tommygunxs
Sporthojsnörd
Min MC har vid några gånger varit helt stendöd när jag vridit nyckeln, det hände första gången i maj och jag trodde jag då bara satt på batteriet dåligt så jag drog ut det men allt såg ok ut, och så vred jag nyckeln och allt fungerade ,detta hände sedan ytterligare 1-2 gånger under sommaren. Sedan hände detta igen igår vid ett tillfälle, helt stendöd när jag vred nyckeln, sedan väntade jag en stund och vred nyckeln igen och då lyste lamporna i displayen/instrumentpanelen mycket svagt och dog ut, nästan bara glödde. Sedan väntade jag en stund och vred nyckeln o allt var som det skulle och den startade.
Så något är lite fel, när jag skriver stendöd så är den stendöd- inget tänds på instrumentpanelen osv, inga ljud ingenting. Jag tror inte det är tändningslåset (motorcykeln är en Honda 600 från 1983, men endast gått 1300 mil och alltid stått inne med presenning över sig. Jag läste i manualen att död mc kan vara tecken på att huvudsäkringen är dålig, men kan en dålig säkring funka ibland och ibland inte?
Tyvärr är detta en säkring som inte är en traditionell säkring utan ser ut som en metallgrej som sitter inne i "starter solenoid" https://www.5thgearparts.com/products/1983-honda-cb650-nighthawk-starter-solenoid-switch-83-cb650sc En ny kostar ca 500 kr och rätt enkel att byta,
men innan jag chansartat köper en ny, så har jag en annan fundering: kan en för tjock positiv elkabel mellan batteriet och starter solenoid orsaka detta? Grejen är när jag köpte motorcykeln så vart den ursprunliga kabeln avklippt av en tjuv, så jag gick och köpte en ny elkabel på Biltema och jag tänkte direkt att den från Biltema vart både tjockare och längre än orginalet men tänkte inte det spelade någon roll?
jag tror det vart denna jag köpte https://www.biltema.se/bil---mc/for...G5XOR5WCPonGN12LHwh48Ap92FpLBMEhoCNU8QAvD_BwE
Så något är lite fel, när jag skriver stendöd så är den stendöd- inget tänds på instrumentpanelen osv, inga ljud ingenting. Jag tror inte det är tändningslåset (motorcykeln är en Honda 600 från 1983, men endast gått 1300 mil och alltid stått inne med presenning över sig. Jag läste i manualen att död mc kan vara tecken på att huvudsäkringen är dålig, men kan en dålig säkring funka ibland och ibland inte?
Tyvärr är detta en säkring som inte är en traditionell säkring utan ser ut som en metallgrej som sitter inne i "starter solenoid" https://www.5thgearparts.com/products/1983-honda-cb650-nighthawk-starter-solenoid-switch-83-cb650sc En ny kostar ca 500 kr och rätt enkel att byta,
men innan jag chansartat köper en ny, så har jag en annan fundering: kan en för tjock positiv elkabel mellan batteriet och starter solenoid orsaka detta? Grejen är när jag köpte motorcykeln så vart den ursprunliga kabeln avklippt av en tjuv, så jag gick och köpte en ny elkabel på Biltema och jag tänkte direkt att den från Biltema vart både tjockare och längre än orginalet men tänkte inte det spelade någon roll?
jag tror det vart denna jag köpte https://www.biltema.se/bil---mc/for...G5XOR5WCPonGN12LHwh48Ap92FpLBMEhoCNU8QAvD_BwE