.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tydligen nya skärpta trafikregler i Tyskland införda 2020-04-28 enligt https://www.flashback.org/t3141725

Citat:
- höjda fortkörningsböter.

- höjda parkeringsböter.

- en prick i körkortsregistret redan vid överträdelse på 16 km/h över gällande hastighetsgräns, gäller även utanför tättbebyggt område, exempelvis på Autobahn.

- minst 1 månad indraget körkort vid överträdelse på 21 km/h över gällande hastighetssgräns inom tättbebyggt område / i städer.

- minst 1 månad indraget körkort vid överträdelse på 26 km/h utanför tättbebyggt område, landsväg / Autobahn etc.

- cykelzoner kan införas i städer, där har cyklister alltid företräde och maxhastigheten för bilar är då 30 km/h.

- omkörning/förbikörning av cyklister inom tättbebyggt område får endast ske om det hålls ett avstånd på minst 1,5 meter i bredd mellan bil och cykel.

- utom tättbebyggt område måste avståndet vara minst 2 meter i bredd mellan cyklel och bil vid omkörning/förbikörning av cyklister.

- tung trafik/lastbilar får endast köra i gånghastighet (max 7 km/h) vid högersväng i korsning inom tättbebyggt område.

- parkeringsplatser införs enbart för elbilar

- parkeringsplatser införs enbart för last/lådcyklar

- utökade miljözoner med körförbud för äldre bensin och dieselbilar samt höjda böter för körning i miljözonerna.
 
Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Det med omkörningsplats mot cyklar lät faktiskt ganska skönt.
Har haft lite väl nära ibland på den korta sträckan landsväg jag måste färdas till lokala skogen.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top