mc import

MrGio

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
suzuki gsxr 600
importerad mc.. köpvärt eller ej ?

tja...
Tänkt köpa mi första mc denna säsong.. Är det någon som har någon koll på ifalla importerade motorcyklar i regel är något att ha. Man vill ju inte punga ut en massa pengar för att sedan få en mc vars motor någon har fifflat med...

någon kunnig inom området som kan dela med sig av sin kunskap ?...hade uppskattats

Last edited:

Rundberg

Yo mamma!!!
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000-K6
har köpt 4 st import hojar
gsxr 750 -92
gsxr 750 -00
gsxr1000 -01
954 rr -03
aldrig varit några problem, man vill ju hitta en som inte ligger för långt ner i tyskland så man kan åka 1,5 dag eller 2 max... är de nått mer du undra över bara fråga ska vi se om ja kan svara!! :tummenupp

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Tänk på att de har ett lägre beg-värde.

Så om du funderar på att imp själv så får du ta ovanstående i beaktning.

Rundberg

Yo mamma!!!
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000-K6
Har hojen inte gått så långt är det sällan någon fara kolla bara så det verkar rimligt med årsmodell / mil..se till att få sericeboken och orginal saker till i allafall om de är en nyare modell !!
reg bes går på ca 1800 kr gjorde en i förrgår..

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Är absolut inte kunnig inom området men äger själv en hoj som
är importerad från tyskland, Honda Cbr 600f -97. Det är inte jag
själv som importerat den men vad jag hittills har kunnat märka
så är det ingenting som är fel på den hojen. Är i riktigt bra skick
och fungerar hur bra som helst!

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Det är inga större problem. Jag tog hem min för två år sedan. Tänk dock på att effekt kan skilja sig mellan svensksålda och tyska bågar. Vissa tyska verkar ha en strypning på 98 hk där svensk ostrypt ger mer.

Om du hittar någon du vill åka ner och köpa så be säljaren faxa eller ta kort på det tyska reg beviset, fahrzeugbrief, och skicka till dig. Då kan du åka till bilprovningen och be dem kolla så allt står rätt till.
När du registreringsbesiktigar skall den helst vara absolut original. Annat märke på däck o.s.v. bryr dom sig nog inte i, men är det ombyggt till streetfighter eller bytta bromsar e.t.c. kan det bli problem.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Köpte en Saab 9-3 av min svåger i vintras, import från Tyskland. På ID skylten står det "Made in Sweden"...hur tolkar man det?

Vet inte om jag vågar köra den :wiggle

Skämt åsido, till att börja med är det väl samma sunda förnuft som gäller oavsett om du köper hoj här eller i tyskland, skick, milantal, dokumentation osv.

Det enda jag vet är att du måste köpa en hoj som även sålts i Sverige, annars kan du få problem. ( Har jag för mig. Tror i och för sig inte att det är ett problem inom Europa = samma modeller i alla länder? )

Last edited:

Loco

Gick med
15 Feb 2004
Hoj
Nada
Har hämtat själv tre st hojar och två gånger har jag kört dem till Sthlm.
Begagnade värdet är lägre, men du kommer säkerligen inte förlora pengarna när du säljer den. Jag har alltid gått med vinst tom efter tvåårs innehav.

Last edited:

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Suzuki GSX600F -01
Inte nån större risk med att köpa tyskimport än svensksålt. Det som många säger att de är skruvade och fel mätarställning osv är bara bullshit enligt min mening. Svenska hojfirmor är bara rädda för konkurrans pga av de lägre priserna på importhojar, varför är det så?, jo dels är inköpspriserna lägre, skatten, samt att utbudet är större vilket pressar ner priserna i exempelvis tyskland.
Har själv vart med o hämtat hem runt 10 hojar, och inte varit det minsta missnöjd, de flesta pedantskötta och i mkt bra skick.

Så mitt råd, använd samma köpförnuft som om du hade köpt här hemma i sverige så blir de inga problem. :tummenupp

MrGio

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
suzuki gsxr 600
tack för hjälpen.... det dyker nog upp en hel del frågor under mitt letande....
vad skulle du säga att en suzuki gsxr 600 eller en r6 årsmodell 2002 typ bör ligga i för prisklass... jag hittade en gsxr600 för 25000 kr men det måste vara för lågt för en mc som den, då börjar man fundera lite = )

men tack för hjälpen än en gång :tummenupp

det stämmer ju att de har lägre beg värde men sammtidigt får man väl den billigare. förlusten bör väl inte vara större än att köpa en "svensk mc" eller :va

ok men 1800 kr är inte så farlig, förhoppningsvis gör man en större vinst på imorten att det lönar sig ändå

vart den dyr å köpa då ?
tack för hjälpen förresten

MrGio

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
suzuki gsxr 600
tack för hjälpen...många goda råd att ta till sig :tummenupp ...
vad skulle du säga att en gsxr600 årsmodell 2002 bör ligga i för prisklass ?

tack för hjälpen än en gång

tack för hjälpen...hade faktiskt tänkt mig en gsxr 600 så hoppas det inte blir några prob....hur rullar bilen då ?

aha fan vad soft....du gjorde en bra affär :tummenupp

tack för hjälpen...du som kan din sak...vad skulle du säga att en gsxr600 årsmodell 2002 som max har rullat 1500-2000 bör ligga i för prisklass

varit med om de själv eller ?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...