MC ibland stendöd

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Min MC har vid några gånger varit helt stendöd när jag vridit nyckeln, det hände första gången i maj och jag trodde jag då bara satt på batteriet dåligt så jag drog ut det men allt såg ok ut, och så vred jag nyckeln och allt fungerade ,detta hände sedan ytterligare 1-2 gånger under sommaren. Sedan hände detta igen igår vid ett tillfälle, helt stendöd när jag vred nyckeln, sedan väntade jag en stund och vred nyckeln igen och då lyste lamporna i displayen/instrumentpanelen mycket svagt och dog ut, nästan bara glödde. Sedan väntade jag en stund och vred nyckeln o allt var som det skulle och den startade.

Så något är lite fel, när jag skriver stendöd så är den stendöd- inget tänds på instrumentpanelen osv, inga ljud ingenting. Jag tror inte det är tändningslåset (motorcykeln är en Honda 600 från 1983, men endast gått 1300 mil och alltid stått inne med presenning över sig. Jag läste i manualen att död mc kan vara tecken på att huvudsäkringen är dålig, men kan en dålig säkring funka ibland och ibland inte?

Tyvärr är detta en säkring som inte är en traditionell säkring utan ser ut som en metallgrej som sitter inne i "starter solenoid" https://www.5thgearparts.com/products/1983-honda-cb650-nighthawk-starter-solenoid-switch-83-cb650sc En ny kostar ca 500 kr och rätt enkel att byta,

men innan jag chansartat köper en ny, så har jag en annan fundering: kan en för tjock positiv elkabel mellan batteriet och starter solenoid orsaka detta? Grejen är när jag köpte motorcykeln så vart den ursprunliga kabeln avklippt av en tjuv, så jag gick och köpte en ny elkabel på Biltema och jag tänkte direkt att den från Biltema vart både tjockare och längre än orginalet men tänkte inte det spelade någon roll?

jag tror det vart denna jag köpte https://www.biltema.se/bil---mc/for...G5XOR5WCPonGN12LHwh48Ap92FpLBMEhoCNU8QAvD_BwE
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Solenoiden/startmotorreläet har inget med ditt problem att göra.
Har du glassäkringar? Jag har det på mina hojar från 80-83. Ja de kan klappa i gavlarna så hojen stannar lite när den känner för det.
Häromdagen hade en pajat bara sådär. Inget lös. Bytte huvudsäkringen och startade.

Glassäkring:

IMG_0877.jpeg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ser det ut såhär på din hoj?
Uppe vid styret, nr 26 på bilden. Idel glassäkringar. Gör rent hållarna och byt alla säkringar.
IMG_0878.jpeg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har en traktor som haft samma problem några gånger.
Dålig/obefintlig kontakt i nån förskruvning. Batteripol, anslutning jordkabel oftast till motorn eller startmotoranslutning. 5-56 kan hjälpa, annars skruva isär och gör rent.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Råkade ut för samma för ett par veckor sedan på Kinnekulle ring - första tre passen startade hojen villigt - därefter inte ett liv (digitala displayen gick igång, men den kräver knappt någon ström)
Minuspol på batteriet - batteriet suttit i ett år, fulladdat - lätt korrosion mellan kontaktytorna gjorde hojen näst intill helt strömlös
Så - kolla batterianslutningar först
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Solenoiden/startmotorreläet har inget med ditt problem att göra.
Har du glassäkringar? Jag har det på mina hojar från 80-83. Ja de kan klappa i gavlarna så hojen stannar lite när den känner för det.
Häromdagen hade en pajat bara sådär. Inget lös. Bytte huvudsäkringen och startade.

Glassäkring:

View attachment 502951
hej tackar, jag kan inte se att jag har en sådan säkring, jag har fyra säkringar fram under strålkastaren (de där flatstiftsäkringarna)
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Råkade ut för samma för ett par veckor sedan på Kinnekulle ring - första tre passen startade hojen villigt - därefter inte ett liv (digitala displayen gick igång, men den kräver knappt någon ström)
Minuspol på batteriet - batteriet suttit i ett år, fulladdat - lätt korrosion mellan kontaktytorna gjorde hojen näst intill helt strömlös
Så - kolla batterianslutningar först
jag skall kolla detta, jag skall dra på lite 5,56 på jordkabeln också som går till startmotorn
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Har en traktor som haft samma problem några gånger.
Dålig/obefintlig kontakt i nån förskruvning. Batteripol, anslutning jordkabel oftast till motorn eller startmotoranslutning. 5-56 kan hjälpa, annars skruva isär och gör rent.
tackar, skall testa detta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej, du bör kolla batterianslutningarna både på minuspol, pluspol, startmotor och startrelä.
Mest troligt har du dålig kontakt och oxidering, när du vrider på nyckeln blir det en liten kortis som gör att du får kontakt igen (oxiden bränns bort). Men eftersom det finns ett glapp räcker det bara till nästa tur…

Om du öppnar startreläet kan du se om det finns tecken på gnistbildning, i så fall har du hittat felet men jag tror att du hittar det i övriga anslutningar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Håller med BrooklynS: Glappet kan vara nästan var som helst men mest troligt är anslutningarna av de grova kablarna till batteriet. Jag hade börjat med minuskabelns anslutning till ramen, den rostar ofta på gamla hojar så ta isär och slipa rent.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad jändet om du direkt vrider på och av tändlåset upprepade gånger, kan ju vara så enkelt att tändlåset glappar.
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Råkade ut för samma för ett par veckor sedan på Kinnekulle ring - första tre passen startade hojen villigt - därefter inte ett liv (digitala displayen gick igång, men den kräver knappt någon ström)
Minuspol på batteriet - batteriet suttit i ett år, fulladdat - lätt korrosion mellan kontaktytorna gjorde hojen näst intill helt strömlös
Så - kolla batterianslutningar först
det kan varit minuspolen på batteriet, jag gjorde en enklare översyn igårkväll och minuspolen på batteriet satt lite löst (gick enkelt att vicka på) så jag drog åt den hårt o även sprayde med lite 5,56 på den samt lite andra ställen, får hoppas det var det
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Vad jändet om du direkt vrider på och av tändlåset upprepade gånger, kan ju vara så enkelt att tändlåset glappar.
jag har tänkt den tanken med, det gör inte någon skillnad men jag tänker också att då motorcykeln endast gått 1300 mil så vore det lite tidigt att den skall börja krångla av slitage, den har också haft en presenning över sig så det borde bromsat mängden damm i låset
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Håller med BrooklynS: Glappet kan vara nästan var som helst men mest troligt är anslutningarna av de grova kablarna till batteriet. Jag hade börjat med minuskabelns anslutning till ramen, den rostar ofta på gamla hojar så ta isär och slipa rent.
minuskabeln satt lite löst, gick att vicka på , så jag drog åt denna, får hoppas det var det
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top