MC-kläder från Jula

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Jag hade detta ställ första säsongen jag körde, och ena körskoleläraren hade den också. Enda nackdelen för mig var jag tyckte inte om den höga kragen, den var i vägen sen när man tog på sig hjälmen.

Kör nu med en Scott jacka (köpt i rean) och Handelsboden byxor (4Bikers, helpris strax över tusenlappen tror jag) - har också en bonus Lindstrands jacka som jag fick tag i i vintras på en rea för 200 spänn!!

Till jackan har jag tagit ut ryggskyddet och kör med en separat, de som ingår i touringjackor är kassa ...

Har även köpt ett skinnställ på blocket, där är det ju alltid lite av en chansning om det kommer att passa eller inte, hoppas det kommer till vecka så får man se hur det blir :)

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Skall kolla Handelsboden, den finns ju i Mölndal så det blir ju perfekt. Det var ju OK priser plus större sortiment.

En del körskolor har så att man kan få 15% rabatt på handelsboden. Jag fick det på mitt första köp där. 15% blir ju en del om man ska köpa helt nytt.

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Det tar mig till fråga två. Hjälm?? Vilka finesser är det som ni anser vara det absolut viktigtaste på hjälmen?/Aklam

Prio 1 är ju att den sitter bra, riktigt bra. Man ska inte stirra sig blind på priset när det gäller hjälmen. Sen en snygg design är ju trevligt. En del hjälmar han inbyggt solvisir, vilket kan vara smidigt.

Du kör ju äventyrshoj, så en hjälm med skärm kan vara rätt trevligt. Hjälper lite mot skarp sol. Beroende på hjälm så kan det ju medföra lite mer vind runt huvudet.

Jag har en Icon Variant som jag verkligen gillar. Bästa hjälmen jag haft. Den är lite större än andra, men väldigt mycket stoppning i den. Om du är intresserad av en sån så kan storleken vara lite lurig, då man ofta får köpa en storlek mindre än vad man brukar ha. Samt dubbelkolla att ventilationen på toppen av hjälmen funkar, dvs dra knapparna fram och bak. En av mina fastnade lite, men justerade det.

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Hoj
Sparar..
Tack för alla synpunkter och idéer.

Denna verkar OK (speciellt priset): https://www.handelsboden.com/jackor/allvadersjackor/basic-jacket-fluo-herr-ingar-i-basic-suit Skall ta mig dit under nästa vecka och kolla på det live.

Det tar mig till fråga två. Hjälm?? Vilka finesser är det som ni anser vara det absolut viktigtaste på hjälmen?

/Aklam

Va medveten om att det där är handelsbodens egna märke så det är nog jämförbart med Julas egna märke. Jula har nog bättre garantipolicy också pga sin storlek medan handelsboden är relativt små.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det du tittar på är skit och inget du kommer ha nytta av i längden. Köp begagnat på blocket för en bråkdel av priset istället, och med bättre kvalitet. Det är ändå kläder du knappast kommer använda länge. Lägg inte mer än nödvändigt på usla prylar.

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Hoj
suzuki sv650 -99
Ett tips är att kolla när butiker har sina rea dagar nu på våren och kolla vad som finns

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Billiga mc-kläder tenderar att ha svårt att andas.
Det blir fuktigt och obekvämt.
Själv har jag börjat köra med skydd under vanliga kläder, men så kör jag ju cromsläde också :rolleyes:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Allt handlar väl om hur mycket libra man har och vad man vill prioritera. Är man ny på hoj så skulle jag välja relativt enkla mc-kläder till en början, ett separat ryggskydd under, rejäla skor/stövlar, sjysta handskar och en hjälm som sitter bra (finns faktiskt för under 6000kr).

Alla har inte resurs att köpa kläder o hjälm för 25K samt att slänga däcket för att det är punka "jag skulle aldrig våga chansa att köra med ett lagat däck"..... Man får vad man betalar för osv...

När man kört hoj ett tag så vet man mer vad man gillar, när/var/hur man kör och vad man vill och kan prioritera.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man köper ju beggade bra grejor för en bråkdel av nypriset, varför ens fundera på lågprissegmentet?

Aklman

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Hoj
BMW R1100GS
OK, jag hör vad ni säger... ;)

Kollat lite på annonser... någon som vet något om "Octane Racing"-kläder?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det för hoj du har? Dvs vilken körning kommer det att främst handla om?

Stor skillnad på grustouring och bankörning när det gäller utrustning...

Aklman

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Hoj
BMW R1100GS
Jag har fått låna en BMW R1100GS nu under övningskörningen och kommer nog köra den ett tag efteråt tills jag blir varm i kläderna.

Primärt är det pendling till jobbet (3 mil) sen vet man inte hur det blir utöver det.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Lelles brukar ha rätt mycket i fynd , ofta udda storlekar och förra årets modeller ... även rätt prisvärda paket med jacka o brallor
mitt första var ett Scott paket allväders för 1495:- , använder faktiskt fortfarande jackan ibland i combo med mina kevlarjeans å pendling till jobbet

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har fått låna en BMW R1100GS nu under övningskörningen och kommer nog köra den ett tag efteråt tills jag blir varm i kläderna.

Primärt är det pendling till jobbet (3 mil) sen vet man inte hur det blir utöver det.

Jobbpendling = tvådelat allvädersställ av god kvalitet. Vad drar du för storlek?

Aklman

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Hoj
BMW R1100GS
Jag är 183 lång, 90 pannor tung och kör 52-54 i jacka.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...