Tack! Schysst! Jag har släkt på Åland (en farbror). Berättade för honom nyligen då han besökte mig att jag skulle vilja ta mig över från Åland till Parga med färjor i sommar! Kan det vara av intresse även för er?
-alla SH-åkare under sommaräventyr till Finland (eller t.ex med skåpbil, på väg till/från Kemora):
Istf den vanliga "k-containern" (Viking/Silja) kan jag varmt rekommendera att välja s.k. Skärgårdsvägen; Södra eller Norra linjen, från Åland till Pargas eller Osnäs. Det är fina öar och skärgårdsvägar, kombinerad med sträckor med mindre fartyg. (-Åland kan man nå exempelvis från Grisslehamn till Ekerö, eller från Kapellskär till Mhamn; tax-free funkar såklart under den par-timmars resan så att man kan "spara"... (taxfree möjliggör ju billiga biljettpriser, på sånt sätt är det bra..
De (uppenbarligen stat- eller landsting-finansierade?) skärgårdsfärjorna är lite knepiga: man måste boka/reservera i förväg, och "haken" är att vill man ha ett bra pris, måste man övernatta nånstans på Åland (well, det finns campingområden osv om man vill slippa hotell). Utan övernattning är det ett rätt dyrt alternativ. Men det är fina vägar och ställen/sevärdheter, t.ex Kökar eller Bomarsund.
En lyckad tur med hoj förutsätter att (man väljer de varmaste månaderna och) man har någorlunda tur med väder.
Info:
http://www.alandstrafiken.ax/