Mc Körkort

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Harley Heritage
Hejsan. Någon som har bra koll på hur säkerthets kontrollen går till???? Eller har bra koll på hur de går till på uppkörningen... (har läst på vv hemsida men står inget om dettas)

Adda luke_p1988@hotmail.com
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vanligen brukar man få göra en förenklad säkerhetskontroll vid uppkörningen.
Då ska man kolla så att alla lampor funkar (fram, bak, broms, blinkers).
Sen ska man kolla så att kedjan är rätt spänd och att hjullagren och svinglagret är OK och inte glappar. Sen kollar man så att bromsarna tar. I princip.
Mer än så ska inte behövas. Om du kör med en körskola så har dom koll på det. Annars ska det nog stå i körkortsboken för MC är jag ganska säker på.
 

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Harley Heritage
står inte i mc boken har redan tittat. Vill ha så de står exakt hur och vilka grejjer som ska göras. Någon som har koll på detta?
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Det finns miljoner körkortstrådar här på forumet så det bör ju finnas en del info redan om du söker. Det är som steffo skriver: Sving, styr och hjullager som ska kollas när det gäller lager. Du ska kunna kolla alla lampor, hel/halljus, blinkers och glöm inte bromsljus samt nummerplåtsbelysningen. Du ska kunna kolla kedjan/sträckningen. Du ska kunna kolla fjädring bak och fram, inga konstiga läckor från trasiga packboxar. Kolla däckens skick (slitage, hål, etc), bromsar (bromsklossar och skivor samt bromsvätska och även bromsvajer). Kolla instrumenteringen (samt utsatta kablar för slitage runt styrkronan) och signalhorn. Kolla brytarna (stödet och killswitch). Ja.. det är väl det mesta. Om du går till en trafikskola så har dom fusklappar på det där. Arbeta in en rutin att kolla allt detta innan din uppkörning. Du kommer med all säkerhet inte behöva göra en fullständig säkerhetskoll...
 
Last edited:

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Fråga din bilskola så får du lära dig!

oftast får du kolla en viss del
Ex elsystem eller bromssytem eller ex chassi(lager,drivlina)

jag fick kolla bromsystem!
Kollade bromsbelägg,skivor,slangar bromsvätska i behållare,bromsljus,bromsspel,läkage etc allt som har med bromsarna att göra!

Vad du får kolla vet man inte!
Se till att lär dig om hojens delar och funktion istället! så löser det sig galant på uppkörningen.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Steg 1 går ut på att visa om du får plats med din penis i avgasröret. Vissa hojar har redan s.k. "slipon", vilket betyder att det finns en inbyggd kondom som man s.a.s. glider på (you slip it on).

När du sedan står med hela paketet inslutet är det dags för steg 2, också kallad "säkerhetskontrollen". Detta går ut på att inspektören varvar med motorcykeln för att se om din pung fladdrar för mycket av luftdraget. Om man har för slapp pung måste man ha suspensoar vid framförande av fordon, eftersom vardera pungkula annars hamnar på var sin sida av tanken. Detta kan naturligtvis vara katastrofalt vid en hård inbromsning.

När du till sist utprovat skyddsutrustning (alltså hjälm, handskar, stövlar, ryggskydd och suspensoar) är det dags för uppkörning. Detta sker vanligtvis bakom ett skjul, där inspektören kör upp något i rumpan på dig. Om du har tur, ett lillfinger. Om du har otur, något större, t.ex. en mindre tvättmaskin.

Står du ut får du ditt körkort. Tänk bara på att köra försiktigt, framförallt om du haft en tvättmaskin uppstoppad i rumpan eller glömt suspen!
 

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Harley Heritage
visste att tråden skulle bli fuckad. Men tack för svaren hittade ett par gamla papper med bilder där de visat.

The stig Fått lite för många kromosomer mongolid?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Du ställer en fråga som en femåring kan besvara med hjälp av en dator, trots att du "visste att tråden skulle bli fuckad", och frågar om JAG fått för många kromosomer?

Inte den skarpaste brödkniven i lådan, månne?
 

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Ort
Munkfors
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
Steg 1 går ut på att visa om du får plats med din penis i avgasröret. Vissa hojar har redan s.k. "slipon", vilket betyder att det finns en inbyggd kondom som man s.a.s. glider på (you slip it on).

När du sedan står med hela paketet inslutet är det dags för steg 2, också kallad "säkerhetskontrollen". Detta går ut på att inspektören varvar med motorcykeln för att se om din pung fladdrar för mycket av luftdraget. Om man har för slapp pung måste man ha suspensoar vid framförande av fordon, eftersom vardera pungkula annars hamnar på var sin sida av tanken. Detta kan naturligtvis vara katastrofalt vid en hård inbromsning.

När du till sist utprovat skyddsutrustning (alltså hjälm, handskar, stövlar, ryggskydd och suspensoar) är det dags för uppkörning. Detta sker vanligtvis bakom ett skjul, där inspektören kör upp något i rumpan på dig. Om du har tur, ett lillfinger. Om du har otur, något större, t.ex. en mindre tvättmaskin.

Står du ut får du ditt körkort. Tänk bara på att köra försiktigt, framförallt om du haft en tvättmaskin uppstoppad i rumpan eller glömt suspen!

hahahaha :tummenupp
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Steg 1 går ut på att visa om du får plats med din penis i avgasröret. Vissa hojar har redan s.k. "slipon", vilket betyder att det finns en inbyggd kondom som man s.a.s. glider på (you slip it on).

När du sedan står med hela paketet inslutet är det dags för steg 2, också kallad "säkerhetskontrollen". Detta går ut på att inspektören varvar med motorcykeln för att se om din pung fladdrar för mycket av luftdraget. Om man har för slapp pung måste man ha suspensoar vid framförande av fordon, eftersom vardera pungkula annars hamnar på var sin sida av tanken. Detta kan naturligtvis vara katastrofalt vid en hård inbromsning.

När du till sist utprovat skyddsutrustning (alltså hjälm, handskar, stövlar, ryggskydd och suspensoar) är det dags för uppkörning. Detta sker vanligtvis bakom ett skjul, där inspektören kör upp något i rumpan på dig. Om du har tur, ett lillfinger. Om du har otur, något större, t.ex. en mindre tvättmaskin.

Står du ut får du ditt körkort. Tänk bara på att köra försiktigt, framförallt om du haft en tvättmaskin uppstoppad i rumpan eller glömt suspen!

hahahahahahahahahahahahahaha

och ska du en dag ta racing licens kan du räkna med att en torktumlare kommer köras upp i arslet på dig...
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
hahahahahahahahahahahahahaha

och ska du en dag ta racing licens kan du räkna med att en torktumlare kommer köras upp i arslet på dig...

Yup.

Ska man köra Hayabusa kan man räkna med att få en raket uppkörd i arslet i förebyggande/förberedande syfte.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top