Han predikar jeans och hoodie, vilket många av er dissar?
Ska du bar ha en uppsättning kläder för MC är allväderställ det mest allsidiga, så skaffa det. Lägg gärna lite extra pengar på att få bättre kvalité, för det är väldigt stor skillnad på billigt skräp och billigt kvalitetsmärke.
Med det sagt:
Det finns många olika sorters mc-jeans. Om de inte har skyddsmaterial i hela ytan är de bara att kasta, annars har jag kraschat med mc-jeans och skyddsjacka (Alltså en meshjacka med skydd på) och longsleeve tisha. Det enda skavsåret jag fick var på höger underarm. Jeansen klarade av det galant. Den vanliga tishan var en samling hål på de delar som haft markkontakt, och skyddden i jackan hade asfaltsexsem.
Mängden skydd är en värdering av risken du vill ta. Folk på MC tror ofta att skydden skyddar mer än vad de faktiskt gör och övervärderar dem, men de ger faktiskt skydd, så det finns en poäng med att ha dem. Själv kör jag i kevlarjeans, kevlarhoodie, skyddsjacka, sporthandskar och sportstövlar när det är varmt. Ja och hjälm såklart. Hög komfort, och man behöver inte skala av sig ett ställ och lagra det nånstans när man stannar.
När vädret är tveksamt kör jag i allvädersställ, kallt, ruggigt, regning. Allvädersställ. Fortfarande med sporthandskar och sportstövlar, pga det överlägsna skyddet i dem.
Men när jag kör inspirerat kör jag alltid i skinnställ, dels för skyddets skull, dels för att det inte fladdrar, dels för att man får bättre kontakt med hojen.
Och ibland kör jag i vanliga arbetsskor och schorts och tisha, när jag tar en kort tur till macken för att tanka (den ligger runt hörnet från mitt garage). Ja, och hjälm. Alltid hjälm.
Jag for av vägen för 6 år sen, i alla skydd man kan tänkas vilja ha, i 50 km/h och mosade ryggen (Rehab i 6 månader mos, med titan och stelopererad rygg och nervskador). Det enda skyddet man kan ha som jag inte hade var nackstöd, och jag landade med armar/huvud först och min nacke är fortfarande helt okej.
Skydden hjälper, men de är ingen garanti, så kör med insidan av skallen, och värdera mängden skydd du vill köra med. Asfaltsexem är skitjobbigt, så undvik att köra helt utan skydd. Men olika människor gör olika riskbedömningar, och det är väldigt mycket religion i att ha skydd på sig.