Mc köp!

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
Tänkte beställa en Zx10r -05- imorgon från Bikestop. Priset är runt 108000kr för den Svarta som jag vill ha. Det är en Parallellimport som är gjord utav Bikestop. Nu vill jag att alla ni som har tips eller andra synpunkter säger vad ni tycker för imorgon är det försent., jag vill inte höra att det va ett dåligt pris eller liknande imorgon om jag skriver att jag beställt en.

Så vad säger ni?

MVH Kim

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Racercukel skrev:
Tänkte beställa en Zx10r -05- imorgon från Bikestop. Priset är runt 108000kr för den Svarta som jag vill ha. Det är en Parallellimport som är gjord utav Bikestop. Nu vill jag att alla ni som har tips eller andra synpunkter säger vad ni tycker för imorgon är det försent., jag vill inte höra att det va ett dåligt pris eller liknande imorgon om jag skriver att jag beställt en.

Så vad säger ni?

MVH Kim
Priset kan jag inte yttra mig om.
Den enda "varningsklockan" som ringer hos mig är väl att kolla upp om alla garantier och dyligt gäller även hos annan handlare än just bikestop?
Det är ju lite trist om man av ngn anledning hamnar en bra bit bort från dom och biken havererar och ingen annan vill ta det som garanti.
Inget negativt om paralellimport, men oftast finns det en hake ngnstans.
Bara en tanke som sagt.
//Tobbe

Sniper

Guest
Låter väl ok, har för mig du får 2 års garanti eller?
Annars har nog gerts i Ängelholm kvar en -05 för typ några tusen till,
då får du 5 års garanti iofs är den silverfärgad.

Hade själv tagit den svarta för 108000:- :tummenupp

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
Okej, ja det stämmer 2års garanti. Jo, om det skulle bli ett haveri pågrund av produktionsfel så måste man upp till Bikestop med det. Någonting som oroar lite är om någon vill serva den här nere i Skåne.

Sniper skrev:
Låter väl ok, har för mig du får 2 års garanti eller?
Annars har nog gerts i Ängelholm kvar en -05 för typ några tusen till,
då får du 5 års garanti iofs är den silverfärgad.

Hade själv tagit den svarta för 108000:- :tummenupp

Ja jag vet Gerts har en i Titanfärgen, men han vägrar sälja den till mig pågrund av att jag inte kört MC innan mer än på körskolan. Men sen är det Svart som gäller med ju.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jävligt konstig säljare. :kocko
Varför skulle dom inte serva den på stället du nämner?
För att den är importerad eller? Låter ju helt sjukt. Byt firma eller anmäll i så fall.
Kan ju knappast vara lagligt då det strider mot den fria handeln.

Sniper

Guest
Racercukel skrev:
Okej, ja det stämmer 2års garanti. Jo, om det skulle bli ett haveri pågrund av produktionsfel så måste man upp till Bikestop med det. Någonting som oroar lite är om någon vill serva den här nere i Skåne.

Ja jag vet Gerts har en i Titanfärgen, men han vägrar sälja den till mig pågrund av att jag inte kört MC innan mer än på körskolan. Men sen är det Svart som gäller med ju.

MP-racing i billesholm servar den säkert till dig, prata med honom tror han
känner dom på bikestop...

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Precis det jag trodde kommer nu upp här i tråden.
När jag skulle köpa min XT så var jag lite lockad av att köpa en paralellimoprtad knarr.
När jag började kolla på det här med garantier och service så var det "ombud" för den firman som jag skulle köpt den av som kunde sköta det på min hemort.
Det var ca 25mil till den firman från min hemort och garantier skulle skötas på så vis att knarren lämnades in till ombudet för bedömning och rep efter att parterna talats vid.
Hur detta skulle funkat vet jag inte, jag vågade inte ta den so jag såg det "risken".
Men ta dig en funderare om det är värt 3års garanti att handla hojen lite billigare idag.
Som sagt, inget negativt om paralellimport. Man måste bara belysa skillnaderna och om dom skillnaderna är värda stålarna. :)
//Tobbe

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
tobbeviking skrev:
Precis det jag trodde kommer nu upp här i tråden.
När jag skulle köpa min XT så var jag lite lockad av att köpa en paralellimoprtad knarr.
När jag började kolla på det här med garantier och service så var det "ombud" för den firman som jag skulle köpt den av som kunde sköta det på min hemort.
Det var ca 25mil till den firman från min hemort och garantier skulle skötas på så vis att knarren lämnades in till ombudet för bedömning och rep efter att parterna talats vid.
Hur detta skulle funkat vet jag inte, jag vågade inte ta den so jag såg det "risken".
Men ta dig en funderare om det är värt 3års garanti att handla hojen lite billigare idag.
Som sagt, inget negativt om paralellimport. Man måste bara belysa skillnaderna och om dom skillnaderna är värda stålarna. :)
//Tobbe

Så du tror alltså det skulle kunna bli problem till och med att bara få den servad på en auktoriserad verkstad? För det är bara det jag oroar mig för.

Det måste väl finnas nån mer här på forumetsom har erfarenheter angående Parallellimport?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Racercukel skrev:
Så du tror alltså det skulle kunna bli problem till och med att bara få den servad på en auktoriserad verkstad? För det är bara det jag oroar mig för.
Nej nej det är inte så jag menar.
Vad jag menar är att du själv måste kolla upp detta nu innan du köper den.
Ska du göra en deal på ngt så pass dyrt som en bike så tycker jag att det är på sin plats att ta reda på själv hur saker och ting funkar.
Kolla hur det går till rent praktiskt med garantiåtgärder.
Kolla vart du kan och vill serva den.
Försök få ngn feedback från kunder på den berrörda firman.
Min avsikt var INTE att skrämma upp dig, ej heller att få dig att avstå från paralellhojen.
Bara att du du skulle få upp ögonen för vilka skillnader det innebär och hur det kommer påverka ditt hojägande.
Om ngn auktoriserad verkstad vägrar dig service så känns det mer som att den firman förlorar pengar än att du förlorar en bra serviceverkstad.
//Tobbe

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Racercukel skrev:

En ansvarig säljare? Jag upphör aldrig att förvånas!

//Eric

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
GsxR 1000 k9
Racercukel skrev:

Så vad säger ni?

MVH Kim

jag hade köpt svensk såld med dina 5 års garantier

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Hoztic skrev:
Han kanske var smart nog och insåg att en sån hoj kanske är en mindre lämplig nybörjarhoj? Kanske inte så ekonomiskt för dom dock...

Men det är ju just det det är!!! Vem har nytta av en kund som köper en hoj, och sedan aldrig kommer tillbaka för service, tillbehör, ny mcaffär osv eftersom frågan inte är OM han kommer att krascha utan hur allvarligt alternativt hur många gånger (och förstå mig rätt, jag vill inget hellre än att ha fel denna fråga).

Racercukel skrev:
Ja jag vet Gerts har en i Titanfärgen, men han vägrar sälja den till mig pågrund av att jag inte kört MC innan mer än på körskolan.

Hoppas att det inte klagas om försäkringspremien blir 100.000:- eller mer (vilket förmodligen motsvarar risken).

Jag vet att jag är cynisk nu, men statistiken är liksom inte riktigt på Racercukel's sida...(inget ont menat i det, mer ett konstaterande liksom).

/Stefan M

Last edited:

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
Stefan M skrev:
Men det är ju just det det är!!! Vem har nytta av en kund som köper en hoj, och sedan aldrig kommer tillbaka för service, tillbehör, ny mcaffär osv eftersom frågan inte är OM han kommer att krascha utan hur allvarligt alternativt hur många gånger (och förstå mig rätt, jag vill inget hellre än att ha fel denna fråga).

Hoppas att det inte klagas om försäkringspremien blir 100.000:- eller mer (vilket förmodligen motsvarar risken).

Jag vet att jag är cynisk nu, men statistiken är liksom inte riktigt på Racercukel's sida...(inget ont menat i det, mer ett konstaterande liksom).

/Stefan M

Jag kommer köra på trafikförsäkring, därmed kommer jag vara mer försiktig och riskmedveten än vad jag hade varit med helförsäkring. Jag anser att jag är så mogen att jag kan inse mina begränsningar och kommer inte låta frestelsen att köra för hårt ta över.....men visst olyckan kan mycket möjligt komma ändå men jag har minimerat den genom mitt sätt att tänka.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Har inte så stor erfarenhet av import hojjar men på bilsidan brukar det alltid betyda besvär!! ska du endå köpa en ny är det nog värt några tusen extra att få en svensksåld!

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Paralellimport

Ingen auktoriserad verkstad kommer att vägra att ta dina pengar. Enda problemet är om det blir ett garantiärende och du måste in på verkstad, då blir det närmaste ombud som gäller. Sedan går andrahandsvärdet ner en aning. Göteborgs idag bästa MC-butik (SUperbike) började som paralellimport. De skötte kunderna bättre än vad alla märkesbutiker gjorde och gav dessutom ett bra bemötande. Idag är de en av KTMs största återförsäljare och fick även Suzuki då deras märkesbutiker var värdelösa... Slutsats. Är alla papper i ordning där de lovar garanti så köp.

Racercukel: No offense men oavsett ålder så kommer det gå åt h-vete och du går i körskola för hoj och funderar på en ZX10. Följ handlarens råd och "live another day". Finns mycket roligare och bättre sätt att lära sig behärska en hoj än att köpa det absolut värsta som finns.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Stefan M skrev:

Hehe, ja, så kan man ju också se det, men å andra sidan, döda kunder har man ingen större nytta av heller...

[KoRn]

www.mc-kompaniet.se
Gick med
6 Jan 2004
Hoj
Ingen & alla...
Gurra Gixxer skrev:
jag hade köpt svensk såld med dina 5 års garantier

Jag känner att jag måste upplysa om en sak....
Du har inte 5 års garanti någonstans.

Däremot har du 2års garanti överallt + att vissa ställen lockar med ytterligare reklamationsrätt på ett visst antal år. Oftast 3 år.

Reklamationsrätten ger dig rätt att reklamera fabrikationsfel på motor, växellåda och elsystem.
Hur ofta är det ett sådant oupptäckt efter 2år ?
Sedan är du tvungen att följa användarhandboken till minsta detalj för att det ska gälla.
Alltså ska du serva på auktoriserad verkstad enligt intervall... gee, i wonder why...
Dom tar ofta mer betalt.
Hos de flesta parallellimportörer får du serva var du vill, bara den som gör det är man/kvinna nog att sätta sin stämpel i boken på att det är gjort riktigt.

Men !!
Det är ju inte säkert att du får igenom din reklamation. Tänk på det.
Du har ju bara rätten att reklamera....
Och !! Det har man alltid ändå... Bara att du betalt lite extra för det för att få köpa en dyrare hoj.. :3freak

Jaja, jag får samtal om detta ofta och det verkar inte ha gått fram riktigt till alla hur det är....

Kör försiktigt och köp en hoj där du själv tycker att du gjort en bra affär.
Ska du köpa parallellt så köp av någon firma som funnits ett par år.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...